2 Split


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at dettte har været oppe et par tusinde gange, men har nu brugt en time på at søge og læse div. Tråde igennem, og synes ikke rigtig jeg bliver klogere. Programmer kommer jo også an på ens inviduelle mål ;)

Jeg har indtil videre trænet et Fullbody program 3 dage om ugen i et Fysioterapeutisk træningscenter, og skal snart starte et sted med nogle flere frivægte. I den anledning vil jeg gå over til et 2 split program og køre dte 4 dage om ugen.

I min søgen i forskellige tråde om emnet, fandt jeg ud af at denne fordeling vidst skulle være fin:

Dag 1: bryst, skulder, triceps, mave

Dag 2: ryg, ben, biceps

Det ser fint nok ud ?

Nu har jeg jo som sagt ikke trænet så meget med frivægte, det er højst blevet til 3 håndvægts øvelser, så er ikke videre erfaren på det område. Nu skal jeg så have fundet ud af hvilke øvelser de forskellige dage / muskelgrupper, skal indeholde ?

Jeg vil gerne begynde at køre de tre basis øvelser, Squat, Bænkpres og dødløft. Både Squat og bænkpres har jeg kørt før, dog i Smith stativ.

Udover disse vil jeg gerne prøve kræfter med dumbbell Pullovers da jeg godt vil træne Serratus Anterior. Og så er der self. Dips, Chin Ups og så den Bicepøvelse hvor du også løfter dig selv, hvor du har smalt greb, og har indersiden af hænderne imod dig selv ? ;)

Håber der er nogle der vil hjælpe mig med at fylde muskelgrupperne ud :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Som Jarvig skriver for at øge intensiteten, og så prøve et Split program istedet for Fullbody  :)

Nu hedder jeg så ikke Jarvig... :xmas:

Kan du ikke prøve at sammensætte et fuldt program som du kunne forestille dig at det kunne se ud. Så skal vi nok kigge på det og hjælpe...hvis vi kan... :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Nej doh :tongue: Sry. :blink:

Dødløft, hvad ville være bedst at træne det med ? Håndvægte eller i et Smith stativ ? - der er ingen vægtstænger i centret :thumb_down:

Og hvilken muskeldel skal dumbbell Pullovers fortages i ? <_<

EDIT: Hvordan ser det her ud ? - der skal vidst enten nogle sæt eller øvelser af mandag og torsdag ? ;) Vil også meget gerne have navnene på de øvelser hvor jeg ikke har påført navne, hvis I genkender dem <_< De er taget her fra MOLs øvelses bib. og fra http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html

Mandag og torsdag

bryst

Bænkpres med håndvægte 8*3

Cable Standing Fly 8*3

Bænkpres i maskine 8*2

skulder

Dumbbell Arnold Press 8*3

Skulderløft i Kabel maskine 8*3

triceps

Triceps Dips 8*3

Triceps kick backs 8*3

Triceps push down 8*2

Mave

Dragon Flags 15*3

Mavebøjninger i maskine 8*3

Skrå mavebøjninger i maskine 8*3

Onsdag og fredag

Ryg

Dødløft i Smith Stativ 8*3

Pull Ups 8*3

Cable Underhand Pulldown 8*2

ben

Squat 8*3

Baglår & læg maskine 8*2

Bagspark Maskine 8*2

Maskine til inderlår 8*2

Biceps

Chin Ups 8*3

Dumbbell Curl 8*3

Curl i kabel, bøjet stang 8*2

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg ville sætte det således sammen. Men det er så bare mit bud. Det kan være der er andre der har nogle bedre idéer...

Generelt - væk med kablerne.

Mandag og torsdag:

alle øvelser med 4x6-8 reps medmindre andet er speciferet.

Bryst

Bænkpress i maskine

Skrå pres med håndvægte

Flyes med håndvægte

Skulder

Arnold presses

Dumbell lateral raises ( det samme som den øvelse du har valgt med cable - blot med håndvægte.

Triceps

Dips (for triceps med kroppen holdt lodret og strakte ben)

Overhead dumbell extensions

Mave

Dragon Flags 4x10

Cable crunches 4x10-12

Tirsdag og fredag:

alle øvelser med 4x6-8 reps medmindre andet er speciferet.

