Idéen med kreatin?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Jeg har efter meget læsning her på MOL undret mig lidt over noget vedr. kreatin...

(Har brugt search funktionen) Jeg har læst et sted at kreatin maximalt kan øge ens præstationsevne med 4%. Samtidig tager man 4 eller 5 kilo på efter 5-6 uger.

Hvad er sammenhængen her? Er det virkelig værd at bruge så mange penge på, hvis det gør så lidt samtidig med at man tager på på en uhensigtsmæssig måde?

Jeg har nemlig gode erfaringer med at øge min præstationsevne gennem almindelig træning, hvor eneste supplement til træningen er protein shakes..

Please help. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det koster vel ca 1-2kr om dagen at være på kreatin, så dyrt er det vel ikke ligefrem.

Om det er pengene værd for 4% må man selv vurdere.

Den øgede vægt er udelukkede bundet væske i musklerne, hvorfor synes du den er uhensigtsmæssig? Det forsvinder igen når du stopper kreatin. Det er i øvrigt meget forskelligt hvor meget folk tager på af kreatinen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nemlig gode erfaringer med at øge min præstationsevne gennem almindelig træning, hvor eneste supplement til træningen er protein shakes..

Jammen hvorfor så begynde at fylde sig med kreatin ?

Sandheden er at for nogle mennesker har kreatin absolut ingen som helst virkning overhovedet - sålænge du selv oplever fremgang, så vil det være svært for dig at vurdere hvilken effekt kreatin har på dig.

Så mit forslag vil være at du venter til at præstationen ligger på et stabilt niveau.

Mange kreatin tilhængere mener at der er fidus i "at starte med det samme" da man så får effekten fra starten af - men om så deres efterfølgende resultater skyldes kreatinen, må i mine øjne bero på en trossag.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at kreatin virker præstationsfremmende ved korte maksimale belastninger, det er meget få der ikke mærker nogen ændring. Kreatin indtaget alene uden ændringer i kosten, vil kun give en lille fremgang hvad angår styrke. Dette skyldes at kreatinen hjælper til at maksimere musklernes ydeevne.

Derfor er det en god ide at øge det daglige proteinindtag samtidig med at man begynder på at tage kreatin - dog ikke hvis man allerede får sine 1,5 til 2 gram om dagen.

Altså: kreatin er ikke et anabolt stof, som protein er. Det hjælper kun til at musklerne yder deres bedste når de bliver presset og ikke til muskelvækst som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share