LarsBj

Medlemmer
  • Content count

    258
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by LarsBj

  1. Løb hver dag

    (Og det er Peder Troldborg, der er er tale om). Det lyder jo tillokkende, hvis man altså kan afse tid til så mange træningspas på en uge. Der er ikke noget med at gå sent i seng!!!!! Men virker det på andre, eller er han begunstiget, så det specielt virker for ham? Betyder 14 træningspas, at han aldrig holder hviledag? Men hvis man nu ikke skal være Danmarksmester, kan man vel klare sig med færre gange (end 14) og stadig få gode resultater, eller hvad? mvh LarsBj PS! Han har selvfølgelig sin egen hjemmeside, så jeg tror, jeg læser den,
  2. Løb hver dag

    Og hvad anbefaler han? Og hvem er han? Og til trådstarter; så er der jo altså også MOLs eget begynderprogram, som du kan studere for at få inspiration. Det er ikke så indviklet: Man kan løbe med pauser for at bygge formen op, og når man efter nogle måneder har en god grundstyrke kan man starte på intervaltræning, hvis målet er høj kondition. Bemærk, at MOL anbefaler løb ca. hver anden dag. Hvis målet er at brænde kalorier af, skal man "blot" løbe længere og længere. Men jeg forstår ikke, hvorfor du vil det med din vægt og højde? mvh LarsBj
  3. interval eller lunte løb?

    Jeg kan altså sagtens føre en samtale med en puls på 150, men det er jo individuelt. Men du har ret i, at det kræver disciplin at lægge langsomt ud. Det kan hjælpe at løbe i en løbe/motionsklub, hvor man er flere sammen og under en træners pisk. Men kan du løbe en time eller mere uafbrudt, kan du sikkert løbe langsomt nok! Du har vel ikke 150 /min under hele turen??? mvh LarsBj
  4. interval eller lunte løb?

    I øvrigt så forbrænder man ret konstant 1 kcal per kilometer, man løber, per kilo, man vejer. Dvs du ganger løbedistancen i km med din kropsvægt, så har du det direkte forbrugte antal kilocalorier under motionen. (SI-freaks skal derpå gange tallet med 4.18 for at få energiomsætningen i kiloJoule). Det betyder, at du skal vælge den løbeform, hvor du kan løbe flest kilometer per uge (dvs. relativt langsomt løB), hvis målet fortrinsvist er vægttab. Men du skal nøje overveje, om du virkelig har brug for at tabe dig. Man ser jo ofte sig selv i et mere negativt lys end nødvendigt! mvh LarsBj
  5. interval eller lunte løb?

    Man kan ikke tåle at løbe intervalløb 4-5 gange om ugen i længden, så løb 1 gang interval (f.eks opvarmning + 4*4 min med 2 min roligt løb imellem + afjogging, hvis du er i form til det), 1 gang kortere tempoløb og så resten i lange distancer (det dobbelte af tempoløbet f.eks.) i roligt tempo, dvs. så man kan føre en samtale, så det er sjovt og hyggeligt. (Edit: Altså med intensitet på max ca. 80% af pulsreserven, som udregnes sådan: 80% arbejdspuls = 0.8*(maxpuls-hvilepuls)+hvilepuls eller her:). Hvorfor skal du tabe dig? Nu er det vel ikke bare noget, du bilder dig ind? mvh LarsBj
  6. Løbeteknik

    Jeg hører forskellige råd fra de løbetrænere, jeg løber med: Nogle siger lange skridt, andre siger korte. Og nogen siger, at man skal sætte hælen i jorden først, andre, at man skal sætte hele foden i jorden samtidigt. Hvad er den sidste nye viden på dette område, og hvor enige er idrætsfysiologierne? Det drejer sig om distancer på 10-12 km. mvh LarsBj
  7. Garmins forerunner 405 og hvilkepuls

    Ja, prøv igen. Men hvilepulsen skal tages, når man er vågen. Hvad var den om morgenen, da du var helt vågen og rolig, men inden du begyndte på fysiske aktiviteter? mvh LarsBj
  8. Kompartment syndrom

    Hvis du skal vække dine søvnige fødder, skal du nok ikke gå STILLE frem. Prøv i stedet at trampe lidt! Det skulle nok kunne ruske op i dem.(Undskyld, men kunne ikke dy mig)
  9. Løbeteknik

