For STORE muskler!


fnull
 Share

Recommended Posts

Well, det her er måske ikke lige stedet at beklage sig over store muskler på ;) Men jeg er en lille, sød pige på 1.60, der efter tre-fire måneders træning har erhvervet sig et par ordentlige overarme! Størrelsen er slet ikke proportional med resten af min lille krop. Jeg har indtil nu trænet hele kroppen 3-4 gange om ugen. Hvis jeg vil have musklerne til at mindskes igen, er det så bare at holde op med at træne overarmene? Musklerne bliver ikke omdannet til fedt eller sådan noget? Det er irriterende, da jeg begyndte at træne for at blive slankere, men nu er jeg bare blevet større at se på! Dumme muskler :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke "træne" muskler mindre, de skrumper af sig selv, hvis du ikke bruger dem. Use it or loose it kalder man det :smile:

Og nej, muskler (der ikke bruges) bliver ikke omdannet til fedt, og det modsatte er heller ikke tilfældet.

Er du for øvrigt sikker på at det er muskler, der er for meget af? Nu aner jeg jo ikke hvordan du ser ud, men det er min erfaring at mange piger har relativt meget fedt på overarme og skuldre, hvilket jo også ville resultere i "for store arme" :wink:

Mest af alt er det dog vigtigt at huske, at kosten er mindst lige så vigtig som træningen. Du kan ikke træne dig slank, hvis ikke der er en eller anden kontrol med kosten.

Link to comment
Share on other sites

Er du for øvrigt sikker på at det er muskler, der er for meget af? Nu aner jeg jo ikke hvordan du ser ud, men det er min erfaring at mange piger har relativt meget fedt på overarme og skuldre, hvilket jo også ville resultere i "for store arme" :wink:

Well, jeg har ikke tagte fedt på andre steder på kroppen. Jeg spiser også sundere nu, og har et dagligt kalorieindtag på maks 1500., så ved ikke rigtig hvor det fedt skulle komme fra. Jeg var forholdsvis "mager" i forhold til andre piger da jeg begyndte træningen. Hvis jeg spænder i overarmen er der ikke særlig meget hud/fedt at tage fat i, det er stort set fast...

Link to comment
Share on other sites

Well, jeg har ikke tagte fedt på andre steder på kroppen. Jeg spiser også sundere nu, og har et dagligt kalorieindtag på maks 1500., så ved ikke rigtig hvor det fedt skulle komme fra. Jeg var forholdsvis "mager" i forhold til andre piger da jeg begyndte træningen. Hvis jeg spænder i overarmen er der ikke særlig meget hud/fedt at tage fat i, det er stort set fast...

Hvor skulle de muskler så være kommet fra hvis du har spist så lidt så du ikk ville kunne have taget fedt på feks??

Link to comment
Share on other sites

"Well, jeg har ikke tagte fedt på andre steder på kroppen."
- og? Kroppen bestemmer helt selv, hvor den lagrer henne. Og det er sjældent at den lagrer jævnt fordelt på hele kroppen.
"Jeg spiser også sundere nu, og har et dagligt kalorieindtag på maks 1500.,"

- skulle du være i stand til at bygge muskelmasse på armen, der blot skulle kunne ses det mindste, så skal du som minimum være i kcal-overskud.

"så ved ikke rigtig hvor det fedt skulle komme fra. Jeg var forholdsvis "mager" i forhold til andre piger da jeg begyndte træningen. Hvis jeg spænder i overarmen er der ikke særlig meget hud/fedt at tage fat i, det er stort set fast..."

- enten så er det "fast fedt" hvilket fedt sagtens kan være - inaktiv fedt. Eller også så skyldes hele denne misære, at du rent faktisk har tabt noget fedt, hvorved musklerne nu synes større, da de ikke længere ligger skjult i et fedtlag.

Link to comment
Share on other sites

Well, jeg har ikke tagte fedt på andre steder på kroppen. Jeg spiser også sundere nu, og har et dagligt kalorieindtag på maks 1500., så ved ikke rigtig hvor det fedt skulle komme fra. Jeg var forholdsvis "mager" i forhold til andre piger da jeg begyndte træningen. Hvis jeg spænder i overarmen er der ikke særlig meget hud/fedt at tage fat i, det er stort set fast...

Måske er du bare genetisk disponeret for muskuløse overarme, eller som jeg skrev hvis du har tendens til større fedtlagring der, så kan det jo godt ske du ikke tager væsentlig på andre steder.

Men, hvis der ikke er energi nok til at lagre fedt er der nok heller ikke energi nok til at opbygge massive mængder muskelmasse. Det hænger bare ikke sammen.

Hvor meget større er dine overarme rent faktisk blevet på de 3-4 mdr?

Har du mulighed for at tage et billede af det, evt. både i spændt og afslappet tilstand? Kan sagtens gøres anonymt, hvis det er et problem for dig.

