jøjpee

Medlemmer
  • Content count

    126
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by jøjpee

  1. Powerrack dilemma

    Hej Jeg ville vælge den fra eurosport idet man kan lave chin-ups på den også. jp
  2. Hej Kenneth Jeg kan godt forstå din bekymring over det at træne squat, når du løber så meget som du gør. Jeg vil dog helt klar prioritere squat som en del af din træning også på bekostning af en gang løb. Når du starter op med øv. så er det en god ide at give dig tid til at lære den korrekte teknik og give kroppen noget tid til at adaptere (tilpasse sig). Måske kan du lave den 1-2 gange pr uge med 2 sæt a 10 reps med lav-moderat vægt. Så når der er gået ca 4-6 uger, så kan du begynde at øge belastningen. jp
  3. Fysioterapeut i Odense og omegn

    Hej Du kan prøve Odense Fysioterapi og Sportsklinik. Se på nettet hvor det ligger og sørg for at sige at du vil have en med meget erfaring med knæskader. jp
  4. Vedvarende knæskade - en karruseltur!

    Hej igen Nedtur mht. alt det du har været igennem. Har du været til fysioterapeut? Altså til en som har erfaring og viden om knæskader? Du har fået konstateret springerknæ af spec.læge - dvs. at du har sm. sv.t. under knæskallen (læs: ikke bagpå) der hvor senen fra den store lårmuskel hæfter på skinebenet?? Opsamling: Du fik en skade under squattræning i sept. 04 (2 år siden) hvor knæet hævede op. Har siden fået 5 inj. m. steriod u. effekt. Har prøvet selv at lave øv. for at bedre fkt., men u. sufficient effekt. Min vurdering er at det sandsynligvis ikke er springerknæ, da det ikke giver hævelse af den karakter du beskriver. Spingerknæ er også en "overuse problematik" og vil ikke opstå som akut skade ved squat. Jeg er sikker på at skaden sidder "intraartikulært" (inde i selve knæleddet) pga. dens "opståelse" og hævelsen ved start. Jeg er vil derfor vurdere (uden selv at have set på dit knæ), at selve skaden sidder enten i brusken eller i menisken. Har du fuld bevægelighed i knæet iøvrigt og "låser" knæet? Tror at det vil være godt med en atroskopi for at se den anatomiske strukturer. jp
  5. Vedvarende knæskade - en karruseltur!

    Jeg går udfra at du er blevet undersøgt klinisk først af en ekspert på området? En MR-scanning er jo ikke bare noget man giver folk med det samme. Det vælges til folk med skader som ikke kan diagnosticeres klinisk og som ikke har haft effekt af anden behandling. Måske har du selv betalt? Jeg skal ikke kunne sige om man ikke kan se de potetielle skader "meezer" hentyder til, men vil vurdere at dine billeder er blevet tolket ok fagligt, men en andens vurdering ville vel ikke skade. Du skal til en yderligere us. på idrætsklinikken og mon så ikke du skal artroskoperes, da det vil være der man kan se alle de anatomiske forhold (menisker, korsbånd, brusk, synovialis, plica mm.) Men kunne du ikke lige skrive hvad der er sket med dit knæ og hvornår og hvordan - det plejer at give en rigtig god ledetråd til skadens omfang. jp
  6. Jeg tror ikke der er vist nogen signifikant sammenhæng mellem løb og øget overkrops styrke. MEN når du kan tage 20 armstrækkere pr. gang så er jo så en mere udholdenheds præget aktivitet. Derfor vil jeg mene at du primært kan tilskrive effekten dit forbedrede kredsløb (og her mener jeg altså også energileverancen til de arbejdende muskler osv.) jp
  7. Et bud kunne være at du har forbedret din præstationsevne pga. forbedret generel kredsløbsfkt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange armstrækkere du kan tage, men kunne forestille mig at det er over 10-15 stk. og således kan det jo kategoriseres som styrke- og udholdenhedstræning. En anden forklaring kunne også være at du er opvarmet og igang og derfor har nemmere ved det. Der kan også være noget mentalt i det!! Der er mange forklaringsmuligheder. jp
  8. Ømhed i skulderen - bænkpres

