spørgsmål om refeeddage


humseper
 Share

Recommended Posts

kan man tillade sig at have et højere karorieunderskud end 500 kcal/dagligt hvis man har indlagt ugentlige refeeddage?

Det mener jeg ikke... med mindre du tager de ekstra kalorier via motion i stedet for fra maden - men du skal helst ikke skære mere end maks 500 kcal fra kosten (jeg vil endda sige 250 kcal som maks) af gangen!!!

Link to comment
Share on other sites

Er refeeddage egentligt nødvendige? Jeg vil helst undgå dem hvis jeg kan.

Det kommer an på hvilken type diæt du kører... med mindre du kører en meget keton-diæt eller bare kører få kcal... så NEJ!!!

Hvis størstedelen af de kcal du dagligt er underskud kommer fra motion... så glem refeed!!!

Men har du et underskud på 500 kcal per dag taget fra din kost så ville jeg cirka hver 6. dag indlægge en refeed-dag for at opretholde bla. T3-niveau

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

jeg har taget 500 kcal fra min kost. Jeg har det bare ikke så godt med at hælde en masse sukker ned i løgneren, da jeg normalt lever rimlig sundt, men det er åbenbart hvad der skal til.

Nej, det er IKKE, hvad der skal til. Fyld op med fx essentielle fedtsyrer eller andet MAD.

Link to comment
Share on other sites

jeg har taget 500 kcal fra min kost. Jeg har det bare ikke så godt med at hælde en masse sukker ned i løgneren, da jeg normalt lever rimlig sundt, men det er åbenbart hvad der skal til.

Nej, det er IKKE, hvad der skal til. Fyld op med fx essentielle fedtsyrer eller andet MAD.

NEMLIG.... B) bare fordi det er refeed er det ike ensbetydende med tavelige carbs... Hold dig langt væk fra dem, de er ikke til nogen nytte under en diæt!!!

Gå efter ogode kulhdrater med middel GI på refeed dage - Spis ekstra ris, groft brød, frisk pasta osv. - altså mad som er letfordøjelig - du skal gerne op over + 500 gram carbs på refeed dage, måske mere alt efter dit corpus og træningsintensitet i løbet af ugen ;)

Jeg synes ikke du bør spise mere fedt eller protein på refeed dage, da det udelukket drejer sig om at genopbygge dine glykogendepoter, hvorfor ekstra fedt er spild og protein ikke optimalt valg i forhold til kulhydrat... Så tag en ekstra portion carbs med hvert måltid :D

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilken type diæt du kører... med mindre du kører en meget keton-diæt eller bare kører få kcal... så NEJ!!!

Det er jeg ikke enig i. Alt efter kropstype vil nogen helt sikkert komme længere med en ugentlig eller 2 refeed dage. Nogen personer crasher hurtigt på diæt og hvis man har en krop som fra naturens side ikke vil have en bf% på 8 så er refeed dage en genial opfindelse til at holde på muskelmasse samt smide fedtet og samtidig fungere nogenlunde normalt mentalt!

Fortæl mig ikke at det er fordi der mangler essentielle fedtsyrer, ekstra protein lidt flere kalorier osv., for sådan er det ikke. Vi er alle forskellige og for nogen er refeed dage nødvendige - også selvom man ikke kører mega kalorieunderskud!

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i. Alt efter kropstype vil nogen helt sikkert komme længere med en ugentlig eller 2 refeed dage. Nogen personer crasher hurtigt på diæt og hvis man har en krop som fra naturens side ikke vil have en bf% på 8 så er refeed dage en genial opfindelse til at holde på muskelmasse samt smide fedtet og samtidig fungere nogenlunde normalt mentalt!

Fortæl mig ikke at det er fordi der mangler essentielle fedtsyrer, ekstra protein lidt flere kalorier osv., for sådan er det ikke. Vi er alle forskellige og for nogen er refeed dage nødvendige - også selvom man ikke kører mega kalorieunderskud!

