Proteinpulver og kulde


Jones
 Share

Recommended Posts

Ja overskriften siger sig selv, men blev bare lige fordi jeg sov i telt igår og jeg havde selvfølgelig taget mit proteinpulver med mig :lol:

Nu kom jeg bare lige til at tænke på at jeg har hørt det kan blive skadet af varme, men er der nogen der ved om det kan klarer et par graders frost?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har haft pulveret med indenfor i teltet er det næppe blevet udsat for frost, da jeres/din kropstemperatur alene vil opvarme teltet et par grader - medmindre teltet er meget stort eller teltturen blev afholdt på sydpolen.

Som du selv nævner skal pulveret holdes væk fra varmekilder og optimal opbevaring er et køligt sted men minusgrader er nok overkill ;)

Dog hellere for koldt end for varmt.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Kim S. Tak for svaret.

Teltet var rimeligt stort, og der var nok ca minus 2 grader.

Men hvis man tænker på kød f.eks. der ligger i fryseren er der jo meget koldere uden det skader proteinerne, men det er måske anderledes med pulver.

Men tror du det har taget skade at bare et par graders frost?

Link to comment
Share on other sites

Den bedste måde at opbevare sit proteinpulver på er et tørt og køligt sted.

Opbevares pulveret ved en temperatur højere end 25 grader forringes levetiden. I et fugtigt miljø kan pulveret klumpe.

Holdbarheden såfremt ovenstående følges anslåes til ca. 12 måneder.

Jeg fandt for eksemplets skyld et par anvisninger, som dem man iøvrigt finder på spanden :

Storage Packaging: Dried dairy products can absorb odors and moisture. Therefore, adequate protection is essential. Shelf life will be enhanced through ideal storage conditions which include temperature below 25°C., relative humidity below 65%, and and an odor free environment. Avoid less than ideal storage conditions. Stocks should be used in rotation, preferably within twelve months.

Store in dry environment at the temperature of 10-25 Centigrade out of reach sun radiation. Protect from freeze.

Jones>Som du ser anfales en temperatur under 10 grader ikke, men pulveret bliver ikke dårligt af det, så jeg ville nu ikke smide det ud. På næste telttur doserer du bare til netop det forbrug du forventer, så har du ikke problemet en anden gang.

Diæt>Holdbarheden forringes af det.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Ja Kim, den er jeg med på, men jeg søger nærmere oplysninger omkring hvad der er der forårsager forringelsen af holdbarheden..... Koagulerer proteinerne? hvis bøtten er luftæt hvad skulle der så kunne ske?

hmm...

Varme får proteiner til at ændre konformation, og deres biotilgængelighed nedsættes. Det er en irreversibel proces, som kaldes denaturering. Det bedste eksempel er kogning af et æg. Ægget går fra flydende til fast form, og processen kan ikke gå den anden vej. Fra et ernæringsmæssigt synspunkt er naturligt protein bedre end denatureret, men næsten alt protein vi spiser denatures en smule under tilberedningen.

Det er sakset fra en trin-for-trin forklaring ift. fremstilling af whey - kig her.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

yes i know, men efter denatureringen sker koaguleringen....

Denatureret proteiner er nemmere for kroppen af optage, da de tertiære og sekundære strukturer er brudt...

Derfor kan jeg ikke forstå hvordan det kan skade proteiner at du udsættes for lidt varme...

Jeg må blive dig svar skyldig mht. nøjagtigt hvilke processer der sker, da jeg ikke har baggrundsviden nok til at redegøre for dette.

Kan det tænkes at proteinerne i hydroliseret form bliver ustabile allerede ved de 25 varmegrader og den biologiskeværdi så yderligere forringes ? :unsure:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Hmmm , det her er interessant da jeg netop er kommet hjem fra udlandet hvor jeg havde kosttilskud med (og nu hjem igen uden jeg brugte det). Her blev det opbevaret i op til 55-55 grader i skyggen (i de varmeste måneder....og ca 25 grader om natten) i ca. 4 måneder.Pakningen er ikk blevet brudt og det smager, ser ud som - og lugter som normalt..... men spørgsmålet er om det kan være blevet skadet væsentlig alligevel af den høje temperatur ?

I så fald skal jeg til at smide små 3 kilo Valle ud og 500 g. kreatin.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan den biologiske værdi skulle kunne forringes, der sker vel ikke noget med aminosyre-profilen....?

Mayol du er jo et pragteksempel! Nu kan vi jo selvfølgelig ikke med sikkerhed konstatere at proteinerne i pulveret er 100% det samme som ved køb, menjeg tror nemlig ikke at der sker noget i tilfælde som dit Mayol.....

Hmm... mon der er nogen der kan af- eller bekræfte vores teorier???? :)

Link to comment
Share on other sites

Her blev det opbevaret i op til 55-55 grader i skyggen (i de varmeste måneder....og ca 25 grader om natten) i ca. 4 måneder.

I modsætning til Diæt vil jeg mene der er grund til antage at pulveret nok ikke kan antages at være i samme "friske" stand som ved indkøb - om der er sket en "væsentlig forringelse" må ligge hen i det uvisse.

Jeg bygger min antagelse på, at du over en længere periode har opbevaret pulveret stik imod de anvisninger der er at finde på enhver proteinpulver spand, som anbefaler et tørt og køligt miljø.

Men som nævnt af Diæt kunne det være rart at få nogle dokumenteret facts på bordet, da ovenstående udelukkende er min egen antagelse.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share