Mayonnaise...


Indolencia
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet lyder i den korte version: er fedtet i mayonnaise af den sunde eller den usunde slags? Og er der forskel på de købte og de hjemmelavede versioner?

Jeg forsøger at fjerne noget af fedtet fra min kost, men synes det er for hårdt at rive alt væk på én gang, så jeg hælder mod at lade mayonnaisen blive lidt endnu. Når jeg selv laver mayonnaise ved at røre et æg sammen med et par dl. vindruekerneolie, synes jeg teoretisk set at det burde være noget OK-fedt der er i, men der er selvfølgelig ægget. Derudover emulgerer olien og ægget og jeg kan ikke huske om det betyder noget for fedtkæderne(?). Købemayonnaise kan jeg slet ikke overskue...

Link to comment
Share on other sites

Om mayonnaise er "sundt" eller usundt kommer vel i høj grad an på, hvilken type olie man bruger til at fremstille den. Når vi snakker sundt fedt, snakker vi primært fedt med et højt indhold af Omega 3 og 6 fedtsyrere, og et lavt indhold af enkeltumættede og umættede fedtsyrere. Hvis du f.eks. laver din mayonnaise af hørfrøolie, er den derfor rimeligt "sund", men vi må nok gå ud fra, at det er de færeste producenter der gør det. En liste over sunde og usunde olier kan findes under fedt FAQ'en her.

Jeg tror ikke emulgeringsprocessen påvirker fedtkæderne, dette sker primært ved relativ kraftig opvarmning (nu kan jeg ikke huske hvordan man laver mayonnaise, men jeg mener da ikke at man varmer det kraftigt op?). Jeg ville heller ikke bekymre mig om den relativt lille mængde fedt du får fra blommen. Det er godt nok ikke den sundeste type fedt, men til gengæld kommer langt den største del af fedtet i mayo'en fra olien.

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Emulgeringsprocessen påvirker ikke fedtsyrerne.

Den "sundeste" olie vil være rapsolie, når du har fravalgt olivenolie i kategorien af muligheder.

Rapsolie:

mættet fedt 5%

enkeltumættet 54%

flerumættet 41%

Der kan godt tilsættes lidt vand. Det er ofte nemmere at lave emulgeringen, hvis der er tilsat lidt vand til blommen inden piskning, men kun lidt. Lidt mere kan tilsættes senere i forløbet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share