Tilberedningen af pomfritter er et eksempel på uheldig fedtombytning. Traditionelt er disse blevet friturestegt i animalsk fedt (palmin).
Palmin er da vist ikke animalsk??? Eller er det bare mig der mener det
Mvh Kent
Weeeee, så begynder jeg at se resultater! Fuck yeeeaaah! :)
Vis kommentarer (3)Hvordan afgør man om en ledfortrækning på ydersiden af knæet er minor elle rmajor?
Vis kommentarer (3)
Må man træne dagen efter en tatovering? Den er placeret på oversiden af venstre underam.
Vis kommentarer (4)
Indsendt 28. januar 2004 - 10:23
Tilberedningen af pomfritter er et eksempel på uheldig fedtombytning. Traditionelt er disse blevet friturestegt i animalsk fedt (palmin).
Indsendt 28. januar 2004 - 10:34
Jeg har sendt denne artikel samt en række andre med posten.Morten Z: Anteus -> Jeg har ikke adgang til Cooking oils artiklen, men hvis du kan uddybe hvilken metodik der ligger bag påvisningen af kokosoliens negative effekter vil det være fint (interventionsstudier?).
Indsendt 28. januar 2004 - 11:21
Det er absolut ikke animalsk - der skulle have stået mættet.Palmin er da vist ikke animalsk??? Eller er det bare mig der mener detTilberedningen af pomfritter er et eksempel på uheldig fedtombytning. Traditionelt er disse blevet friturestegt i animalsk fedt (palmin).
![]()
Indsendt 28. januar 2004 - 11:34
Ja der har været meget fokusering på kolesterol og det er klart at det ville være direkte tåbelig kun at fokusere på dette når man skal evaluere en kost. Der er dog en klar tendens til at et stort indtag af mættet fedt er associeret til en række sygdomme og markører for disse.en af pointerne er at sætte spørgsmålstegn ved om man kan bruge kolesterol som den eneste outputparameter for en kostevaluering.
Indsendt 28. januar 2004 - 12:26
Dette indlæg er blevet redigeret af jsc: 28. januar 2004 - 12:30
Indsendt 28. januar 2004 - 14:18
Hvis man holdt temperaturen af vegatabilske på omkring 130 grader vil dannelse af "dårlige" fedtsyrer være begrænset, og din formodning at de skal have længere tid er korekt. Selvfølgelig bliver olien dårligere med tiden og type af olie har også betydning.Men så får man jo bare endnu mere nedbrydning af de ustabile olier. HVIS man skruer ned for temp for at begrænse nedbrydningen, så formoder jeg at fritterne skal have længere tid.
Indsendt 28. januar 2004 - 19:23
Indsendt 28. januar 2004 - 21:21
Indsendt 29. januar 2004 - 15:30
Det var blandt andet omtalt i tænk og test for nyligt, hvor der forklaret at det med kærgården er sludder.Han nævnte også en masse om fedt, og sagde også at fedtforskrækkelsen var overdreven,
for fedt er livsnødvendig iflg. ham, og så hans klassiske, at kærgården burde hedde
kirkegården, fordi det indeholder så mange dårlige transfedtsyrer.
Finland er et af de lande med meget høj forekomst af hjerte/ karsygdomme.Så tar vi syd på til Italien hvor oliven olie er en del af hverdagen, hvor mange tilfælde af hjertekar sygdomme findes dernede? Eller til finland hvor fisk er en dagligdags spise næsten?
Dette indlæg er blevet redigeret af Stubbe: 29. januar 2004 - 15:33
Indsendt 29. januar 2004 - 15:56
Sådan som jeg har forstået det, så er Morten Z's budskab at vi ikke kan undvære nogen af fedtsyrerne (læs mættet fedt) uden at det påvirker kroppen på den ene eller på den anden måde i negativ retning. Der bør (skal) være en harmonisk balance (ikke ligevægt) i indtaget af alle fedtsyrer (transfedtsyrer ikke inkluderet). Fokuseringen på at fedt (uanset mættet eller ej) som noget negativt er derfor ikke en vej til bedre velvære (længere liv).MortenZ-
Myten om det usunde fedt, virker på mig lidt misvisende, men det er måske fordi jeg ikke helt forstår hvad du ligger i udtalelsen?
Indsendt 29. januar 2004 - 16:07
Transfedtsyrer findes naturligt i animalsk fedt
Indsendt 29. januar 2004 - 16:32
De dannes naturligt i koens vom, hvordan og hvorfor de gør det skal du ikke spørge mig omHvordan det ? jeg mente ellers at trans-fedt udelukkende var "man made"
Ja, men den harmoniske balance er ikke til stede. Indtaget af mættet fedt er for stort, derfor er fokusering nødvendig på det punkt for at bringe det ned til "den harmoniske balance".Der bør (skal) være en harmonisk balance (ikke ligevægt) i indtaget af alle fedtsyrer (transfedtsyrer ikke inkluderet). Fokuseringen på at fedt (uanset mættet eller ej) som noget negativt er derfor ikke en vej til bedre velvære (længere liv).
