Klatring


dinero
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ivrig amatør klatrer, der gerne vil have et målrettet træningsprogram til min sport. Det er ikke fordi jeg har ambitioner om at klatring på elite-plan, men bare fordi jeg godt kan lide at træne.

På nuværende tidspunkt træner jeg derhjemme med forskellige kropsvægts øvelser (armstrækkere med 1-2 småbørn på ryggen, mave, dips og chin-/pull-ups). Jeg har ligeledes forsøgt mig med pavels ladder til pull-/chin-ups (dem med det brede greb der hovedsageligt træner ryggen), og jeg kan nu tage 12-14 stykker.

Mine mål er at øge min styrke og udholdenhed i forhold til min kropsvægt (75kg) - dvs blive en smule mere cuttet; opnå større grebsstyrke eller måske snarere udholdenhed; at blive mere smidig og træne min balance (hvis det overhovedet er muligt). Lidt kondition ville nok heller ikke skade.

Det jeg søger er altså et allround træningsprogram med vægt på ovenstående. Hvis i har erfaringer med det, eller links om noget lignende, vil jeg meget gerne høre fra jer.

/dinero

Link to comment
Share on other sites

pull-/chin-ups (dem med det brede greb der hovedsageligt træner ryggen

I følge denne artikel skulle det ikke være en fordel med bredt greb.

Worthless techniques 1) Wide grip pullups and 2) Pullups behind the neck. For some reason, boobybuilders think that a very wide grip makes for very wide lats! Ha! This is bogus for a few reasons, the first being the greatly reduced range of motion, the second being the greatly reduced leverage, and the third being the extreme stress on your rotator cuffs. Optimal leverage is extremely important in strength training.
Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share