Link to comment
Share on other sites

Hmm :unhappy: I siger måske noget.. Måske er det fedt. Det føles bare slet ikke sådan.. Og jeg har ikke rørt en krumme mere end normalt de sidste par måneder. Ikke engang her i julen.. har i hvert fald sørget for at stabilsere mit indtag fra dag til dag.. Hmm.. Well, måske er jeg bare ved at gå ind i en "fedt der kommer ud af den blå luft"-periode :mad::unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne nu være enormt spændende at se et billede... :cool:

Først og fremmest vil jeg gerne lige høre dig til, om det kun er noget du selv mener, eller om du har fået umotiverede kommentarer fra andre om det?

Min første tanke var ærligt talt, at du muligvis er gået nogle procentpoint ned i fedtprocent, så musklerne er blevet mere fremtrædende og SYNES større, selvom de i virkeligheden ikke er så store! En lav fedtprocent kan altså godt snyde en del... bare se på kvindernes darling Brad Pitt. Jo selvfølgelig er manden da gennemtrænet, men man kan vel ikke ligefrem kalde ham stor... Fakta er bare at manden SER UD TIL at have nogle ordentlige bøffer, fordi hans fedtprocent (i hvert fald i perioder) er meget lav!

Ergo synes dine muskler bare mere fremtrædende, fordi du har smidt noget fedt... det er vel positivt, eller?

Men altså, det bedste ville altså være at få et billede! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne nu være enormt spændende at se et billede... :cool:

Først og fremmest vil jeg gerne lige høre dig til, om det kun er noget du selv mener, eller om du har fået umotiverede kommentarer fra andre om det?

Min første tanke var ærligt talt, at du muligvis er gået nogle procentpoint ned i fedtprocent, så musklerne er blevet mere fremtrædende og SYNES større, selvom de i virkeligheden ikke er så store! En lav fedtprocent kan altså godt snyde en del... bare se på kvindernes darling Brad Pitt. Jo selvfølgelig er manden da gennemtrænet, men man kan vel ikke ligefrem kalde ham stor... Fakta er bare at manden SER UD TIL at have nogle ordentlige bøffer, fordi hans fedtprocent (i hvert fald i perioder) er meget lav!

Ergo synes dine muskler bare mere fremtrædende, fordi du har smidt noget fedt... det er vel positivt, eller?

Men altså, det bedste ville altså være at få et billede! :4thumbup:

Hmm, nej slet ikke. Hvis musklerne bare var markerede ville jeg ikke klage! Jeg har et fedtlag på armen, og det har ikke ændret sig under træningen. Musklen under er bare blevet større. Så det ser netop ud som om det bare er fedtlaget der er blevet tykkere

Link to comment
Share on other sites

Det kan tyde på en alvorlige ødemdannelse eller i værste fald hæmorargi. :cry:

Hmm nej ok. Er du sikker på det ikke er et psykisk ændring der er sket i dine overarme, fx at du måske er blevet fokuseret mere på dem end i starten? Nogle gange kan man blive overrasket over en del af kroppen, man ikke havde fokuseret på før...

Link to comment
Share on other sites

Det kan tyde på en alvorlige ødemdannelse eller i værste fald hæmorargi. :cry:

Hmm nej ok. Er du sikker på det ikke er et psykisk ændring der er sket i dine overarme, fx at du måske er blevet fokuseret mere på dem end i starten? Nogle gange kan man blive overrasket over en del af kroppen, man ikke havde fokuseret på før...

Det er vel ikke særlig underligt, at hvis ens muskler vokser, så ser ens arm større ud, hvis fedtlaget er det samme? Eller hvad..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke særlig underligt, at hvis ens muskler vokser, så ser ens arm større ud, hvis fedtlaget er det samme? Eller hvad..

nej, men det er lidt underligt, hvis dine arme skulle være vokset betragteligt, på trods af at du skulle have holdt dig omkring 1500kcal dagligt.

Målte du dem før/efter?

Ingen chance for at du kan vise et billede af din arm, så vi kan selv kan få syn for sagen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke særlig underligt, at hvis ens muskler vokser, så ser ens arm større ud, hvis fedtlaget er det samme? Eller hvad..

Jeg mener bare, at det kan være din opfattelse af dine overame, der har ændret sig og ikke musklernes størrelse.

Hvor længe har du trænet 3-4 gange om ugen? Blev dine arme større fra en dag til anden eller over længere tid? Hvis over længere tid, hvad var målet med at træne dem størrere endnu, hvis du ikk bryder dig om det?

Bare nogle spørgsmål, som måske kan få dig til at ændre mening om dine arme. Og bare rolig, de bliver ikke større af sig selv. Du styrer showet... Held og lykke med at få dem mindre, mens vi andre kæmper for det modsatte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bare, at det kan være din opfattelse af dine overame, der har ændret sig og ikke musklernes størrelse.

