Grebsbredde i bænkpres


Valdemar
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid haft tendens til skulderproblemer (eller rettere: biceptal tendonitis) når jeg nærmer mig 80% eller derover i en bænkprescyklus. Som de fleste andre vil jeg nødigt undvære bænkpres i min træning, så jeg har studset lidt over sagen og vil meget gerne have feedback på følgende ideer:

1) Køre øvelsen med smallere greb. Det skal siges at jeg er ligeglad med hvor meget jeg løfter, så længe der er fremgang. Da jeg ikke er styrkeløfter behøver jeg derfor ikke bekymre mig om det absolutte antal kg på stangen. Spørgsmålet er, om det i relation til mit problem er en brugbar løsning at ændre på grebet, sådan at det bliver en mellemting mellem smal BP og BP med normalt greb.

eller

2) Køre øvelsen med begrænset ROM, a la board presses.

eller

3) Køre øvelsen med håndvægte.

eller

4) Nøjes med incline BP.

Jeg er ikke helt sikker på om hvad der ville være det smarteste at gøre i forhold til det skitserede problem. Håber derfor at der er nogen med lidt større erfaring end undertegnede der kan give et bud på om nogen af de ovennævnte tiltag kunne tænkes at have nævneværdig effekt på skadesproblemet.

Det skal lige nævnes at jeg p.t. træner for at øge min styrke generelt - og at jeg er en langlemmet fyr, hvilket måske er en del af forklaringen på mine bænkpres-kvaler.

Valdemar

Edited by Valdemar
Link to comment
Share on other sites

Døjer selv med skulderen og min erfaring er at:

1) da jeg selv tog smallere fat på stangen, så blev symtomerne mindre. Jeg har fat med lillefingeren på båndet, havde før fat med pegefingeren. (Er 185 cm høj - så kan du jo selv sjusse dig frem til om din grebsbrede ifh. til min ;) )

3) Håndvægte er også mindre belastende for skulderen, ihverfald for mig. Jeg døjer med skulderen her i tiden, og er derfor gået over til at køre flad dumbel pres.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Monty Burns; jeg har også døjet med min skulder i lang tid, indtil The Bear her fra MOL foreslog mig at tage smallere fat.

Nu har jeg som regel fat, som Monty siger, med lillefingeren på båndet, og det giver ingen problemer. Det betyder dog, at øvelsen går mere i triceps end før, så man kan ikke løfte lige så meget. Men nu er skulderen blevet så stærk, at når jeg skal løfte tungt, kan jeg tage bredere fat uden problemer :)

Og så er jeg forøvrigt 193 cm., så det har måske noget med det at gøre (vægtstangsprincippet mht. skulderleddet osv.?)

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg nævnte højden, var for at vurdere armlængden - da afstanden fra spidsen af langefinger til langefinger plejer at svarer til din højde ;) . Og jo højere du er og jo længere arme du har, jo bredere vil du alt andet lige have. Derfor kan de jo være svært at sammenligne grebsbreden. Da jeg må antage at du (Clark) har længere arme end mig, men holder hænderne samme sted, så kører du jo - set i forhold til din anatomi - smallere end mig, og derfor som du selv siger, træner mere triceps. (lang sætning :xmas: )

Om der ligger noget vægtstangsprincip i det, det tror jeg ikke ;) . Måske lige udover at jeg synes at stangen bliver sværere at styre når man køre smal bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share