Jeg er fuldstændig enig i at vi alle har forskellige kroppe at tage hensyn til....

Men du siger, at man ved at tage sig 1 eller 2 ugentlige refeed-dage kan stoppe protein-nedbrydning og stadigvæk smide fedt!!!! Det gælder kun et fåtal af mennesker!!

Klart nok vil man ikke pga af en enkelt spisedag opleve nogle specielle ændringer i sin fysiske fremtoning, andet end måske væskeretention, hvis man virkeligt har spist igennem, eller fyldigere muskler, hvis ens diæt er lidt for lav i kalorier!! Dette kan måske foranledige en til at tror at refeed er GODT :blink: , hvilket jeg stadigvæk mener det er, hvis man er på en keton eller lav-kaloriediæt!!!

Hvad angår kraftige, tungtbygget personer

... hvis man netop er lidt tung fra naturens hånd, så skal man helst undgå refeed-dage samt at skære alt for mange kcal væk fra kosten - her gælder det simpelthen om at optimere de enzymer, som er med til at omsætte det vi er interesseret i at få væk, nemlig de enzymer som omsætter fedt samt kan danne energi til hjernen og andet anaerobt væv ud fra fedt (ketoner) for derved at skåne og nedsætte nedbrydningen af muskelprotein - og dette sker ikke bare i løbet af et par dage - det tager længere tid ofte et par uger før disse enzymmængder er optimeret.

En refeed dag kan gå ind og ødelægge hele denne optimerings-proces, hvis den er for voldsom eller hvis personen fra naturens hånd er mere følsom overfor store madmængder

Hvad angår tynde, "let"bygget personer

Jeg er selv af en kropstype, som uden problemer kan tillade mig refeed hver 3. eller 4. dag uden det påvirker min gluconeogenese eller fedtomsætning væsenligt... men det er desværre de færreste der kan tillade sig det!!!

Grunden til at jeg kan tillade mig refeed så ofte er, at mit stofskifte i forvejen er højt og ikke så meget fordi refeed-dagen igangsætter et øget hormonrespons - jeg kan simpelthen bare tillade mig at spise mere - min enzym-optimering er nok langt mere effektiv og provokeres nok heller ikke så let som hos en del andre personer!!!

Noget helt andet er det rent mentale aspekt i at være på diæt og at mange føler en frarøvelse, ved at man ikke længere må spise til man er mæt eller få de ting man så godt kan lide!!! HAr du nogensinde hørt udtrykke CARB-junkie??

Det er de færreste der har en viljestyrke til at stå igennem 100% og kan kun opretholde deres sunde fornuft ved at give efter for deres "cravings" en eller to gange om ugen - og så er det jo belejligt at vi har det populære udtryk refeed, for så kan vi jo pludselig tillade os at stoppe alt muligt skidt og møj i munden "med god samvittighed"!! ;)

Men en ting er sikker - holder man ved - står igennem sine cravings, som forsvinder efter en lille måneds tid, så bliver processen at smide 10 kg ikke noget problem, og så glemmer man alt om refeed, for så gider du ikke spise CRAP længere!!!

OG JEG TALER AF ERFARING!!! Jeg har sammenlagt smidt 70 kg i løbet af de 5 diæter jeg har været på.... og det er IKKE svært kun et spørgsmål om man gider!!!

Og om viljestyrke

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Angel:

Det er de færreste der har en viljestyrke til at stå igennem 100% og kan kun opretholde deres sunde fornuft ved at give efter for deres "cravings" en eller to gange om ugen - og så er det jo belejligt at vi har det populære udtryk refeed, for så kan vi jo pludselig tillade os at stoppe alt muligt skidt og møj i munden "med god samvittighed"!!

Netop :) jeg tror også at mange misbruger "refeed-princippet" - men hvis det gør at de psykisk kan holde diæten er det jo fint nok; men det betyder jo ikke at refeed derfor er nødvendigt hvis man kører en diæt hvor man bare er lidt i underskud (low-carb diæt er noget andet).

