maggishness

Medlemmer
  • Content count

    41
  • Joined

  • Last visited

  1. Junkfood Science

    Hmmm...det har du ret i :) Jeg taenkte fx. paa hendes 'obesity paradox' serie og 'I think therefore I am' serie, hvor hun spekulerer i, hvordvidt sundhedsproblemer, der often tilskrives fedme, maaske har andre aarsager (fx. stress). Eller hendes syn paa overspisning i relation til fedme her og mth til risikofaktorer og hvorvidt det hjaelper at proeve at faa folk til at tabe sig. Hun siger her at "There is no credible evidence to support the belief that anyone dies 'of fat.'" Hvad siger I til den bemaerkning?
  2. Junkfood Science

    Hej alle, skriver fra Australien, saa undskyld for manglen af danske bogstaver :) ogsaa en undskyldning hvis dette emne ville have vaeret bedre i en anden del af forummet, var ikke sikker. Jeg kunne godt taenke mig at hoere nogle kommentarer til Junkfood Science fra de kloge hoveder herinde. Det er en kvinde, der bruger sin tid paa at kigge nye studier og ny politik omkring vaegt og sunhed efter i soemmene, og mange af hendes synspunkter er, efter min mening, meget interssante, selvom de gaar imod 'hvad vi alle ved'. Hvad siger I?
  3. Vi spiser mere havregryn

    Hvad i alverden er bugkornsmel? eller er det en fejl? *håber det er noget nyt og spændende*
  4. At tabe centimeter

    Før du overvejer om bøf eller kyllinge bryst mm er det bedste, ville det måske være en ide at få taget en blodprøve og få tjekket dit jern niveau. Jernmangel er relativt almindeligt hos kvinder i den fødedygtige alder og en af de simpleste/bedste måder at få jern på er rødt kød (okse, lam, rådyr etc). Bare noget der er værd at tage med i overvejelserne (om ikke andet så for at finde noget jern-tilskud hvis du beslutter det lyse kød er bedre for dig).
  5. Meget interessant artikel. Det ville være spændende om nogen ved hvad resten af bogen gemmer på.
  6. tun

    Og de dyre tun er som regel de større, som faktisk indeholder flere tungmetaller end de små, da de er højere oppe i fødekæden. Jeg kunne også forestille mig at nogle af de dyrere mærker fører sig frem på 'delfinsikkerhed' ??? Ved ikke noget om smag o.l. da jeg selv hader dåsetun.
  7. Hvad goer jeg forkert?

    Det var så lidt :) Læste lige dit oprindelige indlæg igen, og du spørger hvorfor mon dit vægtab er gået i stå. Nu er over 4 kg på to uger rigtig meget, så jeg ville ikke bekymre mig over at der så er en enkelt uge hvor vægten står stille. Nu ved jeg ikke noget om dit køn eller bygning etc, men formoder at du husker at veje dig under samme omstændigheder hver gang? Selv morgen vægt er ikke 100% pålidelig da den stadig kan være afhængig af, om man har trænet eller ej dagen før, om man har spist normalt osv. Mht. til dine ben, så ved jeg ikke om du har husket at trappe stille og roligt op så dine led og sener har haft tid til at vænner sig til belastningen. Skinnebenbetændelse er ikke sjovt, og kan tage meget lang tid at komme af med når det rigtig har sat sig. Jeg ved ikke hvor gamle dine løbesko er, men hvis de har nogle år på bagen kan det være, at det er tid til en udskiftning. De rette sko kan virkelig hjælpe. mmm...chocolade. Jeg ville overveje at tage et lille stykke rigtig god chocolade og noget rigtig mad i stedet for protein baren, hvis du har brug for chocolade. Jeg synes ihvertfald en lille bid rigtig god mørk chokolade (lindt 85% fx) giver (næsten) lige så meget som halv plade mælkechokolade, mht. chokoladetrangen anyway :)
  8. Hvad goer jeg forkert?

    Nu sætter du ikke mængder på de fleste af de fødevarer du angiver, men umiddelbart ville jeg foreslå at bytte appelsinjuicen ud med appelsiner, de mange appelsiner der går på at give et glas frisk appelsinjuice mætter mere og har flere fibre end juicen. Så ville jeg finde nogle flere grønsager, måske i stedet for noget af al den frugt du spiser (siden du ikke skriver et aftensmåltid, men bare frugt går jeg ud fra at du spiser pænt meget af det). Og jeg ville også vælge rigtig mad i stedet for en protein bar (Kød, mælkeprodukter, bønner har alle højt protein indhold).
  9. Kulhydrater!?

