Damme

Medlemmer
  • Content count

    8
  • Joined

  • Last visited

  1. Som det nævnes i tråden, så er det forskelligt hvad der motiverer os. Derfor er du nødt til, at tænke over: Hvorfor begyndte du, at træne (konkurrenceelementet/væddemål, sundhed, ønsket om ændret udseende) / hvad trigger dig? Du skriver, at du gerne vil i Forsvaret. Det er et godt mål at sætte sig. Spørgsmålet er bare, hvor meget du vil det? Særligt denne sætning falder jeg over: "Holder mig dog stadig fra chips, sodavand, slik osv og spiser sundt.." Hvad er din definition af sund kost? Forsøg at være ærlig og præcis.
  2. Tager på, hvorfor?

    Hvorfor overhovedet fokusere på vægten? Vægten er en virkelig ringe indikator for, i hvor god form du er i. Brug et målebånd (som også anbefales ovenfor), hvis bedømmelsen af dit spejlbillede alene ikke er nok.
  3. Klar til værnepligten?

    Fysisk: Begynd på løbetræningen allerede nu, kombineret med styrketræning. Sunde vaner er altid at foretrække inden vi går julen i møde. ;). Håndvægtene er jeg mildest talt ikke imponeret af. Hvis du skal være ærlig over for dig selv, giver de vægte så virkelig noget? Jeg mener, er du øm efter Psykisk: Ligesom som mange andre, var jeg også inde som værnepligtig for år tilbage. Jeg vil råde dig til at gå ind med et åbent sind og med forventningen om, at det bliver de hårdeste fire måneder i dit liv (dit tidligere aktivitetsniveau taget i betragtning). Det er meningen, at du skal blive presset og derfor bliver det så meget lettere for dig, hvis du følger sergenternes instrukser og ikke mugger over det. :)
  4. Sejt at du er kommet i gang med at løbe! Det kræver virkelig motivation, at rejse sig fra den afslappende sofa og komme afsted. Med den rigtige (høje) intensitet skal du nok tabe dig, hvis(!!!) du samtidig holder fokus på kosten. Viden og vilje er hele løsningen til vægttabet. Det er ret tydeligt, at du har en erkendelse af, at der er nogle dårlige vaner som kan ændres. Spørgsmålet er egentlig bare hvor stor en indsats du vil gøre - både med løbeskoene, men især omkring kostomlægningen. De fleste vil anbefale en proteinrig kost, hvilket kræver at du læser lidt op på lektien (læs: google) eller læser en varedeklaration eller to næste gang du handler ind. :-) I øvrigt så kan tal være motiverende i rigtig mange sammenhænge, men de kan også være hæmmende og frustrerende - særligt i forbindelse med livsstilsændring. Min pointe er, at du skal fokusere på, om du er tilfreds med hvad du ser i spejlet frem for et tal på en maskine som ikke viser noget som helst...
  5. Kan ikke nå mit mål.

    Først og fremmest, så er min egen erfaring, at det går hurtigere at smide de virkelig overflødige kilo i starten. Du skal med andre ord ikke bringe ligeså store ofre, før ændringerne kan ses i form af store udslag på badevægten (f.eks. at gå en tur + lidt hjemmetræning). Du er nødt til at uddybe følgende: - Hvad er dit endelige mål for træningen og hvor stor en arbejdsindsats er du villig til at lægge i det? Er det at få sixpack (fornemmer at det er din mave som er dit fokus), som alle teenagetøserne savler over på stranden, blot være nogenlunde muskuløs eller nå et bestemt tal på vægten?
  6. I mit træningscenter findes....

    Jeg-er-for-smart-til-det-her-sted-typen: Som trænede med solbriller indendørs. Han må have haft meget sensitive øjne, mens han straffede sine biceps foran spejlet.
  7. Jeg har brug for råd!

    Jeg tvivler stærkt på, at der findes specifikke fødevarer som feder - sådan kan man i hvert fald ikke stille det op. For at undgå at tage på, skal du forbrænde mere end du indtager (surprise!).
  8. At komme igang.

    Sejt, at du vil gøre noget ved de overflødige kilo - intentionerne er det første skridt på vejen, men de skal gøres til handling. "Jeg starter på mandag", "når vejret bliver godt til sommer, så skal jeg virkelig i gang", "det går nok, for vi spiser sundt i min familie" - lyder det velkendt? Hvis du er utilfreds med dit spejlbillede, så gør en indsats for at ændre det! "Jeg håber i kan hjælpe mig med nogle gode råd til at komme i gang, og måske spotte de fejltagelser jeg laver" Du besvarer dem selv i dit oplæg - kom afsted! Løb kombineret med en overvægtig krop er (oftest) ikke en god kombination i starten pga. den høje belastning som kroppen ikke er vant til (f.eks. de 'stød'/den affjedring dine knæ modtager under løb). En helt oplagt mulighed er motioncyklen i har stående, som virkelig kan anbefales. Start i det små: En smule træning er bedre end slet ingen træning. Og angående hvad alle andre tænker om din størrelse: Usikkerheden omkring overvægt går begge veje. Jeg har lyst til at give de overvægtige personer jeg ser i fitnesscentret et skulderklap, fordi de gør noget ved sagen. Desværre lader jeg være, da jeg er bange for, at det kan fremstå nedsættende. Kom afsted!