Er også enig med Angel i at cravings er et fænomen som man bare skal sætte sig udover, for mit vedkommende går det over 14 dage's tid - og så er det faktisk bare hverdag.

Refeed bruger jeg hvis jeg kører meget lavt indtag - men jeg spiser så ofte op med ris og grøntsager - det er ikke fridag med burgermad, is, cola og slik - jeg kan mærke klar forskel på min træningsindsats hvis jeg på hård diæt kører refeed kontra ingen refeeds.

OG JEG TALER AF ERFARING!!! Jeg har sammenlagt smidt 70 kg i løbet af de 5 diæter jeg har været på.... og det er IKKE svært kun et spørgsmål om man gider!!!

Og om viljestyrke

Her er jeg egentlig også enig - men jeg ved at der er folk der har sværere ved det end andre, derfor er det ikke bare et "kun" - for nogle mennesker er det ekstremt svært at køre en længerevarende diæt.

Efter den første periode med mildere cravings, så kører det ligesom på automatik - det er en filosofisk tilgang til det at spise; det bliver bare at fylde benzin på bilen, ikke at jeg skal gå fra bordet med stor nydelse (er heller ikke ligefrem gourmetkok).

Dette ved jeg at nogle har meget meget svært ved, heldigvis har jeg det ikke - og har derfor også nemt ved at smide fedt af igen.

Link to comment
Share on other sites

Refeed dagen inducerer en leptin respons som igen forårsager opregulering af diverse vigtige hormoner af betydning for stofskiftet.

Måske er det et spørgmsål om viljestyrke, men hos jer kræver det måske ikke det samme som hos en person med en anden krop - der skal viljestyrken være stærkere, bl.a. fordi hans hjerne ikke vil acceptere et så lavt kalorieindtag.

Angel>

mht ketoner så har mange fået den erfaring at man ikke behøver ketonnedbrydning for at spare protein - hvis leptin holdes oppe sparer det mindst protein lige så godt.

En refeed dag ødelægger ikke fedtforbrændingen. Måske kommer der en nedregulering af fedtnedbrydende enzymer, men på den anden side holdes t3, testosteron m.m i den rigtige ende af skalaen for fedtforbrænding!

Link to comment
Share on other sites

Gå efter ogode kulhdrater med middel GI på refeed dage

Kan rosiner bruges? Jeg skal bruge ca 1500 kcal ekstra på mine refeeddage og det er præcis hvad en stor pakke rosiner indholder, så kan jeg bare gå og snacke rosinerne sammen med min normale kost, lyder det ok ?

Link to comment
Share on other sites

Laush:

Måske er det et spørgmsål om viljestyrke, men hos jer kræver det måske ikke det samme som hos en person med en anden krop - der skal viljestyrken være stærkere, bl.a. fordi hans hjerne ikke vil acceptere et så lavt kalorieindtag.

Jeg kan forstå problematikken hvis vi taler streng diæt, low-carb eller lignende - men hvis man er 500 kcal under - har jeg virkelig svært ved at se at der skulle være et BEHOV for 2 refeed-dage ?

Hvis det er hjernen der ikke kan forstå et lavere kcal indtag - er dette så basalt ikke noget med viljen at gøre ? det der er vigtigt er hvorvidt det er AFGØRENDE for diæten at du introducerer 1+ refeeddage.

Link to comment
Share on other sites

Dette skrives i en artikel om hvilken form for kulhydrater man skal indtage:

Carbs should come from simple sources, e.g. Sucrose, Glucose, Fructose, Maltodextrin, etc. 

Refilling liver glycogen is important during the refeed, so try to take some Fructose at each meal, e.g. Bananas, Grapes, Pineapple, Dried Apricots.

Take simple carbs at each meal, and switch to starchy carbs for the last few meals of the day if desired

Så er det vel ok at ens refeeddag består af rosiner?