    Jeg ved ikke hvilke indlæg du læser herinde, men jeg har ikke set ret meget fedtforskrækkelse i min tid her (har ikke postet meget men læser det meste på disse forum). Faktisk bliver der i langt de fleste tilfælde gjort opmærksom på, at man *ikke* må blive fedtforskrækket og at fisk og nødder fx er gode fedtkilder. Vi kan hurtigt blive enige om, at masser af hurtige kulhydrater ikke er fantastiske når man gerne vil tabe sig, men igen, i de tråde jeg har læst bliver der som regel gjort opmærksom på dette og rådet til fx. moderate mænger af fuldkorns produkter. Så jeg kan ikke helt se hvad det er, du er så uenig over. Mht. til at spise som hulemænd så tænk over følgende: 1. Man har lavet mad over ild ligeså længe, ild har været kendt, dvs. over 100000 år. Man mener at brødbagning er mindst 11000 år gammelt (før landbrug), grød er nok ældre. 2. De spiste fx. gryn fundet vildt, men det er rigtigt at landbrug først kom ind senere, men landbrug er jo også kød. 3. Deres diæt var ikke nødvendigsvis særlig sund, men var hvad de kunne få fat på. Gennemsnits levealderen dengang var nok også under 25 år, så det vil du måske også gerne tilbage til? 4. Det meste af deres kød kom fra insekter og smådyr som fx. gnavere. mmmm...musesteg
  10. Magerine og bøffer...

    Det plejer nu at gå ok for mig Man skal dog være opmærksom på at visse planteolier har at lavt 'rygepunkt', hvilket gør dem uegnede til fx. lynstegning (olivenolie er en af dem), her er det som regel bedre at bruge fx. solsikkeolie. Kokosfedt er anderledes fordi det indoholder langt mere mættet fedt og derfor steger mere som smør/dyrefedt end som planteolie.
  11. Professor argues obesity is a fat lie

    http://smh.com.au/news/eating-disorder/pro...9679571734.html
  12. Den fede(s) vej til et slankere liv.

    Tusind tak skal du også have for dette indlæg. Det er virkelig inspirende for en der ikke kan holde alle de 'helt rigtige' livsvaner. Godt at høre at lidt også har ret :) Det er fedt at høre at du stadig hænger i.
  13. Gerne vægtab, but how?

    Det er såmænd ikke så underligt. Det hedder skinnebensbetændelse og ses relativt ofte. Problemet er en tendens til at sætte for meget træning på for hurtigt, da dit hjerte-lunge system og dine muskler 'kommer i form' meget hurtigere end dine led og sener etc. Desværre kan de ikke følge med i længere tid og så brokker de sig (det er vidst den korte, forenklede udgave). Grunden til, at det så ikke gør ondt, når du cykler (og sikkert heller ikke ville gøre det hvis du fx havde svømmet), er at belastningen der er meget mindre. Jeg mener, når du sætter et ben i jorden under løb støder du meget belastning ned gennem benet meget pludseligt, du ville nok også have haft ondt hvis du havde 'hoppet' ned på pedalerne mens du cyklede. For at undggå det i fremtiden skal du nok starte blødere ud og ikke øge fr meget for hurtigt ved løb o.l., eller vælge en sport, der er mindre belastende for ledene fx. cykling eller svømning
  14. Beregn dit energiforbrug

    Jeg synes det er en rigtig god beregner. Jeg synes det var svært at vurdere hvor meget jeg rent faktisk sidder hhv. står etc på en dag, men det kan man jo prøve at tælle sig til over et par dage. MHT fedtprocent, kunne man fx lave tre kategorier? høj mellem lav eller noget i den stil?
  15. Soltørrede tomater??

    Hvis man tager dem uden olie, er 100g så ikke en hel pakke? Jeg ville umiddlbart tro at soltørrede tomater pr. ½ stk (de kommer normalt i halve) kun vejer ca. 5-10g afhængig af, om det er de lidt saftige eller de helt tørre.