Serratus anterior


Whocares
 Share

Recommended Posts

Pullovers rammer Serratus anterior. Ved bænkpres (specielt incline såvidt jeg husker) bliver Serratus anterior ramt lidt. Close grip pulldowns rammer den også lidt.

Jeg eksperimenterede engang med at lave en stående træk bevægelse, med strakte arme og vinklet ryg, fra et kabeltræk. Ret svært at forklare, men det virkede ok! (Hvis du vil se det, kan jeg godt prøve at lave en animeret gif der viser det...)

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at være på tværs, men hvis jeg har hørt efter i mine anatomi-timer kan pullover altså ikke ramme serratus anterior...

Er det ikke noget med at serratus trækker skulderleddet fremad/opad?  Det modsatte sker vel i pullovers?  Men jeg lader mere lærte folk komme med helt præcise forklaringer!

Hvis man absolut VIL isolere serratus anterior(gud ved hvorfor), så må det bedste være at lave en for for shrugs liggende på en omkring 45° inclined bænk, holdende en vægtstang i strakte arme...  Er mit bedste bud, i hvert tilfælde.

Mig selv ville bare nøjes med at køre stående stem... Tro mig, de skal nok tage hånd om dine serratus på bedste maner  :D

Link to comment
Share on other sites

Serratus ant. fungerer iflg. min anatomibog (Bojsen-Moeller) som "en fjedermekanisme ved alle belastninger, hvor armen er foran kroppen eller haevet over horisontalplanet (fald, haandstand)."

Det betyder, at hvis man staar ret op, loefter armene ud  foran sig og lader sig falde i denne position, vil serratus ant. aktiveres, naar man rammer jorden. Det er i hvert fald iflg. teorien (og jeg skal vaere den sidste til at proeve praksis. :)) Videre i bogen hedder det, at "virkningen af serratus ant. ses ogsaa ved fremliggende armstraek."

Saa Francis, du har fat i noget af det helt rigtige med de der shrugs. Se bl.a. dette link

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share