Hjælp til program


JISI
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 24-årig gut som er mere eller mindre desperat efter at blive fysisk større. Jeg er 180 cm høj, og vejer kun 65 kg så jeg er rimelig splejset. Derfor håber jeg at kunne få noget hjælp af jer profs, som har forstand på det.

Jeg har trænet tidligere i korte perioder, men føler ikke jeg har opnået en optimal træning.

Mit ønske er at få trænet min mave (en sixpack vil jeg da ikke klage over), bryst, lår, arme (biceps og triceps) og måske mine skuldre. Mine ben er meget tynde, og mine arme træder heller ikke ligefrem ud af mængden. Kan man desuden træne sine håndled større?

Igennem mange år har jeg haft svært ved at tage på, så jeg er usikker på om jeg har nogle stofskifte-problemer. Jeg gætter på at jeg ikke spiser optimalt, så hvis I har nogle forslag til nogle ting jeg skal indtage dagligt så vil jeg sætte pris på også at få det af vide. Det skal naturligvis også være realistisk.

Jeg overvejer at anskaffe mig en Kettler universal bænk, som kan ses her: http://www.fitnessbutikken.dk/produkter/tr...tra.htm#Kettler Universal bænk

Derudover vil jeg købe nogle håndvægte, og måske en vægtstang.

Hvis I skal bruge flere oplysninger, så siger I bare til.

Håber virkelig der er nogle venlige sjæle som kan hjælpe mig - på forhånd tak.

Jimmi

Edited by JISI
Link to comment
Share on other sites

Kan man desuden træne sine håndled større?
Nej, ikke noget af betydning i hvert fald. Musklerne i underarmen kan "sagtens" trænes større - det går faktisk temmelig godt for mig :lol: , men omkring håndleddet er der vist kun vedhæftninger og de vokser ikke.
Igennem mange år har jeg haft svært ved at tage på, så jeg er usikker på om jeg har nogle stofskifte-problemer.

Sikkert ikke. Måske har du en effektiv regulering af stofskiftet eller også har du bare en god appetitregulering. :)

Hvis du ikke har et træningscenter i nærheden så kan det være ok med hjemmetræning og lidt håndvægte, men du har langt større muligheder i et (ordentlig udstyret) center.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrækker at begynde derhjemme, så jeg lige har lagt bunden og så kan jeg selvfølgelig melde mig ind i et center senere. Føler mig bare lidt dum foran alle de top-trænede personer i et center.
Pas på at du ikke laver samme fejl, som jeg gjorde i sin tid. Jeg var nemlig af samme holding som dig. Ville hellere træne hjemme end at stå op af solarienegere og klorhatte nede i pop-centret. Problemet er bare, at jeg slet slet ikke fik de samme resultater hjemme med håndvægte sammenlignet med dem, jeg senere har fået fra træning nede i et center.

Jeg kan sagtens følge dig. Det er ikke sjovt at være den blege tændstik, men resultaterne kommer *meget* hurtigere, hvis du finder et center at træne i. Jeg ville nok vælge et decideret styrkeløftnings-center frem for de mere poppede. Desuden er styrkeklubbernes træningscentre ofte meget billigere, og der er flere kvalificerede folk til at hjælpe dig med teknikken.

En alternativ løsning kunne være at starte på et militært callenetics trogram. Det giver måske ikke den største muskelvækst sammenlignet med frie vægte, men du bliver en led satan med den ondeste aleteiske krop. Send en besked, hvis du vil have en kopi fra USMC programmet.

Igennem mange år har jeg haft svært ved at tage på, så jeg er usikker på om jeg har nogle stofskifte-problemer.

Og hvad angår vægtforøgningen så har jeg igen haft samme problem. Jeg har længe troet, at det skyldes mit høje stofskiftet etc etc. Faktum var bare, at jeg slet ikke spiste nok. Jeg talte på et tidspunkt alle kalorierne efter mhf. et kostprogram, og det var slet slet ikke nok.

Få dig een af de kalorietællere som fede mennesker brug, og tæl efter. Husk, at du skal have flere kaloirer end du forbruger for at tage på. Start med at spise 500 kcal mere om dagen i en periode og virker det ikke, så spis 500 kcal mere. Det *vil* virke, når du kommer op over dit kalorieforbrug.

Havregryn til morgenmad, ris frem for kartofler, rosiner som snacks, proteindrikke, fede oste, rugbrød etc. er gode energiprodukter. Få dig et kostprogram og læg en plan.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Hr.Kirchebrandt, jeg vil da gerne se hvad det USMC program drejer sig om.

Jeg ved godt der er delte meninger om proteintilskud, men vil det være et plus for mig at indtage det? Skal det være kreatin eller hvad?

