Udmattethed


HiGh_J4Ck0R
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe gået og eksperimenteret med både kost og forskellige trænnings-programmer

problemet kommer dog altid efter lidt over en måned efter jeg er startet.

jeg føler mig enorm udmattet og er slet ikke oplagt til nogen som helst fysisk udfordring

(tilsidst er det noget der bare skal overstås).

derefter går en måned hvor jeg slet ikke dyrker nogen form for træning (udover den daglige 8km cykeltur til skole og det samme tilbage LOL :lol: )

jeg har prøvet at spise meget sundt for at se om dette kunne være problemet men uden held. jeg spiser hverken for lidt eller for meget (i forhold til dem fra min klasse)

min træning er langt fra de særiøse trænings-programmer man kan finde her på siden, men da jeg sidder meget foran computeren, må jeg jo holde mig i form.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder bestemt som om du spiser for lidt.

Pröv at tälle kalorier og se hvordan det passer med dit ligevägtsindtag.

jeg har prøvet at spise meget sundt for at se om dette kunne være problemet men uden held. jeg spiser hverken for lidt eller for meget (i forhold til dem fra min klasse)

Pröv at forklare hvad du mener er "meget sundt".

Husk, du kan ikke bruge sammenligningen med "dem fra din klasse" til ret meget. Pröv i stedet at beregne dit ligevägtsindtag.

/J

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger "jeg spiser sundt" mener jeg F.eks. at istedet for nesquik morgenmad spiser jeg havrefras eller weetabix.

Chokolade og lign. er lagt på hylden, derudover er jeg begyndt at spise en del tun (ca. en dåse om dagen). og hvad angår aftensmaden prøver jeg på ikke ligefrem at balsamerer min bøf i brun sovs ( :lol: ) og istedet spiser meget grønt, hverken kød og kartofler holder jeg dog ikke igen med ;) .

Ved godt at det ikke er optimal diæt, men det er en forskel fra det jeg spiste før.

Link to comment
Share on other sites

Pröv alligevel at täl kalorier og se om du ikke ender i underskud i forhold til dit ligevägtsindtag.

En andet forklaring paa din träthed, kan väre at du lägger alt for haardt ud naar du begynder at träne. Man kan let faa den her "nu skal der f... ske noget"-fornemmelse, og saa träne alt for meget. Pröv at beskrive hvordan du träner. Frekvens, Övelser, sät, reps mm.

Det kan faktisk godt betale sig at starte med at kigge paa "de seriöse" begynder programmer. De sikrer at man holder den rette frekvens og volumen. Det er faktisk ikke mere besvärligt end at lave "Hvad-har-jeg-lige-lyst-til-idag" impulsträning, og man slipper for at spilde tid med ineffektiv träning.

/J

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er denne træning ikke rigtig særiøs, så derfor træner jeg derfor har jeg ikke lagt nogen rigtig plan for det.

men ca. 200-300 mavebøjning (helt almindelige)

50 armbøjninger

bare for at holde formen.

men til sidst hænger det altså én langt ud af halsen (og bliver som sagt noget der bare skal overstås)

Link to comment
Share on other sites

Hey HiGh_J4Ck0R! og velkommen til.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men det lyder som om du går i folkeskolen/gymnasiet. Hvis du tilmed er dreng ligner vi i den henseende hinanden en del. Jeg laver også armstrækninger og mavebøjninger osv.

Når du skriver at du styrketræner regner de fleste herinde med, at det er med vægte. Men det kan du selvfølgelig ikke vide. De fleste herinde ser nærmere armstrækninger og mavebøjninger som et supplement end et selvstændigt styrketræningsprogram.

Nå men tilbage til dit problem:

Du siger du bliver enormt udmattet efter en måned med dit styrketræningsprogram. Det kan jeg så fortælle dig, at jeg også har prøvet. Det tyder på, at du laver for mange armstrækninger/mavebøjninger. Det gjorde jeg i hvert fald. Jeg havde det sådan, at jeg egentlig havde lyst til at træne, men min krop var temmelig træt hele tiden. Jeg kan kun sige: Når din krop reagerer med udmattelse må der åbenlyst være en årsag. Man skal tage kroppens respons meget alvorligt og "lytte" til den. Med andre ord: jeg tror ikke din krop kan ikke holde til din nuværende træningsform.

