Fedtprocent


Inevitably
 Share

Recommended Posts

Der findes forskellige måder, herunder de væsentligste:

1. Fedttang

2. Målinger kombineret div. udregningsformler

3. DEXA-skanning

4. Fedtmåling via Tanita-vægte

5. Spejlet. :xmas:

Punkt 3 er absolut den mest præcise efter min viden, men ikke lige noget man bare gør. Apparaturer til den slags findes kun på hospitaler og lign.

Ellers kan jeg kun anbefale dig at søge lidt i MOL's forum for at findre flere detaljer omkring de andre punkter. ;)

Link to comment
Share on other sites

1. Fedttang kan foretage rimelig præcise målinger, hvis man benytter den ordenlig.

2. Mange af de pågældende formler er alt for upræcise og kan ikke anbefales.

3. Kan anbefales, men er meget dyrt at få foretaget, medmindre man er heldig og kommer til at deltage i et el. andet forsøg.

4. Fedtmåling via diverse vægte er ikke helt præcise. Men kan bruges til at følge en udvikling over en given periode.

5. Er altid god. Min personlige favorit.

Rune

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (BaskeT @ 21. Dec 2003, 23:18)

man kan også lade sig veje under vand! 

Hvordan det? 

Det er ikke en vejning.

Man måler ens massefylde, og derud af kan man regne fedtprocenten ud. En af de mest præcise måder at finde fedtprocenten bare ikke særlig nem at udføre.

Link to comment
Share on other sites

Har tænkt over hvorfor man måler sin fedtprocent - istedet for "tykkelsen af sine hudlapper" - og bruger det som målsætningen (ja-tænker i så de hænger jo relativt sammen de to tal alligevel)

Men jo mere muskuløs - jo lavere efdtprocent - men måske stadig mere underlagsfedt på huden end en med en højere fedtprocent!

Hvad er det en god tykkelse på ens maveskind - og patværk f.eks?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alle

jeg er en af dem der har brugt mine sure penge på en billig tang. (Burde koste 40 kr, nok om det.)

Er der nogle der har prøvet at måle der hjemme?

Jeg har brugt de to formler der er her på mol. http://www.motion-online.dk/fedtprocent.shtml

Første gang gik det ok, Durnin & Womersley sagde 14% og Jackson & Pollock sagde 12%. Jeg kan godt leve med at det ikke er mere præsist.

Man anden gang gik det helt galt, så sagde Durnin & Womersley 20% og Jackson & Pollock sagde 9%. Det er rigmeligt svært at måle fedtprocenten. Det der gik galt anden gang. Skal havde lavet dem om, jeg er lidt i tvivl om hvor hoftekamen er, hvis jeg måler ude i siden siger den 20mm og bare 4cm ind mod navlen siger den 10mm.

Hvor finder jer gode råd om hvordan den bruges??????

MVH Brian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share