Ømme lægmuskler


Achmed
 Share

Recommended Posts

Kan bare ikke fatte hvorfor jeg får ømme lægmuskler når jeg løber. Det mærkelige er at det kun er en gang i mellem.

Løber ikke efter et fast skema, men ligger og svinger mellem 40 og 75km om ugen her i vinterperioden. En uge er typisk 2 x 15 og 1 x 10. Næste uge kan være 1 x 25 og 2 x 15 osv osv. Løber en del intervaller på de korte ture.

Har prøvet at analysere hvornåtr ømheden/stivheden kommer, men kan ikke finde nogen umiddelbar årsag.

Som regel løber jeg bare "igennem" smerterne, men i sommers betød det en 1 måneds pause (overbelastning), så nu er jeg er ekstra opmærksom hvis smerterne kommer midt i et træningspas.

Det er bare pisse irriterende hvis det kommer og man er 10km hjemmefra. Så er det sgu svært bare at gå hjem, især på denne lorte årstid. Så lunter man hjemad.

Kan være jeg bare må indse at jeg har "svagpisser-ben".

PS. Har fået lavet løbetests, fik anbefalet nogle indlæg, men har kun hjulpet lidt.

Hilsen "Achmed"

Link to comment
Share on other sites

Hej Achmed

Jeg har døjet med noget af det samme. Mit er bare noget mere regelmæssigt end dit, og jeg kan ikke løbe nært så langt før end symptomerne bryder ud. Normalt starter mit i den muskel som sidder på forsiden af skinnebenet, og den bliver træt. Jo mere træt den bliver, jo mindre løfter jeg min fod, og så bliver min læg efterhånden øm og hård. Lyder det som noget af det samme?

Jeg har også fået indlæg og det hjælper ikke, købt nye sko og det hjalp ikke. Været til ortopæd - skulle have forstand på fødder - men hans råd om et hælindlæg hjalp ikke.

Nå det jeg vil frem til er at jeg endnu ikke har fundet en løsning. Har været på idrætsklinikken i Århus, og fået forskellige genoptræningsøvelser. Bl.a. mente han at min senerene i mine hasemuskler var for stramme - eller det er de - og at det var en af problemerne, til trætheden foran på mit skinneben. Desuden falder jeg også ind på foden - dvs. pronation. Du kan tjekke om du gør det, ved at stå på et ben, og så gå ned i knæ. Hvis dit knæ falder ind, så er det fordi du pronere, og skal evt. have sko der passer til din fod. Eller også skal du træne det op, så du ikke falder så meget ind.

Håber du kan bruge det - er stadig selv i vildrede, da jeg har døjet med mit i snart to år. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Tja, noget af det du siger går igen hos mig, dog har jeg aldrig problemer med forsiden af

skinnebenet.

Talte med en bekendt igår der mener at noget af problemet måske ligger i achilles. Den sene går jo direkte op i lægmusklen (eller hvad?) og kan være årsag til smerterne/stivheden.

Han anbefalede at træne/strække achilles i stykke tid og se om det hjælper.

En anden årsag kan muligvis være at jeg også cykler en del (spinner her i vinter perioden) og at der kan være en sammenhæng her?????

Kan være noget om snakken for her til morgen løb jeg 1:30 uden de store gener. Har ikke været på cyklen i over en uge nu. Vil prøve at holde øje med om det er cykleriet der er skyld i det.

Kan selvfølgelig også bare være overtræning.

Kan jo være så mange ting, når det kommer til stykket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Acmed

Det er korrekt, at achillessenen er udspringet på m. Gastrocnemius (lægmusklen). Muskel ømhed kommer ofte meget træning og som grundregel kan man sige, at der sker "noget" i musklen f.eks. i form at opbygning af ødelagte fibre osv. Umiddelbart vurderer jeg dig til at være i god form med den træning som du laver, så ømheden kommer af træningsadaptioner ved jeg ikke...

Indtager du noget under dine løbe ture og efter træningen?

Manglende glykogen opfyldning efter træning kan medføre ømhed/muskeltræthed.

Mvh.

Rune Clausen

Bachelor i Idræt SDU

Link to comment
Share on other sites

Hej

Faktisk en god ting at gøre inden man starter løbeturen, er at lave nogen udstrækninger. Det som sker at du langsomt varmer dine muskler op.

Jeg har også lad mig fortælle at noget mad, danne mere mælkesyre til ens muskler, men hvilke mad det er skal jeg lade være udsagt.

Austina :)

Link to comment
Share on other sites

øh jeg kunne da godt lige tænke mig at prøve at udrede nogle misforståelser:

at lave nogen udstrækninger. Det som sker at du langsomt varmer dine muskler op.
Udstrækning giver kun i meget begrænset omfang en forøgelse af muskeltemperaturen. Udstrækning kunne derimod tænkes at være med til at hjælpe nervesystemet til at 'tune ind' på bevægelserne. se evt: http://www.motion-online.dk/opvarmning.htm
Jeg har også lad mig fortælle at noget mad, danne mere mælkesyre til ens muskler, men hvilke mad det er skal jeg lade være udsagt.

Mælkesyre har ikke noget med ømhed at gøre! Ømhed skyldes sandsynligvis øget væskemængde i og omkring muskelfibrene og/eller ødelagte fibre. Selvom jeg har argumenteret for at vi ikke skal henvise til gamle tråde så må jeg lige gøre det: se eventuelt nogle af trådene omkring DOMS

Sander

Link to comment
Share on other sites

Hej Acmed,

Kan du beskrive ømheden mere præcist. Hvor langt oppe på læggen sidder den? på ydersiden, indersiden, midten af læggen? osv.

