4 dage om ugen.


Søren_Olesen
 Share

Recommended Posts

Da jeg i forbindelse med mine studier, bor 2 forskellige steder, har jeg kun mulighed for at træne i center Mandag-Torsdag.

Hvad ville være det optimale valg af træningsprogram hvis man ønskede en lige fordelt øgning af styrke og muskelvækst.

Jeg har lavet mig nogle overvejelser omkring hvilke øvelser jeg virkelig gerne vil have med, og kom frem til følgende:

Squat

Dødløft

Dumbell Press

Rows

Træk til bryst(Da jeg endnu ikke er stærk nok til at løfte min egenvægt).

Crunch

- Da jeg har holdt et halv års pause nu, håber jeg med den rette kost at kunne komme til at få en ordentlig fremgang i starten igen.

Håber I kan hjælpe mig lidt på den rigtige vej.

/Søren - Go' jul :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren - og velkommen til MOL :)

4 gange fullbody fordelt på man-tors er i hvert fald ikke vejen frem.

Om du vil nuppe 2 fullbody-træningsdage eller 4 split-træningsdage er vel nærmest hip som hap.

Gode programmer for både styrke og masse!? Tjaaa, de fleste BB-programmer øger jo også din styrke betydeligt og omvendt vil ikke så få SL-programmer også kunne øge din masse.

Men som en mellemting er et 5x5 program nok ikke så dårligt.

Alternativt kunne køre et BB-program (f.eks. HST) i "de små øvelser" mens du en eller anden styrke-cyklus på de tre store øvelser (f.eks. Hatfield).

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Du siger det er hip som hap, men der må da være en forskel et sted?

Kunne man så ikke forestille sig et fullbody program 3 gange, fordel måske Mandag, Tirsdag og Torsdag?

Man kan også spørge på en anden måde :-) - Hvordan vil jeg kunne opleve en fremgang, på den mindst besværlige måde. Forstået på den måde, at jeg jo ikke er en forsker inden for anatomi eller noget ;-) (Håber du fangede pointen)

/Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren

Det er god latin herinde at have mindst een dags pause imellem din træning, hvis du træner hele kroppen sammen dag (fullbody). Det skyldes at dine muskler skal have tid til at "komme sig" efter træning. Jeg træner selv fullbody to gange om ugen (mandag og torsdag), men tre gange om ugen er også en mulighed (fx. man-, ons- og fredag).

Det er forresten et godt sammensat progream du er kommet frem til.

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen kan godt trænes hver dag, men volumen skal sættes væsentlig ned til at passe til den øgede frekvens. Du vil ikke opleve fuld restitution på 2 dage alligevel, men heldigvis fortsætter restitutionsprocessen uanfægtet af, om du træner musklen igen.

Det du skal være opmærksom på, er den øgede risiko for skader ved brug af tunge vægte (5-8rm og lignende) og daglig træning. Stresset på sener og led er åbenlyst stort vs. et par gange om ugen ;)

Et sjovt forsøg, vil være de 5 øvelser du har på nuværende tidspunkt. Sætte dem ind i et HST setup med start på 12 gentagelser (bare start lavt... ingen grund til flueknepper præcision her), og 1 sæt af hver hver dag den første uge. Herefter dropper du et par reps ned og tager 2 sæt af dem alle hver dag. Når du kan mærke sener og led begynder at opføre sig lidt mærkeligt (eller når du rammer din 6-7rm), så skifter du over til at køre:

Squat + dumbell pres

Dødløft + Rows + Pulldowns

Men med 4 sæt af hver øvelse de første par uger - herefter 5 sæt hvis du føler dig fit for det. Mave kastes ind efter temperament :santa2:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share