Grøntsager vs. Vitaminpiller


ping
 Share

Recommended Posts

Rent instinktivt tror jeg på at grønsager er "sunde". Men hvad er det sunde i dem, som man ikke kan få fra andre steder?

Vitaminerne skulle ikke være et problem?

Fiber er også til at finde andetsteds.

Den type kulhydrater er ikke uundværlige.

osv...

Hvad er det "moder jord" kan, som man ikke har lyst til at gå glip af?

Dette er et Sundhed og Kost-spørgsmål og har intet at gøre med styrketræning/bb - jeg beklager dybt overfor den hovedpart af læserne, der interesserer sig mest for proteiner :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kæmpe stor appetit og kommer nemt til at spise alt for meget protein om dagen, derfor er jeg lige begyndt at spise en masse fibre og andet vegetar mad som er mættene, og så er det jo sundt, det er jo klart at man bare kan snuppe nogle kost/vitamin piller men det bliver man jo ikke mæt af, jeg har postet en nærings tabel med netop dette formål at lægge vægt på fibre og sunde kulhydrater, som snack til folk som mig selv.

Link to comment
Share on other sites

ja, man snakker så meget om vitaminer, fibre og kulhydrater, at man skulle tro, at grøntsager kun indeholder de stoffer.

Nu får man jo ikke en gulerod eller en kartoffel ved at blande de førnævnte ingredienser i de rigtige forhold, så der må jo mangle noget.

Grøntsager indeholder mange stoffer, som man ikke kender den fulde funktion af. Da man startede med at identificere stofferne gav man dem vel navne A, B, C osv. Det system virker også fint, så længe der ikke er alt for mange stoffer, men der findes til stadighed nye stoffer.

Problemet med vitaminpiller er, at man ikke kender alle de virksomme stoffer, så derfor kan man selvfølgelig ikke tilsætte dem til pillerne.

Man forsker meget i dette felt, fx. som mad til astronauter.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke "bare" komprimere en gulerod ned til en pille, ved at masse vandet fra den og tilstætte noget konserveringsmiddel? Så må man da være sikker på den indeholder alle stoffer som rigtige frugter/grøntsager gør!

Men ok, man havde jo nok allerede gjort dette hvis det var muligt.

Egentlig en sjov tanke, med at føden for astronauter skal fylde så lidt som muligt, men have en utrolig høj densitet.

Vægten kan man jo ikke gøre noget ved. Molekylerne vejer jo nu engang det de gør.

Link to comment
Share on other sites

En anden godt ting ved grøntsager/frugt er jo at de indeholder en masse antioxidanter, hvilket jo også er grunde til at kræftens bekæmpelse anbefaler "6" om dagen :)

Men oki, måske kunne de også komme fra andre steder - og så er vi jo tilbage til udgangspunktet!! :)

DBM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share