    Hej Jeg synes det lyder til at den forreste del af ledkapslen kunne være irriteret - det passer fint med din beskrivelse med sm. i bunden af løftet. Jeg synes også det lyder som en god ide at træne de stabiliserende muskler i skulderleddet - rot.cuffen. Ved ikke lige hvilken øv. du ref. til, men jeg vil foreslå dig at du begynder idag med dem. Gerne 2 gange dagligt med low load. Det må ikke give dig uacceptable sm., men gerne DOMS. Mht. BP så vil jeg tro at det er helt ok, at du fortsætter med at træne den, men kun med submax. belastning og ikke til failure. Få desuden en (ligegyldigt om det er en fys eller kiro, men blot personen har forstand på BP) med noget faglig viden til at tjekke din teknik i BP. jp
  9. De fysiske prøver til La policia

    Hvor mange egnede er der og hvor egnede er de? Har alle fået 4 i alle prøverne eller hvad? jp
  10. De fysiske prøver til La policia

    Hej Det er noget af en tråd der er blevet startet ang. optagelse hos politiet. Der er mange i det her forum der har søgt og/eller søger ind som politibetjent på prøve. Jeg har fulgt lidt med i de forskellige indlæg og er blevet lidt nysgerrig ang. hvem der bliver optaget. Jeg har set på politiets hjemmeside at der forventes at der bliver optaget 440 i 2006, men det vides dog ikke præcist endnu. I april er der blevet optaget 72, hvilket må betyde at der måske optages 368 i aug. og dec. Så vidt jeg kan forstå så er der en pulje med mange egnede, som venter på svar. Den pulje bliver større og større jo flere der bliver erklæret egnet. Og når det endeligt bliver besluttet hvor mange der optages i aug. og dec. så tages det bedste af de bedste. Men mit spørgsmål er så, hvilke karakterer har de bedste af de bedste? Og hvordan vurderes det egentligt? Er det bedst at have fået fx rene 3-taller end fx et 2-tal og et 4-tal og et 3-tal? Ser de på alle karaktererne samlet (dvs. de 4 test i skriftlige prøver, de vist nok 7 karakterer i de fysiske, de 4 eller 5 i holdopgaven samt den afsluttende samtale) eller hvad gør de? Jeg ved ikke om I forstår mit spørgsmål?
  11. Dødløft/Squat, hvor tit?

    Korrektion: MP rammer den forreste (anterior) del af m. deltoideus og LR rammer den midterste del (laterale). Så skulle terminologien vist være på plads :-) jp
  12. Ryg øveleser til nyt fullbody

    M. trapezius er def. som en af skulderbladets muskler. Ja, den sidder jo ganske vist på bagsiden af kroppen og alt hvad der er lokaliseret der har en vis evne til at blive kaldt for ryggen jøjpee
  13. Ryg øveleser til nyt fullbody

    Shrugs er jo egt. ikke en rygøvelse, men vel mere en skulderøv. Jeg ville vælge db rows istedet. jøjpee
  14. Maveøvelse

    Den kan være meget skadelig for lænden hvis man ikke kan stabilisere ordentligt. Det er ikke en øv. som nybegyndere burde kaste sig ud i efter min opfattelse. jøjpee
  15. Træne brystmuskler uden remedier?

    Køb nogle "push-up stands" - en form for håndtag som tilllader at du kan komme længere ned og derved få mere udspænding på og derved bedre mulighederne for muskelvækst. Men ellers er det rigtigt at du skal træne progressivt, hvis du skal øges din volumen på brystet. Du kan for belativt få penge få meget fint udstyr. jøjpee
  16. 2 Spørgsmål

    Prøv også at træne med let belastning i et stykke tid (ca. 7-14 dage) og se om dette ikke hjælper. Hvis ikke, så få en fagperson til at se på det. jøjpee
  17. Øvelsers placering for max muskelvækst

    Jeg ville klart vælge 1. eks. idet du først laver en multiledsøv. efterfulgt af en enkeltledsøv. jøjpee :4thumbup:
  18. Squat - korrekt udførelse?

