Opladningsfasen


kimweltz
 Share

Tager du kreatin ?  

32 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Endnu et kreatin spørgsmål. Nu har jeg fået fat i noget kreatin, og uden på pakken står der at man de første 5 dage, skal tage 5 gram, 5 gange om dagen. Det lyder lidt vildt, men det bliver kaldt opladningsfacen. Efter de 5 dage er gået, skal man tage 5 gram om dagen.

Det hele er forklarret på svensk, så jeg spørger her, for at være sikker. Er der nogen der har startet med 5 gram, 5 gange om dagen i 5 dage ? :lol:

Edited by kimweltz
Link to comment
Share on other sites

Jeg blander det bare med vand.

En ske (2-3g) og en ½ liter vand.

"Kun" 5 gange om ugen??? Det er da forholdsvis meget. Er det så et splitprogram med hver muskelgruppe en gang om ugen?

Og ja, du skal også tage kreatin på ikke træningsdage.

Du tager kreatinen hver dag for at holde dit kreatin-niveau højt - ikke fordi det kun skal bruges til træning. Nogen mener det hjælper optagelsen at man indtager kulhydrater samtidig og at tidspunktet også er vigtigt (før/under/efter træning og den slags), men det er vist ikke noget der har den store betydning.

Link to comment
Share on other sites

Har læst et sted, at upload fasen ikke er nødvendig. Den er kun med til at du hurtigere får fyldt dine depoter op. Uploader du ikke vil du alligevel opnå samme mængde efter et par uger. Dertil skal det dog siges, at der ligger en del i den psykologiske effekt ved upload fasen, da du nemmere vil kunne se/mærke forskel.

Der forelægger en del undersøgelser det tyder på at optagelsen af kreatin er størst, når blodsukkeret er højt. Derfor anbefaler jeg at tage det sammen med morgenmaden og efter træning. Husk desuden at kreatin er et stof der nedbrydes i vand. Derfor bør du ikke blande det i væske før du umiddelbart skal indtage det.

2 g om dagen er rigeligt. Problemet er bare, at den optagne mængde kun er ca. 40% ved kreatin monohydrat ( +- afhængig af f.eks. blodsukkeret). Derfor skal der indtages op til 5 g for at sikre en optagelse på 2g.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Tak for et kanon svar SaintPauli. Når vi er ved kreatin snakken; Er der nogen der har oplevet at kreatin ikke virker hvis man drikker kaffe eller cola. Jeg læste at 1 ud af 10 mister virkningen hvis han/hun drikker coffein i den tid han/hun tager kreatin.

Har I oplevet nogen mht dette ?

Link to comment
Share on other sites

Koffein/kreatin problematikken er en and. Der blev i tidernes morgen lavet et forsøg som viste koffein hæmmede effekten fra kreatin. Det har efterfølgende ikke været muligt at reproducere resultaterne en eneste gang.

Nap kreatinen sammen med dine kulhydrater og proteiner før træning (efter hvis du ikke napper en shake inden... hvorfor må guderne vide :D).

Har læst et sted, at upload fasen ikke er nødvendig. Den er kun med til at du hurtigere får fyldt dine depoter op. Uploader du ikke vil du alligevel opnå samme mængde efter et par uger. Dertil skal det dog siges, at der ligger en del i den psykologiske effekt ved upload fasen, da du nemmere vil kunne se/mærke forskel.

Jo hurtigere dine depoter er fyldte, jo hurtigere får du også den fulde effekt... prøv lige at forklare mig igen, hvorfor loading fasen er overflødig? Personligt ser jeg ingen grund til at vente 3-4 uger, når jeg kan høste effekten allerede efter 3 dage.

Link to comment
Share on other sites

Jo hurtigere dine depoter er fyldte, jo hurtigere får du også den fulde effekt... prøv lige at forklare mig igen, hvorfor loading fasen er overflødig? Personligt ser jeg ingen grund til at vente 3-4 uger, når jeg kan høste effekten allerede efter 3 dage.

Du har ret. Selv har jeg også brugt en moderat uploadsfase. Min pointe er bare, at man ikke BEHØVER at uploade for at få en virkning. Undskyld hvis det var uklart. Man ser dog at folk oftest kører med for lange uploadsfaser. Ikke at der er påvist noget negativt ved det, men det kreatin som ikke bliver optaget er stadig et biprodukt som kroppen skal af med.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

"Nogle påstår at det kreatin som kroppen ikke optager, skiller sig ud gennem huden og giver bumser"

Dette er ikke korrekt. Nogle kan dog få hudproblemer hvis produktet indeholder andre tilsætningsstoffer. Vær opmærksom på at intet kreatin er 100% En del af kreatinet vil f.eks. allerede være nedbrudt ( noget der alligevel skar for 60% af mængden du indtager). Ifølge dansk lovgivning er det tilladt at skrive at et produkt indeholder 100% kreatin hvis indholdet er på 98% ( Er ret sikker på de 98%. Måske 97 eller 99).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

2 g om dagen er rigeligt. Problemet er bare, at den optagne mængde kun er ca. 40% ved kreatin monohydrat ( +- afhængig af f.eks. blodsukkeret). Derfor skal der indtages op til 5 g for at sikre en optagelse på 2g

Der er ikke noget så videnskabeligt som at citere sig selv B)

Svenskerne har i modsætningen til os fattet det med optagelses procenten!

