Er det smøgerne eller vægten??


malurt
 Share

Recommended Posts

Jeg har på 1,5 år tabt 30 kilo ved at lægge kosten om og motionere. Jeg fortsætter - mangler stadig at smide 8-10 kilo men jeg KAN ikke forstå at jeg stadig bliver stakåndet/forpustet når jeg løber med bare lidt hastighed, selv ved jogging i rask tempo kniber det. Min hvilepuls :santa2: er på de 1,5 år faldet fra 70 til 56 pr. min. Er det fordi jeg ryger 6 smøger om dagen eller pga af vægten at jeg åbenbart ikke kan forbedre det med vjrtrækningen???

Link to comment
Share on other sites

Såvel ligkistesømmene som kilo'ene har betydning, ingen tvivl om det - men du kommer nok lige til at definere "stakåndet/forpustet". Når man løber, er det rent faktisk meningen, at man skal være forpustet. Det er et tegn på, at man træner hårdt nok til, at det har effekt. Undertegnede har bl.a. et antal marathonløb bag sig, og jeg kan attestere, at på samtlige disse har jeg været stakåndet/forpustet fra start til mål - trods forudgående træning!

Hvis sagen er den, at du syrer fuldstændigt til eller har egentlige besværligheder med at få vejret selv ved relativt lav intensitet, vil jeg anbefale dig at blive tjekket hos lægen - specielt hvis du er ude over den allerførste ungdom.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Skal årøve at uddybe: jeg bliver selvfølgelig forpustet, men efter 10 min. løb er jeg så stakåndet at jeg må sætte farten ned til langsom jogging. Jeg er 50 år og efter lægens udsagn rask og rørig. Jeg ville bare gerne forbedre min evne til at være mere udholden( eller hvad det nu er)

Link to comment
Share on other sites

Hvis lægen siger god for pumpeværket, vil jeg mene, at formen nok skal indfinde sig, bare du bliver ved med at løbe nogle gange om ugen. Dit seneste indlæg antyder imidlertid, at du har en tendens til at lægge lidt for hårdt ud. Mange mennesker har en en relativt langsom initial stigningstakt i deres pulsfrekvens. Hvis man lægger ud i et tempo, som hjertet til at begynde med ikke kan understøtte, vil man opleve nøjagtig det, som du beskriver - man bliver mere stakåndet, end farten egentlig berettiger til.

Jeg vil derfor foreslå, at du koncentrerer dig om at tilbagelægge de første 10 minutter med den bevægelsesform, som du kalder langsom jogging. Herefter kan du prøve at øge hastigheden lidt hvert 5. minut. Hvis tanken om at løbe 20 minutter virker uoverskuelig, vil jeg foreslå nogle 2-minutters gangpauser undervejs, altså noget i denne retning:

10 minutters langsom jogging

2 minutters gangpause

5 minutters langsomt løb

2 minutters gangpause

5 minutters lidt hurtigere løb

-og så har du sikkert fået nok i første omgang, men du kan som ugerne kommer øge antallet og hastigheden af 5-minutters perioderne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for råd og anvisning. Nu vil jeg prøve af i praksis og håber så det bliver bedre.

Selvfølgelig er smøgerne ikke gode for konditionen, det er jeg helt klar over. Men det handler for mig om at gøre et projekt færdigt, før jeg har overskud til næste projekt. Altså komme ned på ønske vægten og så stoppe med at ryge. Jeg har ikke kunnet gennemføre begge projekter på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har nu prøvet med CoqRouge's metode og jeg vil sige at det gik noget bedre. Jeg tror jeg skal løbe "igennem" det punkt hvor jeg tidligere troede at jeg var ved at falde død om. det har virket med at gå 2 min. indimellem, så det skal videreudvikles. Tak.

Til Saint Pauli: Jeg har ikke diskuteret hvor let eller svært det var at slutte med smøgerne. Det er mit valg, at mens jeg smider de ialt 40 kg( nu smidt de 30) vil jeg have lov at ryge de 6 smøger om dagen. Så må rygestoppet komme senere. Det var hjælp til konditionsforbedring jeg søgt, og det har jeg fået - og er begyndt at træne det. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Tror også at du lægger for hårdt ud. Tag det roligt i starten. Lungerne skal ligesom resten af

kroppen varmes op.

Jeg ved ikke hvor langt/længe du løber, men hvis du ønsker at forbedre konditonen så skal du lave lidt interval træning en eller 2 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstænding enig med de øvrige: intervaltræning er vejen frem!

I øvrigt kan run4fun.dk (som nu åbenbart hedder dourun.com) klart anbefales. Det er ganske enkelt løbeSIDEN. Dér er også træningsprogrammer af forskellig sværhedsgrad at finde.

Fortsat held og lykke med træningen. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Tak for respons og de gode råd. Jeg lytter meget og vil forsøge mig frem.

Jeg løber ofte på anlagte kondibaner. Niv. 1,2,og 3. Starter ud med en tur på 3 og vil løbe på 1 og 2 - det er så der det har knebet med vejret. Niv. 3 er den hårdeste= hård kondi. Dvs med stigninger m.m. Nu prøver jeg så at lægge et par min. gang ind og det virker måske bedre. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share