Ben benene bør være før ryg og biceps.

Squat

Lunges med håndvægte

Leg-curl (bagspark)

Læg (helst stående - men ellers er siddende fint)

Ryg dødløft i smith er noget skidt, da stangens bane ikke går lodret op og ned, men også bevæger sig i det vandrette plan. Den kan den ikke i smith.

Chin-ups (håndfladerne væk fra kroppen)

Dumbell rows

Weighted hyperextensions 4x10

Biceps Du har allerede chin-ups ved ryg, og det bliver for hårdt også at gøre det under biceps.

Alternate dumbell curl

Incline alternate dumbell curl

Link to comment
Share on other sites

Her er den split rutine som jeg selv kører.

Program: 2 x 2 split:

Dag 1&3: Lår, Ryg/lænd

Bicep, Mave

Dag 2&4: Bryst, læg

Tricep, skulder

Med hensyn til øvelserne kan jeg kun foreså hvad jeg selv kører. Jeg laver supersets dvs. at jeg kører 2 øvelser på skift for at få længere hviletid til de enkelte muskler. Normalt kører jeg et pyramidesystem med henholdsvis 8-6-4 gentageser i hver øvelse. Når jeg så kan klare de samme vægte med 10-8-6 så sætter jeg vægten op, så jeg igen kun kan tage 8-6-4. Jeg kører 3 forskellige øvelser for hver muskelgruppe. Hertil kommer et par opvarmning set ved dagens første øvelse.

Programmet forudsætter IKKE hverken pyramidetræning eller supersets og kan sagtens køres som en almindelig splitrutine.

Eksempel med de øvelser som jeg selv kører:

Dag 1 & 3: Opvarmning: Lat Pulldown

Opvarmning: Squat

Chinups (weighted) 3 sæt

Squat 3 sæt

Bendover rows 3 sæt

Leg extension 3 sæt

Pullups 3 sæt

leg curl 3 sæt

Barbell curls 3 sæt

Mave

Seated preacher curls med EZ 3 sæt

Mave

Seated incline dumbbell curls 3 sæt

Mave

Dag 2 & 4:

Opvarmning: Benchpress

Opvarmning: Læg

Benchpress 3 sæt

Læg

Incline benchpress 3 sæt

Læg

Dumbell flyes 3 sæt

Læg

Cable pushdown 3 sæt

Dumbell lareral raise 3 sæt

lying tricep extencion 3 sæt.

Dumbell front lateral raise 2 sæt

Dips (weighted) 3 sæt

Dumbel rear lateral raise 2 sæt

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli:

Med hensyn til øvelserne kan jeg kun foreså hvad jeg selv kører

Hmm.... virkelig? :tongue:

...Og endnu engang bemærker den opmærksomme læser, at du har et overforbrug af disko-pumpe-overarms-øvelser. :thumb_down:

De 3 omtalte syndere er: Barbell curls, seated preacher curls med EZ og seated incline dumbbell curls 3 sæt! :enforcer:

Kan du ikke nøjes med én, eller insisterer du på at træne disko-stil? :poptøs:

Faktisk er jeg lidt målløs over, at du har energi, lyst og overskud til at køre 9 sæt biceps i træk (selv når du supersætter). :freaked:

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver supersets dvs. at jeg kører 2 øvelser på skift for at få længere hviletid til de enkelte muskler.

Hmm, kunne jo være en idé når jeg ligesom dig godt vil have en del Biceps træning :santa2:

Det skal vel så forståes om at du kører et sæt Biceps, og så et sæt af en anden muskelgruppe, og så igen et sæt biceps ?

Eller træner du alle sættene i en biceps øvelse, så alle sættene i en anden muskelgruppe øvelse, og så tager alle sættene i en ny biceps øvelse ? <_<

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kunne jo være en idé når jeg ligesom dig godt vil have en del Biceps træning
Det handler ikke om ekstra bicep træning, men om at køre hvad man mener der er behov for. Jeg kører ikke det antal sæt fordi jeg vil fokusere på bicep.
Det skal vel så forståes om at du kører et sæt Biceps, og så et sæt af en anden muskelgruppe, og så igen et sæt biceps ?

Nemlig. ;)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share