For mig at se kunne det være kompartment syndrom - det vil sige at de muskler der ligger inde under læggen ikke kan være der. Musklerne kan være vokset på grund øget arbejdsmængde og/eller svulmet på grund af væske indtrængning på grund af øget mængde affaldsstoffer. Det første fordi musklerne bruges til at opretholde fodbuen og 'krumme tæer', det andet som følge af dette og fordi de er klemt og ikke kan komme af med affaldsstofferne på grund af for lille blodgennemstrømning. Når musklerne svulmer trækker de i den muskelhinde der omslutter dem og som sidder fast på indersiden af skinnebenet. Dette område bliver så (meget) ømt. Kompartment syndrom bliver tit opfattet som skinnebensbetændelse, hvilket er meget forkert da generne kommer af meget forskellige årsager - og skal behandles meget forskelligt...

Du skriver at du fik nogle indlæg, hvis disse er for at kompensere for at du løber indad på fødderne - pronerer, kan du med fordel bruge indlæggene når du spinner. Når du cykler belaster du underbenets muskler en del i stil med når du løber, og hvis der ikke er den rette støtte i dine cykel-sko vil spinningen belaste musklerne som beskrevet ovenfor.

En mulighed er at justere klamperne således at dine tæer kommer til at pege let indad, herved øges fodbuen en anelse og muskler der skal opretholde fodbuen aflastes en smule. Hvis du vælger denne løsning skal du være meget opmærsom reaktionen fra dine knæ og ankler da belastningen her ændres.

Jeg har selv erfaret at løb i for store sko (jvf. krumme tæer), løb på løst grus (eller sne og is) kan medføre de symptomer du beskriver. Har været opmærksom på det?

Håber det hjælper lidt.

Sander

Link to comment
Share on other sites

øh jeg kunne da godt lige tænke mig at prøve at udrede nogle misforståelser:
at lave nogen udstrækninger. Det som sker at du langsomt varmer dine muskler op.

Udstrækning giver kun i meget begrænset omfang en forøgelse af muskeltemperaturen. Udstrækning kunne derimod tænkes at være med til at hjælpe nervesystemet til at 'tune ind' på bevægelserne. se evt: http://www.motion-online.dk/opvarmning.htm

Jeg har også lad mig fortælle at noget mad, danne mere mælkesyre til ens muskler, men hvilke mad det er skal jeg lade være udsagt.
Mælkesyre har ikke noget med ømhed at gøre! Ømhed skyldes sandsynligvis øget væskemængde i og omkring muskelfibrene og/eller ødelagte fibre. Selvom jeg har argumenteret for at vi ikke skal henvise til gamle tråde så må jeg lige gøre det: se eventuelt nogle af trådene omkring DOMS

Sander

Beklager meget hvis det jeg har skrevet kan misforståes. Klart nok giver mælkesyre ikke ømhed, men mere krampe, men efter en krampe kan man jo godt have ømhed.

Vedr. strækøvelser, kan jeg nævne at jeg kender flere der løber, som starter med at lave stræk at deres lægge m.m.nogen gør det at de starter med at løbe en 2 km som opvarning også laver stræk, for derefter at løbe deres rute. Uanset hvad er så en lidt varm muskel ikke bedre end en kold ?? Jeg skal så lige sige at jeg ikke er af samme opfattelse som Saarndaars at udstrækning kun giver et begrænset omfange af øget muskeltemperatur, måske fordi jeg i tiderens morgen har prøvet at lave et komplet udstræknings program og tror mig alle havde sveden løbende og ingen var i dårlig form. Jeg har en bog om dette og vil vende tilbage senere med title og forfatter.

Austian :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bog om dette og vil vende tilbage senere med title og forfatter.

Og det er så nu jeg vender tilbage med bogens titel

"Stretching- strækøvelser for muskler og sener" af Sven-Anders Sölveborn.

Citat fra bogen:

Stretchingøvelser bør indgår i al træning - i oppvarmningen og i afslapnngen bagefter

Derfor min point med at det kunne være at Achmed skulle prøve at strække sine lægge ud inden han starter sin løbe tur.

Men vi er jo alle forskellig og det som hjælper for Per, hjælper nødvendigvis ikke for Poul.

Austina :)

Link to comment
Share on other sites

Kronisk kompartment syndrom, som du her hentyder til, behandles ganske rigtigt med et snit i muskelhinden. Problemet som jeg har forstået det er, at man kan risikere at få en grim læg, fordi at musklen kommer til at pose ud, der hvor man har lagt snittet.

(Akut kompartment syndrom kommer som følge af et hårdt slag på musklen, aner ikke hvad man gør ved det, andet en at det er vigtigt at man kommer hurtigt i behandling)

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Kanon.

Har nu holdt mig fra cykling i snart 3 uger og udelukkende koncentreret mig om løb og

har faktisk ikke haft de store problemer. Det kunne tyde på at en del af problemet er at jeg

har belastet underbens-musklen for meget ifb med cykling, som Saardaarns foreslog. Vil prøve at ændre lidt på klampe indstillingen når/hvis jeg genoptager cykleriet.

Vil dog klart holde øje med om der kan være noget om snakken mht kronisk kompartment syndrom. Lyder ikke rart at få lavet et snit i lægen.

Plejer altid at varme op og som regel standser jeg op efter 5-10 min og lige laver nogle udstrækninger af achilles.

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share