    Ja, jeg har også hørt, at løbeteknikken er individuel og for langdistanceløberes vedkommende stort set utrænelig, fordi den kommer automatisk, som du siger. Argumenter? Tja, jeg kommer til at spørge igen, for jeg var lidt flad på den del af turen, og kunne ikke helt koncentrere mig. ;-) Men det kunne være sjovt, hvis en eller anden med adgang til forskningen kunne skrive et par kloge ord? mvh LarsBj
  10. Fedtprocent

    Så er den ged vist barberet! mvh LarsBj
  11. Fedtprocent

    Nej, 19% er vist lige inde i normalområdet. Det er meget vigtigt, at piger har en vis mængde depotfedt for, at deres hormonbalance er i orden. Hvad siger spejlet? mvh LarsBj
  12. Fedtprocent

    Ikke, hvis du er en pige. mvh LarsBj
  13. Ung fyr ønsker sig at tabe nogle kilo

    Og GRØNTSAGERNE! Du har fået dårlige vaner, og det tager tid at komme af med dem. Med grøntsager får du en langsom afgivelse af kulhydrat, og du får et væskedepot i maven. Det hindrer dig dels i pludselig sultfornemmelse, dels i tørstfornemmelse. Begge dele giver sukkertrang. Og dermed er glidebanen, som du er inde på, i gang. Held og lykke. Skriv igen om en uge, hvordan det går og føles. mvh LarsBj
  14. Ung fyr ønsker sig at tabe nogle kilo

    Grøntsager, frugt og rugbrød! Du skal altid have æbler, bananer, rugbrød og gulerødder med dig i skole. Du skal spise lidt i hvert frikvarter og inden du overhovedet får tanken om at æde fede skodpizzaer. HVIS du går med de andre, så spis dine madder på vejen! Til hverdag skal du ligeledes sørge for at gå i køkkenet og snuppe lidt frugt & grønt FØR du får sukkertrang, altså mens du ikke er sulten. Til hovedmåltider starter du med grønt, før du spiser noget andet. Får du morgenmad? Ellers tag en ordentlig portion havregryn med LIDT sukker og fedtfattig mælk + en banan eller lignende! Prøv det 1 uge, og meld tilbage! mvh LarsBj
  15. Lidt basal teori

    Kosten skal selvfølgelig følge kostrådene og fordele måltiderne ud over dagen, men derudover vil jeg mene, at kalorietælling er noget af det fornuftigste, man kan gøre, hvis man igennem længere tid har døjet med overvægt, og nu er motiveret for varig forbedring. For mit eget vedkommende mistede jeg fornemmelsen for, hvor meget jeg spiste og af hvad. Kalorietælling skar maden ned til det nødvendige og viste, at der var plads til lidt pjank&pjat alligevel. Desuden gav det, sammen med motion, bedre appetitregulering og en langt, langt bedre fornemmelse for, hvad der giver mæthed, og hvor meget af en given fødevare, der skal til at repræsentere f.eks 100 kcal . Jeg mener, at det er vejen væk fra slankekure med efterfølgende genoptagelse af dårlige vaner og henimod varig vægtkontrol. mvh LarsBj
  16. Nu skal det være

    Fint nok! Men der er altså også megen hjælp at hente i dette forum. Jeg synes, man kan få rigtig mange fornuftige vinkler og råd fra rigtig mange dygtige debattører med god indsigt, så bladr bare lidt rundt på MOL. Alene her i "vægttabs"forummet formelig vælter der det ene gode indlæg ind efter det andet. Se blot i de seneste tråde! mvh LarsBj
  17. Nu skal det være

    10 kg!!!!! Sig mig! Er et sugerør din drøm om en trimmet krop? Mon ikke, du skal fokusere på træning og måske 4-5 kg ned i vægt? Man skulle da helst veje lidt mere som 22-årig end som 18-årig. Men selvfølgelig på grund af øget muskelmasse, så mon ikke det er der, fokus skal være? mvh LarsBj
  18. Fedtprocent måler

    Hvis du er ung, er fedttangen ret nøjagtig, og der findes gode tabeller til at finde fedtprocenten. Bioimpedansmåleren giver på mig gode relative resultater. Dvs fedtprocenten går ned med vægttab, og den afspejler væskemængden i kroppen (går vandmængden op, går fedtprocenten ned). På mig giver BIA lavere fedtprocenter end fedttangen. Badevægten giver igen lidt mere end en håndholdt OMRON, som ligger lidt under fedttangsmålingen. Så vil du følge dit vægttab, kan du sagtens gøre det med en badevægt med BIA. Det er ikke nøjagtigt men har en god præcision. Den sande fedtprocent er svær at bestemme, men man har vel altid en ide om, hvornår man er slank. Så spejlet er også en god vejleder! mvh LarsBj
  19. Diæt pauser i julen

