HST program


Gmann
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg besluttet at få lidt skik på min træning - eller struktur om man vil. Så jeg begiver mig ud i en HST for ligesom at prøve det af. Det er jo kun 8 uger, så det skulle vel være til at overkomme. Regner med at køre følgende øvelser - 2 sæt af hver, og så ellers følge MOL's progression og 15-10-5-5 reps. Dog uden den excentriske del, da jeg træner alene:

Squat

Bencurl

Benspark

1-leg calfraises

Rowing

Nedtræk til bryst

Bicepscurl

Tricepspres

Bænkpres

Skrå flyes

Lateral raises

Upright rows

&

Frivend, hvis det ikke er for hårdt når jeg osse kører Upright rows.

Virker det ikke som en udemærket start, eller hvad???

Link to comment
Share on other sites

Gmann:

Du kan sagtens klare dig med færre øvelser. Du kan godt undvære benspark, skrå flyers og upright rows.

Dit program kommer således til at se sådan her ud:

Squat

Bencurl

1-leg calfraises

Rowing

Nedtræk til bryst

Bicepscurl

Tricepspres

Bænkpres

Lateral raises

Evt. frivend

Du skulle måske også overveje lidt mavetræning. Hvis både frivend og squat bliver for meget af det gode kan du jo træne dem skiftevis hvert træningspas.

Link to comment
Share on other sites

OK, det vil jeg da lige overveje ;)

Hvad med sæt og reps?

Det ser fint ud.

Du kan evt. smide et ekstra sæt i f.eks. bænkpres og squat, men det er ikke et must.

Det lyder lidt som en kliché, men hvad med lidt kødløft? Det er en fed øvelse, hvor du virkelig kan mærke at din krop yder ;)

du kunne også overveje chinups i stedet for træk til bryst, men det kræver en del styrke for at kunne få progression i denne øvelse. Jeg ved ikke hvordan du har det med den.

Husk nu en god 9 dages SD INDEN du begynder på programmet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at man kommer langt med en gang dødløft.. Elsker sq den øvelse :cries:

Og så skal dødløft, squat og frivend ligge i starten af træningen. (P.g.a. udtrætningen af stabilisatorerne)

(og så kan vi måske snart få det showdown med dødløft hehe)

Også enig med sokrates her:

du kunne også overveje chinups i stedet for træk til bryst
;) Så kan du nemlig droppe bicepscurl også!

Frivend er jo en dejlig styrke øvelse, men jeg ved ikke helt hvor meget masseopbygger den er..

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres input :)

Jeg har leget lidt med tanken om kødløft, men Jøgge, skal have lov til at rykke mig rundt i en enkelt (læs: en del) øvelse®, så hvis jeg synes programmet/princippet (tak: CWC World :lol: ) så ryger den på næste gang.

Ang. chinups så laver jeg nogle sæt på arbejde et par gange om ugen, så det skulle vist dække det behov.

Ang. frivend - så er det måske rigtigt nok mht. masse, men jeg kan mærke en masse sjove muskler i min ryg og lænd når jeg har kørt den - så den BLIVER!!

-> Sokr@tes SD????? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Gmann:

Hvad med sæt og reps?
-> Sokr@tes SD?????

Du skrev indledningsvis at du ville igang med noget HST, derfor undrer det mig lidt at du spørger om sæt/reps og SD. Begge dele er jo essentielle ingredienser i et HST program, som helst skulle være på plads inden man starter. Det jeg prøver at sige er, du skal nok lave lidt mere research på området så du forstår konceptet.

SD = Strategic deconditioning (stragetisk dekonditionering). Dvs. en træningsfri periode - ofte på 9-14 dage - hvor du sænker din arbejdsbyrdetolerance og gøre kroppen særlig modtagelig for træningsstimuli, hvilket gør at du kan vokse på relativt lette vægte.

Sæt/reps er lagt fast hvis du kører efter MOL's regneark. Benyt 2 sæt og start med 15 reps i din første cyklus.

Link to comment
Share on other sites

-> Trolle

Havde nok ikke sat mig nok ind i termerne!!! Vidste ikke pausen på de knap 2 uger hed noget så fint som: Stragetisk Dekonditionering :( - Undskylder ærbødigst.

Desuden er der mange andre HST programmer end lige MOLs eksempel, som kører anderledes - om ikke reps så sæt. Der står også på MOL's skabelon, at man kan sætte sætantallet til mellem 1 og 3... Og når man så træner alene, og IKKE kan træne den excentriske del, så kunne det jo være, at et eller andet klogt hoved havde en idé til noget andet smart :)

Link to comment
Share on other sites

Og når man så træner alene, og IKKE kan træne den excentriske del, så kunne det jo være, at et eller andet klogt hoved havde en idé til noget andet smart 

Hvis du ikke har mulighed for at træne negativer/excentrisk, så kan du bare fortsætte dine 5reps uger 1 - 2 uger mere. Men visse øvelser kan du godt træne f.eks DB-curl, hvor du "cheater"(Hiver og svinger/kaster.) vægten op, hvorefter du kan køre den excentriske fase... :)

Link to comment
Share on other sites

Gmann:

-> Trolle

Havde nok ikke sat mig nok ind i termerne!!! Vidste ikke pausen på de knap 2 uger hed noget så fint som: Stragetisk Dekonditionering  - Undskylder ærbødigst.

Det er selvfølgelig helt i orden, selvom det er en af grundpillerne i HST. :)
Desuden er der mange andre HST programmer end lige MOLs eksempel, som kører anderledes - om ikke reps så sæt. Der står også på MOL's skabelon, at man kan sætte sætantallet til mellem 1 og 3... Og når man så træner alene, og IKKE kan træne den excentriske del, så kunne det jo være, at et eller andet klogt hoved havde en idé til noget andet smart

Jeg træner selv uden makker for tiden, og benytter mig derfor heller ikke af negativer. Du har helt ret i at HST kan modificeres på mange måder, men den originale version virker ganske fint og jeg synes ikke der er nogen grund til at eksperimentere helt vildt før man forstår grundprincipperne og måske endda har prøvet en "normal" HST cyklus.

...Men hvis du allerede nu har fået blod på tanden kan du da sagtens give dig i kast med volumenprogression, større antal sæt i basisøvelserne, vekslen mellem forskellige øvelser fra gang til gang, træning mere end 1 gang om dagen osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share