Jeg så at nogle folk foreslog en fyr et program ved navn HST - hvad drejer det sig helt præcist om?

Det skal måske nævnes, at jeg naturligvis gerne vil blive større men jeg skal samtidig også blive markeret. Det drejer sig ikke om eksplosiv styrke, så jeg kan kickstarte en DSB færge.

Edited by JISI
Link to comment
Share on other sites

Så Så.... overvægtige!! 
:tongue: :lol:
Hr.Kirchebrandt, jeg vil da gerne se hvad det USMC program drejer sig om.

Jeg har programmet fra en bog jeg købte på en amerikansk air-base engang. Bogen hedder Navy Seal workout guide ISBN 0-688-15862-5, som kan købes via amazon.com.

Programmet er egentlig lavet som et forberedelsesprogram til Seal-optagelsesprøven og ender med at være sindssygt hårdt. Der er virkelig udfordringer at hente i det program.

Jeg kan give et eksempel fra den første "nemme" uge. Træningsdage er mandag/onsdag/fredag.

Physical Training.

4 x 15 set pushups

4 x 20 sit-ups

3 x 3 pull-ups

Så er der daglig svømning á 30 mins crowl

og løbetræning 3 km på 8 1/2 minut på træningsdagene.

Og lidt længere inde i programmet - uge 6.

Physical Training.

20 x 20 push-ups

20 x 25 sit-ups

5 x 12 pull-ups

20 x 15 dips

daglig svømning á 75 min crowl uden finner

Løbetræning på træningsdage 7 min til 5 mil / 3 mil / 5 mil

Og det bliver langt mere sindssygt senere hen ... da jeg var udsendt i '99 trænede jeg mig frem til uge 9-niveau (minus svømning) på ca. 14 uger. Jeg har aldrig været i så god form som dengang.

Jeg ved godt der er delte meninger om proteintilskud, men vil det være et plus for mig at indtage det? Skal det være kreatin eller hvad?
Hvis du har svært ved at indtage nok kalorier om dagen er proteindrikke fine, men ellers overflødige. Brug pengene på at købe en spand kyllingelår og spis dem i stedet.
Det skal måske nævnes, at jeg naturligvis gerne vil blive større men jeg skal samtidig også blive markeret. Det drejer sig ikke om eksplosiv styrke, så jeg kan kickstarte en DSB færge.
Har DSB færger? <_< Jeg vil stadig foreslå dig at tage i centrer eller også fremskaffe SEAL bogen ... så skal du nok blive markeret max.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Damn Kirchebrandt - det program lyder fandme evil! :devil:

Mht. Topic:

Jeg startede selv med at træne i marts i år (er selv 17).

Vejede på det tidspunkt selv 68 kg, og var 182.

I starten var jeg nu også meget nervøs med at starte sådan et sted - men de fleste folk sådan et sted er nu meget flinke til at hjælpe! (Self. er der de 'smarte' fyre der står og fniser lidt med deres bøssestemmer, og prøver at se smarte ud med deres håndtegn, men dem skal man sq ikke tage sig af)

Vi skal jo alle starte et sted... (Lå selv og fedtede rundt med 35 kg i bænkpres i starten - incl. stang..)

Desuden hjælper det, hvis du kan hive en ven med eller noget med - det kan desuden også være med til at holde motivationen, da den ellers nemt ryger lidt... (Gjorde den ved mig i starten - men nu bliver jeg rastløs, hvis jeg ik får trænet i 3 dage :tongue:)

Men efter 8 måneder, er min vægt nu oppe på 76 kg (vejede jeg mig til i morges), og i bænk tager jeg sæt af 3x10 med 75 kg. Og jeg har egentlig ikke fuldt nogen bestemt kostplan, har bare spist mere end jeg plejer :) Så jeg er godt tilfreds...

Edited by Gecco
Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrækker at begynde derhjemme, så jeg lige har lagt bunden og så kan jeg selvfølgelig melde mig ind i et center senere. Føler mig bare lidt dum foran alle de top-trænede personer i et center.

Du kan også sagtens opbygge en solid gundform med håndvægte og en bænk derhjemme - ydermere vil en stang til at hæve sig op i mhp. rygøvelser oa. også være at foretrække.

Faldgruppen ligger dog i at du er nybegynder (som jeg læser dit indlæg) og lige på dette punkt er det smarteste ikke at stå på egne ben. Det bedste ville være, at have folk omkring sig mhp. hjælp og vejledning til de forskellige øvelser, således at du får dem indøvet rigtigt første gang. Netop mht. dette er et center et godt sted at starte, da der som regel altid er en, som gerne hjælper dig hvis du spørger.

