spørgsmål om refeeddage


humseper
 Share

Recommended Posts

Anders:

det er jeg sådan set enig i, men vær klar over, at man kan nå et punkt hvor vilje ikke længere er nok. Det er ikke bare en almindelig craving eller "sult" følelse, men en hungren for mad der overgår ALT andet. Der er f.eks lavet forsøg på rotter, hvor man manipulerede med hjernen for at indstille den efter hvordan den vil se ud, når ens leptin er tilstrækkelig smadret. De blev derefter tilbudt sex eller sukker - de valgte sukker.

Altså vi skal stadig lige holde fast i at vi snakker en diæt hvor der er tale om 500 kcal underskud.

Der er ingen tvivl om at sult ikke er et behov der har temmelig høj priotet for et menneske, men er du 500 kcal i underskud vil jeg stadig vælge at kalde det cravings - da du ikke på nogen måde rykker ved det basale behov for overlevelse.

Tager vi de ekstreme tilfælde, findes der jo anorexi-ramte der faktisk magter at sætte sindet så meget over deres behov, at de kan ende med at sulte sig selv ihjel - med viljen's kraft.

Dette er en meget dårlig sammenligning! Man kan ikke sammenligne et håbløst selv valgt forbrug af sundhedsskadelige cigaretter, men en basal ting i et hvert menneskes kost!

Alle mennesker er vel afhængige af kulhydrater! Det er jo kroppens brandstof!

Rune

Jeg synes nu det er en meget god sammenligning; du må ikke tage fejl af hvor afhængig man rent faktisk kan blive af cigaretter - og du kan også blive afhængig af kulhydrater (i en eller anden given form).

Vi taler jo ikke om det basale behov for at overleve, men den vane/trang man kan opbygge ved overforbrug - ligesom man kan blive afhængig af smøger (hvilket nok er mere naturligt) er der jo også folk der øjensynligt er dybt psykisk afhængige af kcal. bomber.

Link to comment
Share on other sites

Angel>

Så snart du når under din krops "set-point" bf% vil leptin falde og du når kun under ved at spise hypokaloric. Om det så er minimalt vil du stadig indtage mindre kalorier end du forbrænder og så snart du når under din "normale" bf% vil leptin falde. Du kan ikke narre kroppen ved at lade kiloene ryge langsomt af. Måske i starten, men når du når ned på et lavere bf% vil biokemien ændre sig uanset om det er 100 kalorier under BMR eller 500.

Mht aktivitet så inducerer aerob træning så vidt jeg har læst et faldende leptin niveau fordi det sænker fedtmassen.

Vi er enige i at overvægtige mennesker ikke behøver refeeds idet deres leptin niveau er højt (pga fedtmasse), men mange oplever at når de når ned omkring 12%bf vil refeeds være til gavn, isæt hvis du længe har været overvægtig og dermed ødelagt transport mekanismen for leptin ind til hjernen (eller er det en ødelagt leptin receptor i hjernen - der diskuteres stadig!)

Jeg tror vores diskussion handler om at vi har forskellige erfaringer og hvad virker for nogen virker ikke så godt for andre. Jeg holder på at 2* refeed om ugen kan være godt når en tidligere overvægtig skal ned på under f.eks. 10%bf.

Link to comment
Share on other sites

Humseper:

nå rosiner er ikke godt. Hvad så med cacaomælk?

Humseper hvorfor vælger du ikke at få nogle ordentlige fødevarer ? nogle som rent faktisk også mætter ?

Jeg vil også supplere med rugbrød. Jeg vil bare gerne finde noget nemt, da jeg er en skandale i et køkken, så istedet ville jeg gerne finde noget at spise som ikke kræver nogen tilberedning, jeg ved bare ikke rigtig hvad der kan bruges, har i nogle forslag udover rugbrød? Kunne cacaomælk bruges?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share