Havregryn til morgenmad


devito
 Share

Recommended Posts

Slut med toast om morgenen......

2dl(aner ikke hvor meget det er i g?) havregryn

pr.100

1470KJ 350kcal

Protein 14g

Kulhydrat 57g

heraf sukkerarter 1g

fedt 7g

heraf mættede fedtsyrer 1g

kostfibre 10g

2dl minimælk

pr.100

160KJ 40kcal

Protein 3,5g

kulhydrat 4,8

fedt 0,5

2dl orange juice

pr.100

180 KJ 45kcal

protein 0-1

kulhydrat 9g

fedt 0-1

min skod regning siger:

havdregryn kcal

+

mælk 80kcal

juice 90kcal

Hvor skidt er det så at smide sukker oveni?

Har også tænkt lidt på at smide en banan oveni....

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er en blanding med müsli og så lidt ekstra havregryn heller ikke af vejen. Man kan evt. lave det selv med masser af nødder (godt med omega 6) + rosiner + tørrede frugter af en art. uhmmm mums ;)

I stedet for sukker på dine havregryn kan du også bruge noget sødemiddel, som man bl.a. kan købe i føtex, men det er lidt kemisk.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Havregryn vejer cirka 30g pr dl

Sukker er ok, hvis det er nødvendigt for at få grynene ned. :(

Banan lyder fint.

Det kunne også være rosiner på grynene. Det gir frugtsukker, så er det ikke sikkert det er nødvendigt med sukkeret.. :)

Hvis vi nu går ud fra 30g pr. DL så giver

havregryn 210kcal

mælk 80kcal

juice 90kcal

380kcal for en morgenmad... :unsure:

+

supplerende:

sukker

banan

rosiner

protein pulver

yeah :)

Sukker er nødvendigt for at få det ned, især hvis jeg har travlt.

DEvito

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du er på en ketogen diæt eller noget så kan jeg altså ikke i min vildeste fantasi forestille mig at en spiseskefuld sukker skulle kunne smadre din morgenmad. - Og en spiseskefuld sukker er faktisk en del på havregrød af 2 dl. havregryn.

Ja det er "tomme" kalorier, ja det er hurtige kulhydrater og ja det er ikke optimalt. Men drop nu det fanatisme. Hæld du gladeligt 1 spsk. sukker over. På den måde kan du holde ud at spise det hver morgen i stedet for at gå tilbage til din toastbrød!

Jeg spiser selv havregrød af 2½-3 dl. havregryn hver morgen. Det tager knap 1 spsk. sukker og dertil 2-3 dl. skummetmælk. Jeg hælder også salt i min havregrød. Ikke spor sundt, - men igen - det gør morgenmaden lækker.

Jeg spiser ikke frugt til min morgenmad, - men et æble eller en banan vil uden tvivl være en fin ide. Om du så moser bananen ned i, skærer den i skiver henover eller spiser den på vej ud af døren gør altså ingen forskel.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er "tomme" kalorier, ja det er hurtige kulhydrater og ja det er ikke optimalt. Men drop nu det fanatisme. Hæld du gladeligt 1 spsk. sukker over. På den måde kan du holde ud at spise det hver morgen i stedet for at gå tilbage til din toastbrød!

Enig ... maden må aldrig blive så kedelig at man dropper tilbage til endnu dårligere vaner :)

Omvendt så spiser jeg altid min havregrød med SØD - ikke fordi jeg pt. tænker i kalorieunderskud, men simpelthen fordi jeg synes det smager bedre end med sukker B)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er "tomme" kalorier, ja det er hurtige kulhydrater og ja det er ikke optimalt. Men drop nu det fanatisme. Hæld du gladeligt 1 spsk. sukker over.

Ja ja. <_< Hvis nu han ku spise den uden var det jo at foretrække. :bigsmile:

Der findes faktisk folk der kan :tongue: men det er jo en smag sag.

Link to comment
Share on other sites

De er nemmest at have med at gøre, hvis du skærer skiverne på tværs (og altså ikke på langs) ;)

(sorry, kunne ikke lade være :lol: :lol: :lol: )

:lol: he he ;)

det var mere om der var en fancy mose teknik :lol: jeg er ikke lige den store banan elsker :banana:

og fx kan jeg brække mig over banan på rubbrød..... :tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

ketogen
det va ren af kulhydrat arterne ik?
På den måde kan du holde ud at spise det hver morgen i stedet for at gå tilbage til din toastbrød!

affirmative :tongue:

Om du så moser bananen ned i, skærer den i skiver henover eller spiser den på vej ud af døren gør altså ingen forskel.

jeg aner ikke hvordan en banan smager i den sammenhæng, men det var nu ikke for KCAL men for smagen til havregrynene..... :)

lige et stupid spørgsmål, er sukker ikke 100% kulhydrat?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Sukker er ikke optimalt, fordi insulinniveauet går op og ned med muskelnedbrydning til følge.

Så vidt jeg husker er det ikke et problem at spise sukker - så længe man gør det sammen med anden mad.

Hvad er der galt med salt?

Salt er - som alt muligt andet - ikke godt i større mængder. Og der er (så vidt jeg ved) få danskere der ikke får rigeligt. Husker faktisk ikke helt problemet er.

ketogen

det va ren af kulhydrat arterne ik?

Nej - et ketogen diæt er en diæt hvor du spiser meget lidt kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share