Beregning af kalorier og næring i hjemmelavet mad


Mads Peter
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er ny i gamet med at beregne kalorier og næring. Jeg kan forstå at det er nødtvendigt for at få succes med træningen.

Hvordan beregner man lettest kalorier og næring i sin hjemmelavede mad? I går fik jeg f.eks. stuvet oksebryst med rodfrugter, og det var et stort arbejde at beregne, og det var så kun en enkelt ret. Det kan selvfølgelig genbruges med alligevel. Er der ikke andet for end at slide sig igennem beregningen af sine hofretter?

Hvordan beregner man i øvrigt næringsværdien af tilberedt mad, man går jo ud fra næringsværdi af de rå råvarer, men under varmebehandling svinder råvarene, nogengange meget. Hvordan bliver næringsværdien forandret af dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny i gamet med at beregne kalorier og næring. Jeg kan forstå at det er nødtvendigt for at få succes med træningen.

Man kan sagtens træne med stor succes uden at tælle kalorier, både som begynder og eliteudøver. Jeg vil anbefale dig at overveje nøje, om du virkelig har brug for det. Et solidt kendskab til, hvad kroppen har brug for og hvornår, er IMO et meget bedre udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Tak Spindarella, på Madlog findes der en lille enkel forklaring om hvordan mad ændrer næringsindhold ved tilberedning. http://www.madlog.dk/index.php?id=103&q=4. Ikke dybt videnskabelig, men rigeligt til husbehov. Jeg synes i øvrigt den side er meget anvendelig, den har lige præcis en let måde at gøre det jeg efterspørger, at beregne kosttal for en hjemmelavet ret. Man taster simpelthen ingridienserne ind afvejet, vejer den færdig ret, og vupti så har man næringsstoffer for retten. Det er sku ret tjekket.

Sina: Jeg tror at du er helt ret. Jeg skal bruge det i forbindelse med styrketræning. Jeg har brugt de sidste dage på at sætte mig ind i ernæring ifb. træning og generelt. Ellers har min viden om emnet været, hvad jeg har fået med hjemmefra havde jeg nær sagt, plus min interesse for at lave mad. Jeg vil i starten tælle kalorier, og så er planen, at når jeg får noget erfaring med hvor mange kalorier og hvilke næringsstoffer der er i forskelligt mad, sammenholdt med hvor meget jeg har brug for, så dropper optællingen, og så kører jeg det på den erfaring jeg har opbygget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share