Styrketræning om morgenen


Mr. Fitness
 Share

Recommended Posts

Jeg kan desværre ikke give noget kvalificeret bud, men jeg håber virkelig at der er nogle der svarer dig, for som tingene ser ud, kommer den nok også til at stå på morgentræning for mit vedkommende efter nytår.

Jeg har dog lige et par spørgsmål til dig mr. fitness:

Hvor lang tid træner du om morgenen?

Tror du det kan lade sig gøre at gå i gang kortere tid efter at man er stået op, f.eks 10-15 min. efter eller er det ikke en god ide da man måske stadig er træt, eller at man ikke har nok energi i kroppen, pga manglende fødeindtag i løbet af natten?

Måske kunne man spise lidt mere inden man gik i seng om aftenen, og derved undgå at skulle spise et kæmpemåltid når man stod op.

Hvad iøvrigt med restitutionen? Når nu man træner om morgenen går der jo lang tid førend man sover igen, vil det ikke påvirke muskelhypertrofien/resitutionen negativt? Og, isåfald, hvor meget?

Link to comment
Share on other sites

Hvad iøvrigt med restitutionen? Når nu man træner om morgenen går der jo lang tid førend man sover igen, vil det ikke påvirke muskelhypertrofien/resitutionen negativt? Og, isåfald, hvor meget?

Det vil ikke påvirke din resitutionen det er ligemeget hvornår man træner på dagen bare så længe man er oplagt og har energi og overskud. Derved kunne man fårslå en stor protein drik ½ time før man træner med noget druesukker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dog lige et par spørgsmål til dig mr. fitness:

Hvor lang tid træner du om morgenen?

Tror du det kan lade sig gøre at gå i gang kortere tid efter at man er stået op, f.eks 10-15 min. efter eller er det ikke en god ide da man måske stadig er træt, eller at man ikke har nok energi i kroppen, pga manglende fødeindtag i løbet af natten?

Måske kunne man spise lidt mere inden man gik i seng om aftenen, og derved undgå at skulle spise et kæmpemåltid når man stod op.

Hvad iøvrigt med restitutionen? Når nu man træner om morgenen går der jo lang tid førend man sover igen, vil det ikke påvirke muskelhypertrofien/resitutionen negativt? Og, isåfald, hvor meget?

Jeg træner intensivt i ca. 45 min. (get in - get the job done :tongue: )

Jeg tror godt, at man kan træne fx. 10 - 15 min efter man er stået op, men jeg synes ikke det er særligt optimalt at træne på tom mave (og heller ikke på fuld).

Jeg tror ikke det er så smart at spise mere om aftenen og så mindre om morgenen. Det du spiser "for meget" om aftenen er kroppen jo nødt til at gemme et eller andet sted - fedtdepoterne er jo oplagt. Desuden tror jeg ikke at det hjælper meget på energien til næste morgen :thumb_down:

Med hensyn til restitutionen er det ikke noget problem at der er langt tid til man skal sove igen. Tilgengæld har man den fordel, at man har hele dagen til at give kroppen de næringsstoffer, som den har brug for, for at restituere.

Så en kort opsummering: Efter min mening er det eneste negative ved morgentræning, at det er svært at spise "tilstrækkeligt" inden, hvis man ikke har lyst til at sætte vækkeuret til at ringe 1-2 timer før træningen :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det hænder af og til at jeg morgentræner - men det er mere af nød end lyst pga. en stram tidsplan. Typisk indtager jeg :

En skål cornflakes med skummetmælk

En banan samt lidt rosiner

En skive brød

Det er mig nærmest umuligt at få mere ned om morgenen, så tricket er at indtage lidt under træningen også : en banan eller rosiner, shake med f.eks 20-30 gram druesukker eller andet.

Jeg venter dog altid en time med at træne efter jeg har spist, så enten er det tidligere op eller senere afsted.

Du kan ikke spise inden du går i seng og derved undgå morgenmåltidet - kroppen er om morgenen i en tilstand hvor der skal tilføres nærringsstoffer, hvis du vil opnå maximal muskelvækst og et fornuftigt energiniveau.

Tanken om at begynde at træne den inden dette er sket, vil give den modsatte effekt i mine øjne.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Kim hvilken protein drink, drikker du?

Mærket er såmend underordnet - det vigtigste er at der er tale om et hurtigtoptageligt produkt som indeholder whey isolate i denne sammenhæng.

Pt. bruger jeg Nitro-Tech men andre produkter er mindst lige så gode.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Det er mig nærmest umuligt at få mere ned om morgenen, så tricket er at indtage lidt under træningen også : en banan eller rosiner, shake med f.eks 20-30 gram druesukker eller andet.

Jeg venter dog altid en time med at træne efter jeg har spist, så enten er det tidligere op eller senere afsted.

Det er selvfølgeligt optimalt, hvis man kan vente med at træne til en time efter man har spist, men problemet er hvis man ikke har mulighed for dette og hvis centret ikke åbner før.

Så har man selvfølgelig den mulighed at man kan drikke en protein/kuldratdrik inden/under og efter træning, men bliver det ikke lidt for mange simple kulhydrater?

Link to comment
Share on other sites

Så har man selvfølgelig den mulighed at man kan drikke en protein/kuldratdrik inden/under og efter træning, men bliver det ikke lidt for mange simple kulhydrater?

Nu har jeg noteret mig din træningstid ligger på de 45 minutter - min situation er lidt anderledes da jeg har 1,5-2 timer foran mig, så det er da muligt - Min bedste bud er : prøv det og se hvad der sker.

Jeg vil mene du skal have noget "rigtig" mad i maven også - prøv evt. at kombinere det og så spis lidt under selve træningen.

Tegn på at du ikke har spist nok er kvalme og svimmelhed.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

I en periode under marathon forberedelse, hvor tidsplanen var stam, lavede jeg det på følgende måde:

1. Stod op og spiste 2 timer tidligere end trænings startstidspunktet.

2. Gik tilbage i kurven

3. Stod op igen og trænede

4. Fik en shake efter træningen

Metoden virkede perfekt, men kræver dog lidt "ryggrad" når vækkeuret ringer første gang, og man ved man først "rigtig" skal op to timer efter. Men det handler jo om at have prioteterne i orden..... Træning frem for alt.... :bigsmile:

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner om morgenen og spiser havregrød og blød kogt æg!!!! Jeghar ikke noget problem med ikke at være sulten eller at føle mig tung og mæt når jeg træner...

Jeg koger min grød på 1del gryn,1 del vand, 2dele mælk og salt. Dr er et eller andet med sammensætningen, kan bare ikke huske hvad :blink::tongue: Men det smager lækkert :xmas:

Link to comment
Share on other sites

At du spiser et godt måltid inden sengetid behøver nødvendigvis ikke betyde at det går i fedtdepoterne. Det kommer helt an på din kaloriebalance i det hele taget. Jeg træner selv nogen gange om morgenen/formiddagen og får helt sikkert den bedste træning hvis jeg aftenen inden f.eks. spiser en god gang havregryn med whey. Du skal ikke spise dig stopmæt, men spise noget der er langsomt nedbrydeligt så du langsomt, natten over, fylder dine sukker depoter i musklerne. Havregryn, mælk, whey + evt en spsk. sund olie er god sovemedicin og energimedicin til træning dagen efter.

For mig er det ikke godt nok at indtage f.eks. druesukker 30 min inden træning - mine muskler når ikke at optage det.

Desuden giver kulhydraterne mig en dejlig tung søvn - serotoninen i hjernen stiger dejlig meget efter sådan en omgang kulhydrat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share