Av, nas igen!


Orca
 Share

Recommended Posts

PIS! Nu troede jeg ellers at min rygskade var forsvundet. Så da jeg var nede og træne idag, og er ved at være færdig med det sidste sæt squat siger det ligesom "snap" i ryggen, og så er den gal igen. Problemet er, at jeg overanstrænger den højre muskelhæftningen af den store rygmuskel (erector spinea, eller sådan noget lignende).

Jeg har haft præcis samme problem for et års tid siden, men stoppede så med både at køre dødløft og squat. Siden dengang har jeg langsomt begyndt at genoptræne ryggen, og jeg mente at jeg var kommet så langt at jeg kunne begynde at lave HST progression for squat, men den gik altså ikke!

Det lyder måske lidt mærkeligt, at squat skulle være problemet, men jeg tror det hænger sammen med at jeg er temmelig høj, samtidig med at jeg koncentrerer mig om at holde underbenene lodret når jeg udføre øvelsen. Disse to ting, lægger et forholdsvis stort pres på bøjningen i hoften, hvilket nok er en del af forklaringen på min rygskade.

Anyway. Hvordan vil I anbefale mig at genoptræne min ryg så jeg kan køre squat igen? Min plan er umiddelbart, naturligvis efter en passende lang restitutionsperiode for ryggen, at køre en lårøvelse der ikke belaster ryggen, f.eks. benpræs eller benspark. Samtidig for at genoptræne ryggen vil jeg køre noget let dødløft, hvor vægten over en LANG periode bliver øget LANGSOMT.

Andre ideer eller kommentare er velkomne...

Link to comment
Share on other sites

Anyway. Hvordan vil I anbefale mig at genoptræne min ryg så jeg kan køre squat igen? Min plan er umiddelbart, naturligvis efter en passende lang restitutionsperiode for ryggen, at køre en lårøvelse der ikke belaster ryggen, f.eks. benpræs eller benspark. Samtidig for at genoptræne ryggen vil jeg køre noget let dødløft, hvor vægten over en LANG periode bliver øget LANGSOMT.

Andre ideer eller kommentare er velkomne...

Lyder meget fornuftigt.

Meget let squat, dur det ikke nu, sammen med den lette dødløft ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

p.t. har jeg problemer med at komme ud af sengen, så jeg tror...

AV, det er da ikke rart.

Hvad med læge eller kiropraktor ?

Jeg har prøvet, og jeg sagde at jeg ikke var interesseret i kiropraktisk behandling,

men kun at få at vide hvad der var galt,

og endnu vigtigere, hvad og hvordan og hvor tungt måtte jeg træne.

Når jeg har været ved lægen, har jeg har altid gjort meget ud af at tale med ham om min træning.

Er du sikker på at din stil i squat er rigtig ?

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også anbefale dig en kiropraktor... jeg har selv gået og døjet med ryggen i et stykke tid, og det var først da jeg begyndte til kiropraktor at jeg har fået en ordenlig diagnose, og vejledning til genoptræning. Hvis du bor i Aalborg områdetr så kan jeg anbefale en for dig.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share