Glykemisk Index


lisewinther
 Share

Recommended Posts

Men sladig ingen oplysninger om en liste over gi-værdier af danske varer.

Mit bidrag:

Bogen "Lev fedt - bliv slank" af Niels Ehler, ISBN 87-02-00957-9, har en rimeligt stor GI-liste.

Maxim's hjemmeside er der følgende invitation:

Hvis du ønsker at modtage en komplet liste af GI, send en mail til [email protected]
Det lyder da ellers dejligt med en komplet liste over noget som helst indenfor dette område... ;)

Go motion findes der en længere artikel om emnet, samt GI-liste med 50-60 produkter.

KVL har en række (seriøst udseende) links til artikler om emnet.

Og endelig har Fødevaredirektoratet en vild stor database, som frit kan søges i eller downloades. Den har ikke lige umiddelbart for mig at se et GI-tal for fødevarerne, men det er muligt at folk med mere forstand på området end jeg, kan udregne eller aflæse et GI alligevel... :)

Link to comment
Share on other sites

For lige at bakke Stubbe op kan jeg supplere med at nogle af mine kollegaer bl.a. har dokumenteret at GI på sammensat mad er fuldstændig utilregnelig. LIgesom GI på fødevarer fra et land ikke passer på andre lande, dvs. dansk hvede og US hvede er forskellige, danske og hollandske æbler ligeså osv. Og der foreligger kun få danske GI data, så alene det begrænser systemets brugbarhed.

Hilsen

Martin Kreutzer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
For lige at bakke Stubbe op kan jeg supplere med at nogle af mine kollegaer bl.a. har dokumenteret at GI på sammensat mad er fuldstændig utilregnelig. LIgesom GI på fødevarer fra et land ikke passer på andre lande, dvs. dansk hvede og US hvede er forskellige, danske og hollandske æbler ligeså osv. Og der foreligger kun få danske GI data, så alene det begrænser systemets brugbarhed.

Martin (eller nogen anden, der ved),

Den dokumentation du taler om, findes den tilgængelig et eller andet sted. Kunde godt tænke mig at studere den lidt nærmere. Nogle af min venner er fuldstændige GI-hysteriker og jeg har brug for nogle gode argumenter i mine diskussioner med dem.

Mvh

Japl

Link to comment
Share on other sites

Den dokumentation du taler om, findes den tilgængelig et eller andet sted. Kunde godt tænke mig at studere den lidt nærmere. Nogle af min venner er fuldstændige GI-hysteriker og jeg har brug for nogle gode argumenter i mine diskussioner med dem.

Den reference jeg kom med tidligere i tråden er en ret god gennemgang af GI.

Denne

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar, Stubbe.

Jo, jeg har allerede set din reference og synes at det er noget af det bedste, jeg har set indtil nu. :)

Ville bare gerne vide, hvad de hjemmelige undersøgelser har bragt på banen indenfor GI-området, i en tid hvor hysterien bare vokser og vokser...

Martin siger jo selv, at han sidder med en vis viden og derfor håbede jeg på, at dokumentationen var publiceret et eller andet sted.

Mvh

Japl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share