En fordel ved centret er også det sociale aspekt - kommer du på de samme tider, vil du hurtigt lære andre at kende, som du kan høste lidt viden fra - specielt dette er vigtigt for nybegynderen, da man ellers hurtigt kan miste interessen og løbe "sur" i det.

Jeg skal for god ordens skyld nævne, at jeg ikke selv træner i center, så center-dyrene er velkommen til at supplere.

Alternativet er at du sætter dig godt ind i de grundlæggende principper for øvelserne for at få det maximale resultat ved hjemmetræning - men igen - der er en god del viden at hente i et træningscenter.

Held og lykke :)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Som utrænet skal man altså starte med en kilometertid på 2min og 50sek?

Både ja og nej. Programmet bygger på den form en alm. trænet soldat skulle besidde. I programmet står der 2 mil, som jeg har omregnet til 3 km (2 x 1,5).

I er måske friske på at prøve? Jeg skal nok skrive hele løbeprogrammet ind, hvis I har lyst B)

Under udsendelsen løbetrænede jeg sammen med nogle amerikanere, hvor vi spændede rundt med støvler + kampbuks + kevlarvest. Se, det var hårdt ... og selv om vi ikke løb på nogen rekordtid.

- Hr. Kirchebrandt. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hr K. -> en kilometertid på 2:50 er da noget i retning af verdensklassetempo. Det kan du da ikke mene en soldat skal kunne løbe med. Vi snakker 20+ km/t 

Haha :lol: min fejl ... det er selvfølgelig tiden per mil, jeg mener. Altså 8:30 minutter til at løbe en mil i den første uge og så videre. Som antallet af mil øges, falder tiden man har til at løbe de enkelte mil. :)

Der står helt præcist (ved uge 1)

Run 2 miles at an 8 1/2 minute-per-mile pace: total 6 miles per week. (Schedule I)

og ved uge 6:

Run 3 times at an 7 minute-per-mil pace: Total 13 miles per week. (Schedule II)

Og så må jeg heller tilføje, at der arbejdes i plateauer (schedules) som hver indeholder 9 uger.

- Hr Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det tyder jo altsammen på, at jeg sikker bliver nødt til at melde mig ind i et center.

Derhjemme kan jeg jo under alle omstændigheder stadig træne maven, så ville den Kettler universal bænk ( http://www.fitnessbutikken.dk/produkter/tr...nke/traeni2.gif ) være et godt instrument til det (kombineret med en vægt på maven måske)? Er der bedre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm ... jeg kom lige til at tænke på noget, du kunne prøve. <_<

Kig lige på dette lænk http://www.motion-online.dk/sandsaek1.htm

Så kan du også købe en alm. dørribbe til pull-ups ... og så er du faktisk godt kørende. :w00t: og endda for under 200 kr.

Med sandsækken kan du nemlig træne hele kroppen på en hidsig god måde, men det kræver selvfølgelig, at du har et gulv, der kan tåle belastningen + at du skal lære en masse teknik, men det skal du vel alligevel.

Og hvis du samtidig opretter en log, så vi kunne følge med i dine fremskridt, så ville jeg blive glad

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil altså mene at man sagtens kan få ligeså gode resultater derhjemme som i et center.

Herhjemme har jeg en bænk, stang, håndvægte, stang i loftet og et improviseret squatstativ, som alt ialt ikke har kostet mere end et et par tusind. Det er faktisk billigere end et år i det lokale center og jeg kan slet ikke forestille mig hvad der er i det som jeg ikke har derhjemme. Bortset fra lukketider og transporttid, selvfølgelig.

Men hvis du har en pålidelig dagsrutine og et nærliggende center til billige penge så er det ligeså godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil altså mene at man sagtens kan få ligeså gode resultater derhjemme som i et center.

Jammen - det kan man da også - 50 kg hjemme i stuen er det samme som 50 kg i centret, men hvis du ikke har den fornødne viden om hvordan du bruger dem mest hensigtsmæssigt, hvilket nybegynderen ikke har, er centret nok en bedre løsning at starte op på, da man kan trække på noget erfaring der.

jeg kan slet ikke forestille mig hvad der er i det som jeg ikke har derhjemme.

Nej - men nybegynderen ville i mange tilfælde ikke ane hvor han skulle gøre af sig selv, hvis du låste ham inde der uden vejledning.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jammen - det kan man da også - 50 kg hjemme i stuen er det samme som 50 kg i centret, men hvis du ikke har den fornødne viden om hvordan du bruger dem mest hensigtsmæssigt, hvilket nybegynderen ikke har, er centret nok en bedre løsning at starte op på, da man kan trække på noget erfaring der.

Desværre er den vejledning, mange får i centrerne af så dårlig kvalitet, at det næsten er bedre ikke at få nogen vejledning overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share