Bænkpresgreb


Roberto Baggio
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem med at holde omkring stangen i bænkpres, hvilket formentlig skyldes for meget tid ved computeren. Mange har i tidens løb gjort mig opmærksom på, at jeg ikke holder ordentlig fast i stangen. Den ligger bare i min hånd.

I alm bænkpres er det ikke et kæmpe problem, men i smal bænk har stangen gledet ud af mine hænder et par gange. Jeg skal også bruge ekstra tid, når jeg har løftet stangen ud af stativet for at sikre, at jeg har ordentlig fat i stangen.

Er der nogle, der har samme problem og evt. ved hvordan man kan løse det?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

hey

man burde ikke holde tommel fingeren rundt om stangen. ved godt flere måske vil sige at man skal, da den kan falde ned, støtter for meget på håndleddet. men hvis du tager tommelfingeren rundt om stangen bruger du din tommel finger meget. og det kan give skade, ved tommel finger musklen og leddene..

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan også give skader at tabe 100+ kg ned på brystet ;)

Nu har jeg ikke voldsomt meget viden omkring anatomi, men min logik siger mig, at hvis man ikke griber omkring stangen vil håndleddet være meget bøjet bagud når man har en tung vægt liggende. Og et meget bøjet håndled med en hel del belastning på lyder ikke som det mest sunde i mine øre.

En helt anden ting er, at når man ikke holder rigtigt om stangen kan du ikke klemme den og dermed udnytte irradationsprincippet til at løfte mere. Pavel Tsatsounline forklarer lidt om princippet her

Link to comment
Share on other sites

MaxPower:

Nu har jeg ikke voldsomt meget viden omkring anatomi, men min logik siger mig, at hvis man ikke griber omkring stangen vil håndleddet være meget bøjet bagud når man har en tung vægt liggende. Og et meget bøjet håndled med en hel del belastning på lyder ikke som det mest sunde i mine øre.

Hm, jeg holder heller ikke omkring stangen - stangen hviler oven på håndfladen - jeg synes netop at det er et problem det omvendte (som maxp' snakker om) når man kører tungt, så synes jeg at belastningen fra stangen gør ondt imellem tommelfinger og pegerfinger ?

Stilen hvor vægten hviler, nærmest oven på armen (vægten ligger jo ikke på ydersiden af håndfladen) - den synes jeg er dejlig rolig - men har dog aldrig oplevet at den skulle falde ud ??

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hvis det gør ondt at have tommelfingeren rundt om stangen kan jeg da godt forstå i benytter den anden metode. ;)

I forbindelse med konkurrenceløft bør det dog ikke være noget problem.

Citat: Tekniske regler for styrkeløft

Hans hænder skal gribe fat i stangen, som ligger i stativet, med tommelfingeren rundt om stangen. Denne stilling skal opretholdes under hele løftet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke rigtig forstå, hvorfor det ikke skulle være godt, at bruge tommelfingeren? Den modvirker jo, som en slags krog, at stangen falder ud af hånden. Der er jo klart større chancer for at få stangen for halsen eller i munden og smadre sine tænder hvis ikke man bruger den. Og hvis man ligger med 100kg, ville jeg gerne undgå det ved at bruge min tommelfinger. Også selvom jeg bliver lidt øm, hvilket jeg ikke gør. Tommelfingeren er efter min mening en gribe-finger , og skal helt klart bruges når den kan, da den er også er den vigtigste finger. Man kan jo selv finde ud af hvad der er bedst for én, at holde stramt om stangen eller bare at lade tommlen være der som sikkerhed/krog. Jeg skifter lidt for hver gang, alt efter om jeg er tændt på træning eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så tilgengæld ikke rigtig forstå at i er så bange for at stangen falder ned og smadrer jeres tænder ? hvis der ligger 130 kg i eens hænder, er det ikke lige min oplevelse at det er noget der ligger og ruller frem og tilbage - den ligger forholdsvis solidt plantet nede i ens hænder.

Men siger nu ikke at det er bedre eller værre at køre bænken på den ene eller anden måde - det er jo op til een selv hvad man har det bedst med; jeg startede ud med at køre med at holde om stangen, og er idag skiftet over til at køre uden - og det fungerer bedre for mig p.t. - men een ting er ihvertfald sikkert, jeg løfter hverken tungere eller lettere pga. det ;)

Så hvis man ikke skal konkurrre, så er det vel bare en smagssag.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkomne er det mere tanken om at risikoen er meget større uden tommlen, desuden syns jeg nu at stangen ruller en gang imellem.

Derfor tror også på det med det psykiske. Man løfter jo ikke 100kg. på samme måde, hvis man er total angst for at stangen falder i hovedet på en, fremfor hvis man er total tændt og overhoved ikke skænker det andet en tanke.

Og psyken er jo individuel, så, som "FittSmoker" siger, er det jo op til en selv. Jeg bruger tommelen.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg har også det problem, at jeg også lader stangen hvile i min hænder, med bøjede og ikke strakte håndled.. Kan ikke rigtig finde ud af det på den anden måde, men kunne ske jeg skulle til at arbejde noget mere med min teknik..

Btw rigtig fedt eksempel med din "Egen stang".. Skal jeg helt klart lige prøve og så om det giver en bedere bænk ;)

Link to comment
Share on other sites

En god idé ville muligvis være at købe et par træningshandsker (koster ikke det vilde).

Har hvertflad hjulpet mig meget, hvad angår at holde ordentlig fat i stænger.

Så slipper man også får en masse sved på hænderne, hvilket også nemt kan være med til at stangen glider.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
playboy:

Btw rigtig fedt eksempel med din "Egen stang".. Skal jeg helt klart lige prøve og så om det giver en bedere bænk 

Ja ja, nu er bænkpres jo ikke som at tråde en nål .....

Nej, derfor skal du jo netop sørge for at passe meget på når du træner..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share