Nu skete der vist lidt for meget...


AKL
 Share

Recommended Posts

Jeg har i flere år gerne ville tage mere på i vægt og fik først taget mig sådan rigtig sammen for ca. 3 måneder siden. Jeg begyndte på et HST program og har nu gennemført det. :) Det virkede rigtigt godt, der er virkelig sket noget syntes jeg.

Men her kommer problemet så... Jeg begyndte så for 1 måned siden at spise proteinpulver. Viking fra getbig. og stoppede med at ryge for 3 uger siden. ( B) har ikke røget siden endnu ) Nu kan jeg ellers love jer for at der sker noget. Appetitten er steget enormt, så der er virkelig blevet spist meget. Og det er jo godt... Men halvdelen har sat sig som fedt, især omkring maven. :cry::unsure:

Jeg lavede en aftale med mig selv om at hver gang jeg ville have en smøg, så skulle jeg spise noget i stedet. Det bliver gerne en gulerod eller et æble osv. Så det er ikke fordi at jeg spiser usundt... jeg spiser bare meget.

Nu sidder jeg så og tænker at jeg da næsten hellere ville spole tiden tilbage og så undvære de større muskler... <_<

Mit spørgsmål er så, hvad skal jeg gøre ?

Skal jeg gemme pulveret væk i et stykke tid og fjerne smørret fra brødet etc. ?

Skal jeg lave mit program om ? Jeg træner for tiden 3 dage om ugen, men er villig til at træne alle dage hvis det skulle være det. Kunne man feks. lave et split program der spænder sig over 4 dage og så løbe/svømme 2 dage og slappe af 1 dag ?

Skal jeg allerede starte med at cutte nu ? :(

I løbet at januar vil jeg skrive alt ned hvad jeg spiser og hvor meget jeg træner osv. Det havde jeg tænkt mig at lave en log over herinde. Men jeg vil gerne lige have nogle guidelines inden at jeg starter på det.

Hvad ville i gøre hvis det var jer ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad det angår kosten så drop fedtstof på brød, byt spegepølsen ud med fedtfattigt pålæg, drop flødeosten og erstat med f.eks. cheasy hytteost, spis/drik fedfattige mælkeprodukter ( yoghurt , mælk osv... )... Blablabla.

Sørg for hele tiden at tænke, " hvad kan jeg erstatte dette med ". Det er lidt svært i starten, men man vænner sig af med de " dårlige " vaner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede en aftale med mig selv om at hver gang jeg ville have en smøg, så skulle jeg spise noget i stedet. Det bliver gerne en gulerod eller et æble osv.

Hehe, hvis det hjalp dig til at kvitte smøgerne så er det jo fint, men måske er det ikke verdens smarteste aftale :lol:

Det er lidt svært at vurdere dit "problem" når du ikke skriver hvor meget du har taget på og hvad du vejer nu eller din højde og køn (gætter dog på mand :) )

Hvis du virkelig mener du har opnået den muskelmasse du ønsker, så skær lidt ned på styrketræningen, f.eks. hele kroppen 2 dage om ugen og dyrk noget mere motion (løb, svømning som du selv foreslår).

Det vil uanset hvad være en god ide for dig at kontrollere dit kostindtag lidt bedre. Når man træner og spiser for at blive større kan lidt fedt ikke undgås, men det kan begrænses hvis man holder sit energioverskud moderat, f.eks. 300-500kcal om dagen (altså i overskud, ikke totalt :bigsmile: )

Proteinpulveret bør du bruge til at justere energisammensætningen af din kost, ikke så meget det totale energiindtag. Dropper du pulveret nu og ikke får nok protein gennem den øvrige kost, så er der stor risiko for at du mister den muskelmasse du lige har opbygget - ISÆR hvis du samtidig vil tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 21 år, 195 cm og vejer 85 kg. (vejede 78kg for 3 måneder siden)

Jeg har slet ikke nået mit mål endnu, hvad der angår muskler. Så der skal helst bare arbejdes videre med dem.

Proteinpulveret bør du bruge til at justere energisammensætningen af din kost,

Ok jeg har bare sat det som en standard at tage omkring 90 gram om dagen. Og så selvfølgelig alt det andet mad også. Men det syntes jeg også at det passede nogenlunde med 25% proteiner 25% fedt og 50 % kulhydrater. Jeg syntes faktisk ofte at det var svært at få fedtet op på 25%

Jeg ville også gerne starte med at løbe og svømme, men jeg har bare hørt at så får jeg svære ved at øge muskelmassen imens. Idet at alt energien går til løb og svømningen istedet.

Edited by AKL
Link to comment
Share on other sites

Hej AKL

umiddelbart har jeg lidt svært ved at se dit problem efter som 85 kg fordelt over 195 cm for mig til at tænke ranglet og IKKE tyk. :blink:

Har du nogen ide om hvad din fedtprocent er?

Er det sådan at det decideret generer dig selv og dit udseende at du har taget den ekstra vægt på? Sidder det hele på maven som en lille vom eller ligger det godt fordelt på hele kroppen?

Tror det er helt normalt at man tager nogle kilo på når man kvitter smøgerne, men det er jo formodentligt noget du vænner dig til på et tidspunkt. Dog vil jeg sige at et par kilo ekstra fedt eller er et udemærket byt for en livslang økonomisk, sundhedsmæssig byrde som rygning udgør. :bigsmile:

Som Maxpower siger skal du kun bruge dit proteinpulver i en sammenhæng hvor du skal have rettet op på dit næringsindtag i løbet af en dag og hvis det er valle pulver så indtag det umiddelbart efter træning for optimal restituering

mvh, proteingutten :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hej AKL...

Jeg har selv gainet cirkus 10 kg de sidste 4 mdr. (gad vide hvor mange kg. rent spæk? :o ).

Jeg har inden da, været meget fokuseret på IKKE at samle for meget fedt. Dette har medført at min vægt har ligget stabilt et års tid, selvom jeg har trænet hårdt 3 gange om ugen og spist den nødvendige mængde protein. Jeg har indset, at det der virker for mig er at æde igennem (så jeg er SIKKER på at være i energioverskud)... Jeg kan så senere (op til badesæssonen :tongue: ) smide de overflødige kg. igen.

Du skal da blot være glad for at du har fået mere masse på kroppen. Så kan vi tage hinanden i hånden en gang til foråret, og stå sammen i kampen mod dellerne :bigsmile::bigsmile::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share