    Berømt citat: "Det er ikke tiden mellem jul og nytår, der er vigtig, men tiden mellem nytår og jul" mvh LarsBj
  20. Godt spørgsmål! Jeg vil også tro, at enhver god jagtstrategi drejer sig om at spare på kræfterne: lokke dyret i fælder, baghold o.l. frem for at stæse af sted dag ud og dag ind. Jeg tror på, at mange af de mosefund, vi har af urokser mm, er resultatet af mislykkede baghold/fælder, hvor dyret ikke blev hængende i mosen, men kom fri og druknede. Det kræver jo også ekstra gevinst i form af føde i den anden ende, hvis man skal løbe sig til maden. Mennesker har nok snarere GÅET en del i urtiden. mvh LarsBj
  21. Respons på kostplan

    Det er en RIGTIG god kostplan. Du er DYGTIG! mvh LarsBj
  22. vægt tab

    Den fatter jeg ikke. Du skal giftes? Mon ikke din forlovede allerede har set dig? Er det ikke det, han har set, som han er forelsket i? Så i stedet for at danse af lykke og glæde, vil du til at leve som en kz-fange den næste 1½ måned????!!!!! Mit råd: Tænk 10 år frem i stedet for 2 måneder! Fokuser på at leve sundt men i balance. Motioner hver dag på cyklen. Start med 15 min, mens du ser fjernsyn, hvor du blot lige får varme i kinderne.. Begynd at gå ture. Start med en 20-30 min, hvor du benytter tiden til at tænke over et eller andet problem fra dit studie. Jeg har selv fået knaldgode ideer på sådanne ture! Spise magert, varieret og rart! Fokuser på ikke at tage mere (fedt) på. Hvis du VIL tabe dig, nøjes da med max ½ kg om ugen. Glæd dig over din dejlige tilkommende og fokuser på alt den lykke, der er tilsmilet dig. HVIS du efterhånden kommer til at motionere mere, så sæt belastningen op på cyklen og sæt tiden lidt op. Men man kan sagtens se en serie på tv3 imens. Efterhånden kan det være nødvendigt at skifte tøj og have et håndklæde parat til at tørre sved med. Gå lidt længere ture. Nyd dog for pokker livet, og sats på, at du om 10 år vejer din idealvægt. Og er 50 kg ikke LIIIIGE lidt nok? mvh LarsBj
  23. hurtig vægttab som krav.

    Du får ikke noget godt ud af at lade være med spise. Du vil bare tære på muskler og derved får du lettere ved at tage på igen. Fortsæt med et højt aktivitetsniveau og spis afbalanceret i henhold til kostrådene, men hold dig lidt under din ligevægtsgrænse, ca 500 kcal om dagen. På den måde kan du måske nå at tabe 1½ kg. Spis ofte, så du undgår at blive sulten. Så kan du bagefter fortsætte med samme kost men blot øge portionerne lidt. Hvor meget skal du veje ved normal vægt? mvh LarsBj
  24. Træning, fuldstændig uden resultat, hvad sker der?

    Bliv ved, men lad være med at sløjfe kulhydraterne. Dem skal du bruge. Ellers bruger du muskelmasse som brændstof, og det ønsker du ikke. Spis sundt i henhold til anbefalingerne og undgå at overspise. Det vigtigste er ikke at tabe de 4 kg nu, men at du ikke vejer mere om 10 år! Kure er dårligt for vægten. De fleste får ingen effekt og nogle gør det endda værre. Så tænk langt og sørg først og fremmest for ikke ar blivere overvægtig. De 4 kg skal nok fordele sig anderledes med tiden. mvh LarsBj PS! Hvordan kan man løbetræne (udendørs?) i Australien om sommeren, altså nu? Er det ikke en zillion grad varmt?
  25. Hvor meget forbrænder man på..

    Du har også et indlæg om vægttab, ikke? Og du fik et råd om at tage den situation op sammen med en kyndig person (din læge helst). Det vil være passende at inddrage din motion og aktivitet i samråd med denne også. Det skal nok passe, at du forbrænder ca 400-600 kcal i timen, hvis du kører nogenlunde hårdt på. Men du skal ikke styre det her helt alene med din historie i mente! Du vil have alt for nemt ved at blive for ambitiøs og lade det glide ud af hænde. mvh LarsBj