Link to comment
Share on other sites

Kommer lidt an på hvor meget fructose der er i rosiner. Man skal ikke indtage så meget fructose på sine refeed dage.

Rosiner er jo tørrede vindruer. Så der er hovedsageligt druesukker (glucose) i.

Edit: Der er ca 50/50 glucose/fructose i vindruer (link)

Forholdet glucose/fructose er større i bananer end i druer!

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Ja, helt sikker. Du må gerne spise lidt frugt, men fructose har ikke den øsnkede virkning i form af leptin opregulering.

Er enig med de andre i at alm. sunde madvarer som ris, groft brød osv. er gode ting på en refeed dag, men det er også lovligt at spise sukkerstads som 5% is, cerealer, hvedebrød osv.

Link to comment
Share on other sites

Fittsmoker>

Det er biologiske ting i hjernen der gør at viljestyrken knækker. Mange neurokemiske stoffer har indflydelse på hvorvidt du kan klare det eller ej. Det er bl.a. disse stoffer som har et forskelligt niveau i forskellige mennesker.

Mht om 2 refeed dage er nødvendige er det et spørgsmål om hvad som virker for dig. 2 refeed dage om ugen er godt til at smide fedtet langsomt og måske endda gaine lidt LBM idet du er i "anabolsk mode" på dine refeed dage (som helst også bør være træningsdage)

men hvis prioriteringen primært er "fedtet skal bare væk!" er det ikke nødvendigt, men som sagt - det kommer helt an på individet.

Link to comment
Share on other sites

Fittsmoker>

Det er biologiske ting i hjernen der gør at viljestyrken knækker. Mange neurokemiske stoffer har indflydelse på hvorvidt du kan klare det eller ej. Det er bl.a. disse stoffer som har et forskelligt niveau i forskellige mennesker.

Mht om 2 refeed dage er nødvendige er det et spørgsmål om hvad som virker for dig. 2 refeed dage om ugen er godt til at smide fedtet langsomt og måske endda gaine lidt LBM idet du er i "anabolsk mode" på dine refeed dage (som helst også bør være træningsdage)

men hvis prioriteringen primært er "fedtet skal bare væk!" er det ikke nødvendigt, men som sagt - det kommer helt an på individet.

Ok fair nok; - men vi må vel gå udfra at dette er en minoritet der har det sådan at det simpelthen ikke lader sig gøre kemisk i deres hjerne at være på diæt ? - især når vi taler en forholdsvis mild diæt som der tales om her i tråden.

Det er som enhver anden livstilsændring, og det kan være rigtig svært at gå fra bulk-fase til diæt-fase - og man vil opleve cravings af svingende karakter - men det er et fænomen som stopper efter 14-30 dage.

Jeg kan sagtens se at jo flere refeed-dage jo bedre er det for kroppen rent træningsmæssigt, men når det drejer sig om at smide fedtet er de ikke til så megen gavn (igen, medmindre man kører en hård diæt).

Så yep, vi er forskellige, men ingen siger det er nemt i starten af en diæt, men jeg tror det er et fåtal der virkelig har en kemisk barrierre der forhindrer dem i at gennemføre en diæt - det lyder altså mere som en rigtig dårlig undskyldning fremfor noget andet.

Biokemi kan knække viljestyrken, men jeg synes oftere man møder folk hvor de rent faktisk mister fokus på det mål de har sat sig, og dette sker tilfældigvis ofte der hvor "sporten" ligesom går af diæten - den første måneds tid.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Refeed dagen inducerer en leptin respons som igen forårsager opregulering af diverse vigtige hormoner af betydning for stofskiftet.
JA... forudsat at du er på en lav-kalorie diæt, som ligger i nærheden hvis ikke under dit BMR!!

