Energi hvornår?


Andaran
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt mig for at jeg vil indtage 1000 kalorier inden klokken 14:30. Men eftersom jeg går i skole synes jeg det er svært at indtage det rigtige og samtidig få de 1000 kalorier. Derfor tilspørger jeg jer: Kan man godt spise 800 kalorier til morgenmad ved 7 tiden og i stedet for at skulle spise ud over hele formiddagen? Vil det have den samme effekt?

Link to comment
Share on other sites

Derfor tilspørger jeg jer: Kan man godt spise 800 kalorier til morgenmad ved 7 tiden og i stedet for at skulle spise ud over hele formiddagen? Vil det have den samme effekt?

Du får det til at lyde så bibelsk... :lol: :w00t:

Hvad er det for en effekt du vil have? et energi indtag på 1000 ved 14:30 tiden... jamen det når du da uanset hvilken måde du akkumulerer dine kcal op til 1000.

Hvad er det du konkret spørger til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder selv 800 Kcal til morgenmad

85 gram havregryn

45 gram cornflakes

½ liter skummetmælk

40 gram whey

Kroppen hungrer, så fodres skal den.

Morgenmaden og de første timer efter træning er jo de vigtigste tidspunkter at få fyldt depoterne op.

Det er dog også en ïdé at få lidt indenbords, inden man hopper i seng, så man ikke faster mere end nødvendigt natten igennem.

Link to comment
Share on other sites

Min bibelske måde at spørge på var bare lidt sjov :bigsmile: Men som i har skrevet så har jeg nu forstået, at det er hvis jeg spiser 800 kalorier om morgenen, kan det godt holde til 14:30 hvis jeg også indskyder 200 kalorier i skolen. Så er der nok energi til at opbygge muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Lige en indskudt kommentar til emnet her, som kommer fra en almen biologisk vinkel ...

Det er sjovt som man taler om "korrekte" tidspunkter at indtage føde på. Ud fra et evolutionbiologisk synspunkt *var* vores forfædre hovedsageligt planteædere, men gik gradvist over til kød. Vores tarmsystem viser også, at vi er en mellemting.

Planteædere indtager føde jævn over hele dagen, hvor rovdyr fx. ulven kan spise op til 20% af dens kropsvægt på een gang, hvorefter der kan gå længere perioder *uden* indtagelse.

Når jeg så kigger diverse kostplaner igennem, ser jeg det anbefalet, at man spiser små mænger mad fordelt over hele dagen .. det kan jeg ikke få til at stemme med vores biologi som mennesker. Jeg vil da mene, at 2 -3 hovedmåltider i løbet af en dag burde være rigeligt og ganske glimrende taget vores fysiologi i betragtning? Jeg er sikker på, at vores forfædre ikke havde den luksus at kunne spise hele dagen.

At en mere specielt og jævnt fordelt fødeindtagelse så optimerer træningsresultat er sikkert rigtigt ... men det giver stadig stof til eftertanke, synes jeg.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Til Andaran:

Med fare for at få alle kosteksperter på nakken ... så vil jeg mene, at du bare skal æde igennem. Det er måske ikke den mest moderne og fine metode ... men folk har benyttet sig af den i flere årtusinder. Hvornår kan du sidst huske en person med hårdt fysisk arbejde, der spiste sin madpakke fint fordelt hen over arbejdsdagen?

Personligt spiser jeg 4 hovedmåltider om dagen - morgenmad, middagsmad, eftermidagsmad og aftensmad. Så har jeg altid en taske fuld af æbler jeg render rundt og gnasker på i pauserne.

Det skal måske lige nævnes, at jeg er hardgainer .. så jeg benytter skovle-metoden mht. mit kalorieindtag.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det vil være en fordel både for idrætsudøvere og mere "almindelige" mennesker at deres energiindtag fordeles ligeligt over hele dagen gennem mindre portioner. At skulle spise hver 2-3 time som man ofte bliver anbefalet vil dog for mange virke som en hæmsko for dagens øvrige aktiviteter. Jeg har igennem tiderne kendt mange der (mentalt) følte sig afhængig af at skulle spise hver 3 time, at det simpelthen gjorde at de nærmest ikke kunne forlade deres lejlighed og de isolerede sig mere og mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk også altid en taske fuld af æbler i skolen som jeg æder næsten hver frikvarter. Nu vil jeg altså begynde at spise meget om morgenen det er bare det, at jeg nogle dage skal møde tidligt og derfor kan have problemer med at få så meget ned som jeg behøver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share