Hold vejret i fridykning


S.Brodersen
 Share

Recommended Posts

Her folkens

Er der nogen her i forum der har nogle gode råd til hvordan man træner sig i af holde vejret længst muligt under vand, jeg tænker specielt på fridykker aktivitet.

Jeg kan pt. holde været ca. 35 sek. og det er ikke særlig optimalt.

Så hvis i har trylle formulere så kunne jeg godt bruge den

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du skal bl.a. træne i at holde vejret så længe som muligt...

Herved sænker du din sensitivitet overfor høje kuldioxidkoncentrationer i blodet, som er det stærkeste stimuli til åndedrættet. Desuden giver det mental træning i at undertrykke vejrtrækningstrangen.

Hertil skal du generelt være i god form (lav hvilepuls, mere blod samt andre gode tilpasninger).

Når man skal holde vejret i lang tid gælder det om at have så lavt stofskifte som muligt, dvs. ingen mad i fordøjelsessystemet samt ingen forudgående hård fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Der er bla. to ting i fridykning der gør sig gældende. Den psykologiske og den fysiologiske. Den fysiologiske del er der svaret på, men jeg har et par tips du måske kan bruge.

Når du når så lang at du føler trang til at gå op og trække vejret, så skal du begynde at synke det spyt du har i munden, på den måde udsætter du grænsen en lille smulle. En anden måde du kan træne på er ved at benytte dig af forskellige former for mentaltræning.

God arbejdslyst.

Link to comment
Share on other sites

Undervandsrugby må lige være en bisport for dig.

Det træner både det fysiske element, og i høj grad også det psykiske. Fx føler jeg mig fuldstændig tryg ved at fridykke, og det har meget stor betydning for den tid man kan holde vejret. Og så er UV-rugby desuden skidesjovt!

Ham som har (haft?) rekorden i at holde vejret, er en tysk undervandsrugbyspiller (over 8 min.) Men det foregik med hovedet i en spand med vand ved 1 atm. Da undervandsrugbyspillere dyrker deres sport på 3-5 m vand, er det ikke sikkert, at evnen til at holde vejret ved dyb fridykning kan trænes ved UV-rugby alene. Men uden at have trænet fridykning på nogen måde, så har en rugbykammerat og jeg fridykket til 25-27 m's dybde i Rødehavet. For klubber og mere info, kig på www.uv-sport.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share