    Ved at køre ass to.... så er der jo mere ROM på, men den vil gå meget mere i balderne idet knæstrækkerne (minus m. rectus q.) er maksimalt udspændt og derved ikke kan producere særlig meget kraft i denne stilling (pga. ringe mulighed for tværbro aktivitet i musklen). Således vil balderne skulle producere den største kraft og bliver derfor "prime target" (- det skal dog siges at det er langt mere kompliceret end dette). Endvidere vil der i knærleddet også ske andre ting. Det er rigtigt at det patellofemorale tryk vil være stort når man kun går til vandret, men til gengæld vil presset intraartikulært og derved på meniskerne (inde i leddet) være mindre end ved ass to the grass. Det skal endvidere lige siges at ledbrusken er temmelig tyk bag på patella og burde kunne modstå det relative store pres. Jeg vil dog mene at begge måder er forsvarlige og afhænger af formålet. Hvis man er helt ny i gamet, så vil jeg mene at det hele handler om god teknik (og vævsadaptation) fremfor belastning, men det er vi vel alle enige om jp Hvorfor ikke starte med en lavere vægt istedet? Idet at du stopper bevægelsen omkring vandret øger du presset på knæet, da du her bruger knæene til at stoppe bevægelsen. Hvorimod du i ass to 'da grass stopper bevægelsen i hofteleddet. Er det helt tåbeligt? <{POST_SNAPBACK}> Nej, den forklaring har jeg også hørt før, så der er sikkert noget rigtigt i at det giver større pres på knæene at stoppe ved vandret end under vandret.. <{POST_SNAPBACK}> Så enkelt er det ikke. Knæbelastningen er anderledes ved vandret end under vandret. Det kan jøjpee sikkert uddybe <{POST_SNAPBACK}> Vi venter spændt på et svar <{POST_SNAPBACK}>
  19. Dine yndlingsøvelser til skulder

    Hvad med military og db skulder pres??? jp
  20. Knæskade og træning

    Det mest funktionelle er at lave noget med vægtbæring - dvs. hvor du står op og evt. har en ydre belastning. Dette kunne være ved øv. som squat eller lunges. Det er dog øv. som stiller store krav til styring og stab. i knæet og det må ikke gøre ondt lave øv. Jeg synes iøvrigt ikke at det godt nok at din læge og fys. siger at der er tale om PFSS - det er en skraldespandsdiagnose og det kan du jo ikke bruge til meget. Hvis jeg var dig, så ville jeg træne øv. m. frie vægte og fokusere på en korrekt teknik, således at du bedrer koordinationen og styrken i dit knæ. Har egt. fået lavet nogle billeddiagnostiske us.? jøjpee
  21. Serratus Anterior

    For mig at se rammer du slet ikke serratus ved up right row, men derimod på den måde som hammerstrength viser. jøjpee
  22. Military Press og grebsbredde

    Jo bredere greb jo mindre ROM for skuldermuskulaturen og det betyder at færre motoriske endheder involveres og det må være godt argument for ikke at køre øv. super bredt, men semi-bredt når håndleddenes ve og vel tages i betragning. Når man kører bredt ændres der desuden på biomekanikken og det vil efter min opfattelse betyde at byrden biver sværere at løfte idet triceps ikke vil have den samme synergist effekt og derved bliver loaden på m. delt. øget, hvilket kræver en større stabilisering for de andre skuldermuskler. jøjpee
  23. Hjemmetræning

    Jeg ville osse droppe den der multimaskine, som efter min mening og erfaring er noget hø og let går itu. Brug du hellere dine penge på et godt rack, nogle frie vægte og en chin-up bar og nogle bush-up stands samt evt en fitball til træning af den paravertebrale muskulatur. Det burde ikke beløbe sig til en et umenneskeligt beløb og så længe du kan træne SQ, DL, BP, chin-up osv. så skal det nok blive godt jøjpee NB: HUSK....det er dyrt at købe billigt
  24. Øv. valg

    Hej alle Hvis I skulle vælge 3 bryst- og rygøvelser for at stimulere til bedst muligt hypertrofi, hvilke ville det så være???? Mit valg ville nok være BP, incline db pres og dips til bryst og DL, chin-up og db row til ryggen. jøjpee
  25. Øv. valg

    Hehe....vi er da vist enige :4thumbup: jøjpee