40% af 5 g = 2 g ;)

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du fra, at det kun er 40% som optages?

Er det så 40% indtaget sammen med kulhydrater og proteiner før, efter eller langt fra træningstidspunkt?

Faktisk er jeg en af dem som responderer utrolig dårligt på kreatin. Oplever en meget meget lille fremgang - men det ændrer ikke på de hårde fakta omkring produktet ;)

Og for hulen... om du skal indtage 3, 5 eller 7 gram om dagen betyder vel ikke det helt store. Hvordan måler du forresten de 2 grams forskel vi snakker om? Det kræver et ret præcist måleinstrument - og med et produkt så billigt som kreatin... nevermind the trouble :)

Link to comment
Share on other sites

Svar kan ikke hvor jeg har læst det med de 40% sorry :(

Hvordan måler du forresten de 2 grams forskel vi snakker om? Det kræver et ret præcist måleinstrument

Der medfulgte en måleske. Prøv at lede efter din. Den ligger sikkert nederst ;)

(det er dog ikke sikkert at din ske er nøjagtig)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Problemet er netop at lave nøjagtige beregninger baseret på cirkatal... det bliver ikke bedre end et estimat.

Du kan med garanti ikke målet +/- 1 gram, og du kan med garanti ikke være det mindste sikker på de 40%. Det afhænger af alt for mange faktorer:

  • Hvad indtages kreatinen sammen med
  • Hvornår på dagen indtages den

Summa summarum, stik fingeren i jorden og vurder om der virkelig er brug for milimeter præcise formler for korrekt afmåling, når der er så mange variable vi ikke selv kan kontrollere? Nap en 5-7 gram om dagen og vær glad :)

For en 1,2 kg's spand kreatin fra Getbig, svarer det til en daglig pris på 1 kr ved 5 gram og 1,39 ved 7 gram. Der er til hhv. 240 og 171 dage... dagens forbruger information af Cilius :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du får da pløkket nogle ænder i denne tråd Cillius :uzi: :lol:

Mht. uren hud, så kan det måske være en ide, at sætte vædskeforbruget lidt op. Jeg har i hvert fald oplevet at generne ved bumser kan minimeres/elimeneres ved at øge indtaget af vand.

Link to comment
Share on other sites

Der er grunde til at overveje at droppe loadingfasen, da der er risiko for nedregulering af kreatintransportører og egenproduktion ved højt indtag.

Det med at de 2-3 gram er nok skal tages bogstaveligt og ikke tolkes som et nettoindtag efter evt. spild. De studier der er kommet frem til dette har beskrevet hvor store mængder forsøgspersonerne kom i munden - ikke nettooptaget.

Vedligeholdelsesindtaget bør ligge mellem 2 og 5 gram - ikke over. Igen af hensyn til den nedregulering der er påvist ved højere doser.

Hvis man vil købe kreatin over nettet, så køb hos et af de firmaer der annoncerer via bannere på MOL. Forbrugermagt!

Link to comment
Share on other sites

Har også dette tal, 40% i hovedet, men der blev ikke givet nogen referencer, så det kan jeg heller ikke.

>>MZ, vil det sige at man ikke har kunne påvise en nedregulering af transportørerne ved <5g? Det ville være sød musik i mine ører. Eller har man bare set en nedregulering ved højere doser. Altså har man set på lavere dosers effekt?

"Myldremås" skyldes at man ikke indtager nok vand med kreatinet. Har læst at 1g kreatin kræver 1,25dl væske for at blive opløst. Indtager man 20g om dagen skal deraltså svælges noget vand. Gør man ikke det trækker det uopløste kreatin vandet ud i tarmene og bliver så opløst der. Masser af væske i tarmene=toiletproblematikker.

Link to comment
Share on other sites

MZ, vil det sige at man ikke har kunne påvise en nedregulering af transportørerne ved <5g?

Der er noget der tyder på at det ser sådan ud. Det må dog alligevel anbefales at man regelmæssigt holder pause fra sit kreatin indtag.

Man kan godt konkludere at folk der konstant indtager megadoser af kreatin reelt skyder sig selv i foden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share