Fascial Stretching


Polunda
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstået går fascial strechting ud på, at det er noget med at bearbejde dine muskelfibre igennem strækøvelser. Ens muskel er jo omgivet af en fascia. Og idéen bag det er så vidt jeg har forstået, at ens fascial bliver "nedbrudt", og derefter regenererer, og derved bliver større, plus at muskelhukommelsen stiger og formen bliver mere udpræget. Det er bare vigtigt at når man gør det skal musklen være fyldt med blod dvs. man skal ha' the pump ;)

Jeg prøvede det i går under min brysttræning. Det gik ud på følgende. efter sidste runde flad barbell bænkpres og Incline DB Bænkpres, hvor man virkelig pumpede alt hvad man kunne. Efter sidste gentagelse og stangen / håndvægtene er lagt fra sig, bliver man i træningspositionen, strækker armene lige op i lufen, kører dem langsomt ned imod jorden, indtil man ikk kan få dem længere, så holder man dem der i 5 sek, så tager man en 10kg håndvægt i hver hånd, og gør det samme. Men når de denne gang er så langt nede som man kan få dem, kan man hvis man har en makker til det, få ham til yderligere at trykke dem længere endnu, det gør ondt, og så skal de holdes der i 30 - 40 sek i stedetfor 5 sek. Når det er gjordt rejser man sig op og spænder alt hvad man kan i brystet og holder spændingen i 5 sek. Derefter slapper man så bare af, og hvis man har gjordt det rigtigt skal jeg lige hilse sige det kan mærkes :devil:

Jeg kan bare sige at jeg i dag har mere ondt end normalt. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i kender til denne form for "trænings add on" B)

Link to comment
Share on other sites

--> Polunda

Jeg tror ikke at du skal regne med at fascie som omgiver dine muskler vil eller kan vokse så du kan se det, og slet ikke med den slags træning. Bindevæv har til mit kendskab slet ikke (langtfra) det samme vækstpotentiale som muskelvæv og endvidere går udviklingen af bindevæv betydelig langsommere. Men hvis du kan finde en videnskabelig ref som understøtter dine teorier, vil jeg være meget interesseret.

Godt nytår

Oliver :)

Link to comment
Share on other sites

-->polunda

Jeg har tygget mig igennem artiklen og det lyder da meget interessant, men som før nævnt, tror jeg ikke at der findes en eneste videnskabelig undersøgelse som kan understøtte konceptet, tværtimod. Jeg forhørte mig hos nogle cand.scient.'er i idræt, som interesserer sig for styrketræning og de tror heller ikke rigtig på den. Når man kigger på tværsnitsarealet af en muskelfiber, udgører bindevævet en meget lille del. Sammenholder man det med at bindevæv nok ikke kan vokse lige så hurtigt som muskelvæv, er det nok begrænset, hvad den træning kan gøre af ekstra ting for din muskel. Men hvis der er nogen på MOL som skule ligge inde med en videnskabelig artikel eller har et link, vil jeg meget gerne have den. Det er altid rart at lære om noget nyt.

mvh

Oliver :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share