er budskabet i overskriften stadig misvisende i mine øjne, da mættet fedt er usundt, trods det faktum at det er nødvendigt.Sådan som jeg har forstået det, så er Morten Z's budskab at vi ikke kan undvære nogen af fedtsyrerne (læs mættet fedt) uden at det påvirker kroppen på den ene eller på den anden måde i negativ retning
Indsendt 29. januar 2004 - 16:42
Indsendt 29. januar 2004 - 17:40
Ovenstående postulat er vel egentlig ikke korrekt. Jeg ved godt det er ordkløveri, men det er vel basalt set ikke mættet fedt som er usundt. Det er for MEGET mættet fedt som er usundt. Og det er vel sådan artiklen skal forståes. Man behøver ikke udnævne mættet fedt som den store synder når det kommer til hjerte-kar sygdomme. Det store problem er at vi får for meget af visse ting. For meget mættet fedt. For mange kalorier. For mange simple kulhydrater osv. Og skal vi udvide diskussionen med alt det vi får for LIDT af, så bliver problemstillingen ENDNU mere kompleks. Og det er netop det som er så interessant ved ernæringsdiskussioner. Vi snakker om ekstrem kompleksitet, når vi skal se på hvordan man bør spise for optimal sundhed. Noget som er godt (og sågar livsvigtigt) i små doser, kan være helbredstruende i store doser.da mættet fedt er usundt, trods det faktum at det er nødvendigt.
Indsendt 29. januar 2004 - 19:08
Jo, det er da også muligt, men det fremgår ikke, derfor spurgte jeg om min antagelse var forkert.Det er for MEGET mættet fedt som er usundt. Og det er vel sådan artiklen skal forståes.
Hvad vil du så udnævne som store syndere ernæringsmæssigt?Man behøver ikke udnævne mættet fedt som den store synder når det kommer til hjerte-kar sygdomme.
Mættet fedt er farligt i sig selv, især i de mængder vi indtager det i, hvilket er blevet nævnt tidligere. Derfor er det ikke en myte.Så sådan som jeg læser artiklen, så skal den forståes sådan, at mættet fedt i sig selv ikke er farligt.
så er ovenstående postulat vel rigtigt.QUOTE
da mættet fedt er usundt, trods det faktum at det er nødvendigt.
Ovenstående postulat er vel egentlig ikke korrekt. Jeg ved godt det er ordkløveri, men det er vel basalt set ikke mættet fedt som er usundt.
Indsendt 30. januar 2004 - 00:02
Indsendt 5. februar 2004 - 07:03
Indsendt 7. februar 2004 - 11:40
Hvem er det da der kun fokuserer på kolesterol?En af artiklens pointer er at man måske går galt i byen ved kun at fokusere på kolesterol. Så i stedet for at diskutere mættet fedts indvirkning på kolesteroltal, finder jeg det mere interessant at diskutere "all cause mortality"!
Stærkt overvurderet i forhold til hvad?En anden pointe er at den sundhedsskadelige effekt af højt fedtindtag per se nok er stærkt overvurderet.
Jo, det vil stadig være skadeligt.En tredie pointe er at hvis vi levede i overensstemmelse med vores fysiologiske tilpasning, ville vi alle være fysisk aktive - ikke spise junk-carbs - og mættet fedt ville ikke være skadeligt.
Kigger man på konsensus holder hverken atkins eller din artikel vand.Konsensus
Gennemgås en lang række af de bedre forsøg, tegner der sig et lidt mudret billede af CLA og dets virkning på mennesker, derfor kan det til tider være en god idé at finde de såkaldte reviews. Review artikler er en systematisk gennemgang af de mest anerkendte artikler som er skrevet om et givent emne. Det giver ofte et fornuftigt billede af hvad man stort set er enige om i de videnskabelige kredse, også kaldet konsensus.
Læs for eksempel noget af Atkins matriale. Det har hvis tilpas faglighed til at "bevise" din påstandMen mangler jo stadig at faa beviser for min sidste paastand, nemlig at det er et forhoejet insulin spejl som er den reelle skurk i mange af vestens livsstils sygdomme, affoedt af manglende motion og hoejglykemiske foedevarer.
Dette indlæg er blevet redigeret af Stubbe: 7. februar 2004 - 14:33
Indsendt 7. februar 2004 - 22:59
Indsendt 8. februar 2004 - 00:51
Nej, jeg synes bestemt ikke det er det det handler om. Det har jo ikke decideret med fedme at gøre. Det er en stor misforståelse at man ikke løber nogen sundhedsrisiko ved at spise fed mad, sålænge man ikke bliver overvægtig. Der blev for nogle år tilbage lavet en meget stor undersøgelse af finske skovarbejdere. Ingen af de finske skovarbejdere var overvægtige pga. af deres hårde arbejde i skoven. Og det til trods for at deres fødevarer indtag var særdeles fedtholdigt. Men de nåede simpelt hen at forbrænde de store mængder fedt (og kalorier generelt) de indtog, fordi deres arbejde havde så fysisk en karakter. Det tankevækkende var dog at de finske skovarbejdere havde en meget høj forekomst af hjertekar sygdomme. Og da de hverken var overvægtige eller manglede motion, så var det nærliggende at konkludere at det skyldtes den meget fedtholdige kost. Så man må endelig ikke bilde sig selv ind at det er OK at leve "usundt", sålænge man ikke bliver overvægtig. Blodets lipidsammensætning har ikke nødvendigvis noget med ens vægt og fedtprocent at gøre. Det har mere at gøre med kostens sammensætning.Når alt kommer til alt, handler hele denne diskussion om kost vist mere om, at det man indtager (Kj) svarer til det man bruger. Spiser man mere end man bruger tager man på. Årsagerne til tendensen med flere og flere fede skyldes nok snarere at de spiser for meget og laver for lidt, end de handler om sammensætningen af kosten
0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere