Hvordan løber man?


bls
 Share

Recommended Posts

Affødt af diskussionen i tråden "hvorfor sker her aldrig noget", hvor der prales med, at I ved alt, kunne jeg godt tænke mig at stille dette enkle spørgsmål:

Hvordan løber man?

Her tænker jeg ikke bare på det ene ben foran det andet, men om der er nogle fif til vejrtrækning og sådan.

Jeg spørger fordi min løbestil lader meget tilbage at ønske og det kunne jo være at der sidder nogen derude og gemmer på "guldet."

Link to comment
Share on other sites

JaJa, jeg ved det godt, det er en hemmelighed, og for at blive optaget i "klubben" skal man bestå en eller anden test eller hvad? :lol:

Nå men seriøst (eller det der kommer tættest på). Er der ikke nogen optimale armbevægelser, faser i løb hvor vejret trækkes bedst (i stil med at puste ud undet løft og trække ind undet sænkning af en vægt)?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er et meget interessant spørgsmål :)

En ting jeg er ret sikker på man ikke skal gøre er at forære for meget til tyngdekraften ved at hoppe for højt. Mine fødder hæver sig ikke meget over jorden, men det er en teknik jeg har haft siden militæret hvor det absolut ikke kunne betale sig at hæve de tunge støvler mere end højst nødvendigt fra jorden. Bevægelserne må vel generelt være fremadrettede, hvorimod vertikale eller sidebevægelser umiddelbart for mig virker som spildte kræfter.

Jeg tror ikke man kan gøre så meget ved vejrtrækningen, fx som at puste ud hver andet skridt. Skal jeg løbe langt og er træt, så prøver jeg at fokusere på et punkt langt borte og ligesom "tømme" hovedet så man ikke fokuserer på hvor synd der er for een og hvor meget lyst man har til at stoppe osv. Jeg tror løbet bliver mere økonomisk og jævnt på denne måde.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har lært, så skal man i hvert fald ikke tænke på sin vejrtrækning. Altså prøve at få den til at opføre sig på en speciel måde. Vejrtrækningen prøver automatisk altid finde den optimale vejrtrækningsrytme i forhold til intensitet, skridtfrekvens og vejforhold.

Link to comment
Share on other sites

.. bøj ikke armene mere end højst nødvendigt, slap af i skuldrene, find en rytme hvor du kan udnytte benenes naturlige fjedring. Det sidste skriver jeg som kommentar til 80'ernes jogging stil, hvor alt får meget energi blev ophobet i senerne, fordi man bevidst løb "for langsomt" til at udnytte energien fra senerne.

Link to comment
Share on other sites

Chris Carmical??, Lance Armstrong træner mener jeg det er.

Har skrevet en artikel kaldet "become a gazelle"

hvor han giver nogle få enkle tips til at løbe hurtigt.

Blandt andet så skulle man helst lande midt på foden eller på forfoden, når man ville løbe hurtigt. Istedet for at lande på hælen, hælen er naturligvis noget mere komfortabel, så det er nok det man bør vælge til de helt lange løb.

Derudover skulle man ikke bruge energi på at få benet ned til jorden igen. Det skulle nærmest falde ned ad sig selv.

Han siger også at man skal lave så få som mulige bevægelser i overkroppen. Og fokusere på at al energi bliver brugt i benene.

Der er vist et par tips mere, men det er hvad jeg kan huske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share