Det tyder på, at du er i den alder (som jeg selv), hvor vaskebræt og store arme ikke ligefrem er noget man skræmmer pigerne væk med. Er det derfor du træner? Og derfor du træner lige de to øvelser?

Jeg ved ikke om du træner dit program hver dag. Det er det jeg i ovenstående har antaget. Er det rigtigt?

Hvis du træner dit program hver dag, ville jeg skære det ned til omkring 4 gange om ugen. Desuden ville jeg sætte nogle andre kropsøvelser på. F.eks. rygbøjninger, chin-ups mm.

Jeg har herinde fra lært, at det er mest hensigtsmæssigt også at lave chin-ups, hvis man ikke vil have de foroverbøjede skuldrer. Desuden får du en bredere ryg. ;)

Håber det kunne bruges til lidt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner dit program hver dag, ville jeg skære det ned til omkring 4 gange om ugen. Desuden ville jeg sætte nogle andre kropsøvelser på. F.eks. rygbøjninger, chin-ups mm.

Jeg har herinde fra lært, at det er mest hensigtsmæssigt også at lave chin-ups, hvis man ikke vil have de foroverbøjede skuldrer. Desuden får du en bredere ryg. ;)

Undskyld at tøsen er fræk nok til at blande sig her - men kan nogen forklare mig hvad chin-ups er? - tak

held og lykke med et mere varieret program, HiGh_J4Ck0R.

meadow

Link to comment
Share on other sites

Ville lige sige til HIGH at du måske skulle varierer dine proteinkilder en smule, det kan aldrig skade. Tun er udemærket men skal helst ikke indtage hver dag, grundet indholdet af tungmetaller.... hvad med lidt: æg, mælk, kylling (generelt fedtfattigt kød), bønner, ærter og en masse andre ting....

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt spise tun hver dag, eller var der mange herinde der havde tabt tænder og hår for længst. Men man skal nok ikke æde 3-5 dåser dagligt. 1-2 tager ingen skade af. Men suppler endelig dit indtage med mælk, kylling etc.

Hvis man vil gøre et positivt indtryk på tøsebørnene, skal man nok ikke lægge alt for meget vægt på indtag af bønner etc. Man skal selvfølgeligt nok gøre indtryk, meen...

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor tunnen stammer fra, ang. hvor mange tungmetaller. det indeholder, som nogen slags skal man ikke spise for meget.

Desuden er tungmetaller heller ikke sunde i forb. med nedbrydning af stivelse....

Hvad er der galt med bønner? Ved at lave et mix af gode vegetabilske råvarer kan man da få lige så meget ud af dem som ved alle andre proteinkilder.....

Link to comment
Share on other sites

>>HiGh_J4Ck0R:

Til morgenmad vil jeg anbefale dig i stedet at spise en portion havregryn med skummetmælk (eller fromage frais, A38 e.a.) og en banan. Her får du godt med proteiner og kulhydrater og livsvigtige flerumættede fedtsyrer.

Havrefras mistænkes for at udgøre en sundhedsproblem, idet produktet har et alarmerende højt indhold af acrylamid. Et stof, som ifølge visse forskere, muligvis øger risikoen for kræft. :unsure:

Hvad angår din træning, så tyder alt på, at dit manglende kraftoverskud skyldes overtræning. Du bør aldrig træne den samme muskelgruppe to dage i træk. Hold altid min. én dags pause.

Hvis du alligevel ønsker at træne hver dag, kan du med fordel splitte træningen op, således at du træner forskellige muskelgrupper på forskellige dage og derved desuden opnår øget variation (/motivation?). :)

Venlig hilsen

Christian Edinger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share