Hvor længe har du trænet 3-4 gange om ugen? Blev dine arme større fra en dag til anden eller over længere tid? Hvis over længere tid, hvad var målet med at træne dem størrere endnu, hvis du ikk bryder dig om det?

Bare nogle spørgsmål, som måske kan få dig til at ændre mening om dine arme. Og bare rolig, de bliver ikke større af sig selv. Du styrer showet... Held og lykke med at få dem mindre, mens vi andre kæmper for det modsatte :)

Det er først nu at de er blevet så store, efter knap fire måneders træning. Jeg har dog hele forløbet igennem kunne registrere de blev større. Nu er det bare for meget.. Målet var ikke at træne dem større, men bare at stramme overarmen op. You know, mange piger lider af en luns mormorflæsk på overarmen...

Edited by fnull
Link to comment
Share on other sites

men du er bare nødt til at forstå, at et begreb som "at stramme op" desværre er en myte. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, og er et begreb som ugebladene har fundet på. Man kan kun 2 ting: 1) gøre musklerne større, eller 2) smide fedt, hvis man vil have pænere arme.

Link to comment
Share on other sites

men du er bare nødt til at forstå, at et begreb som "at stramme op" desværre er en myte. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, og er et begreb som ugebladene har fundet på. Man kan kun 2 ting: 1) gøre musklerne større, eller 2) smide fedt, hvis man vil have pænere arme.

Ja, det har du vel ret i.. Min fitnessinstruktør/personlige træner fortalte mig ellers at man godt kunne stramme op. Men det kan man så ikke. Jeg vil gerne smide fedt mange steder, men er bare bange for at gøre det, da jeg ikke vil miste den lille bitte smule bryst jeg har. Så ja.. Parakdoks.. Men tak for svarene!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du vel ret i.. Min fitnessinstruktør/personlige træner fortalte mig ellers at man godt kunne stramme op. Men det kan man så ikke. Jeg vil gerne smide fedt mange steder, men er bare bange for at gøre det, da jeg ikke vil miste den lille bitte smule bryst jeg har. Så ja.. Parakdoks.. Men tak for svarene!

Når folk snakker om at stramme op er der ikke så meget tvivl om hvad de mener - tabe fedt, og måske bygge lidt muskler. Problemet er bare at styrketræningen i sig selv ikke er specielt effektiv som fedtforbrænder og slet ikke lokalt. Du får altså ikke slankere arme ved at træne arme. Punktslankning kan ikke lade sig gøre - i hvert fald ikke i en størrelsesorden der er noget at snakke om (se artiklen på forsiden).

Og ang. brysterne så skrumper de jo desværre ofte som en konsekvens af en generelt lavere fedtprocent, fordi det er en fedtkirtel. Nogle er så heldige de kan have en fyldig barm selv med lav fedtprocent, men det er desværre ikke alle der er velsignet i den retning. :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Og ang. brysterne så skrumper de jo desværre ofte som en konsekvens af en generelt lavere fedtprocent, fordi det er en fedtkirtel. Nogle er så heldige de kan have en fyldig barm selv med lav fedtprocent, men det er desværre ikke alle der er velsignet i den retning. :wink:

Nej, det er lige det..

Link to comment
Share on other sites

MP> vi kan da, for min skyld, godt starte en semantisk diskussion af et ikke helt uvæsentligt fitnesbegreb: "stramme op", så må vi jo se, hvor længe der går, inden du også lukker denne tråd.

Bag begrebet "stramme op" som er et TV-shop/ugebladsbegreb, ligger der ideen om, at man kan "stramme en muskel op", hvorved biceps og triceps ikke længere 'hænger' på armene, gluteus maximus hænger ikke længere nede af baglårene osv.

Man skal naturligvis ikke have beskæftiget sig længe med muskeltræning, før man bliver ganske klar over, at muskler ikke bliver slappe, og at de her sagnomspundne mormor-armen alene er et produkt af forstørrede fedtceller.

Begrebet er således en myte, vi alle har en pædagogisk/didaktisk interesse i at skyde ned.

Link to comment
Share on other sites

JesperT -> Gider du pakke den attitude sammen? Jeg lukkede ikke den anden tråd men lod de andre mods kigge på det da jeg selv var involveret. Det er ganske normal praksis fra vores side. Har du et konkret problem, så skriv til MortenZ eller den Mod det måtte vedrøre i stedet for at komme med sure opstød rundt omkring. Og nok om det!

Hvis jeg så også skal kommentere den seriøse del af dit indlæg, så giver jeg dig fuldstændig ret. Jeg krummer tæer hver gang jeg ser en der skal "stramme dit og dat op" og jeg er da ret overbevist om at jeg har skrevet mindst en håndfuld indlæg som direkte kommentar på begrebet.

MEN er vi i tvivl om hvad de mener? Nej, vel og det var min pointe? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share