Hvis du blot skærer et par få hundrede kcal fra din kost er der ikke nogen betydelig nedgang i leptin og andre hormoner, forudsat at du er på en normal fedt% og har en normal leptin-mængde i kroppen!!! Snakker vi om en konkurrence BB med en fedt% på 3, så skal han være langt mere opmærksom på hans leptin niveau bla. pga. de minskede fedt-depoter plus lavt kost-indtag, hvor imod en normal-vætig person ikke skal tænke yderligt over dette det første lange stykke tid!!!

Det er vigtigt at vi finder ud af om vi taler om en diæt med minimal kcal nedgang eller en lav-kalorie-diæt, om vi taler om en person med lav fedt% kontra høj fedt%, om vi snakker om en person der har ødelagt sin egen leptin-følsomhed eller har et normalt fungerende respons

Måske er det et spørgmsål om viljestyrke, men hos jer kræver det måske ikke det samme som hos en person med en anden krop - der skal viljestyrken være stærkere, bl.a. fordi hans hjerne ikke vil acceptere et så lavt kalorieindtag

Igen tilbage - hvorfor lavt kcal-indtag - det er jo ikke nødvendigt, hvis du i stedet skruer op for dit aktivitetsniveau, som har vist sig at påvirke leptin i en positiv retning samt indtager ekstra n-3 fedtsyrer???!!!

Og med hensyn til det med viljestyrke, så kan din hjerne trænes som alt andet.... og min viljestyrke er kun kommet fordi jeg har trænet den frem!!!

Klart at viljestyrken skal være i top, hvis man i mange år har være afhængig af kulhydrater på samme måde som rygere er det af nicotin, men jeg holder på at i bund og grund er det et spørgsmål om lyst!!! Hvis du virkeligt gerne vil tabe dig og samtidig spiser en ordenligt kost, som ikke frarøver dig for mange kcal, så kan du også holde det!!!

mht ketoner så har mange fået den erfaring at man ikke behøver ketonnedbrydning for at spare protein - hvis leptin holdes oppe sparer det mindst protein lige så godt.
Og hvordan holdes leptin oppe... bla. ved at spise tæt på dit daglige kcalbehov, ved at indtage ekstra n-3, ved at vælge den rigtige makroernærings-profil, som også på samme tid kan optimere keton-dannelse, så slår du to fluer med et smæk!!!
En refeed dag ødelægger ikke fedtforbrændingen. Måske kommer der en nedregulering af fedtnedbrydende enzymer, men på den anden side holdes t3, testosteron m.m i den rigtige ende af skalaen for fedtforbrænding!

Jo... det ødelægger hvis du er en følsom person... og igen, alt efter din kropstype og hvor ofte du har tænkt dig at lave refeed.... Nogle personer bør ikke lave refeed mere end hver 2. uge mens andre har et behov oftere... det kommer jo an på hvor Fucked op din leptin-balance er!!!

Link to comment
Share on other sites

Biokemi kan knække viljestyrken, men jeg synes oftere man møder folk hvor de rent faktisk mister fokus på det mål de har sat sig, og dette sker tilfældigvis ofte der hvor "sporten" ligesom går af diæten - den første måneds tid.

det er jeg sådan set enig i, men vær klar over, at man kan nå et punkt hvor vilje ikke længere er nok. Det er ikke bare en almindelig craving eller "sult" følelse, men en hungren for mad der overgår ALT andet. Der er f.eks lavet forsøg på rotter, hvor man manipulerede med hjernen for at indstille den efter hvordan den vil se ud, når ens leptin er tilstrækkelig smadret. De blev derefter tilbudt sex eller sukker - de valgte sukker.

Link to comment
Share on other sites

Klart at viljestyrken skal være i top, hvis man i mange år har være afhængig af kulhydrater på samme måde som rygere er det af nicotin

Dette er en meget dårlig sammenligning! Man kan ikke sammenligne et håbløst selv valgt forbrug af sundhedsskadelige cigaretter, men en basal ting i et hvert menneskes kost!

Alle mennesker er vel afhængige af kulhydrater! Det er jo kroppens brandstof!

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share