Nåletider i BT Halvmarathon


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere i dette forum linket til en undersøgelse af aldersbetinget fald i præstationsevnen hos løbere. (Fair: How fast do old men slow down?).Undersøgelsen er fra 1994, og min anledning til at poste linket var det pudsige i, at Politiken i 2003 pludselig præsenterede undersøgelsen som noget nyt, da den har været anset for referenceværket i denne sammenhæng siden sin offentliggørelse.

Tiden står imidlertid ikke stille, og på http://www.eco.rug.nl/medewerk/sterken/dow...d/stochfron.pdf kan man se et nyere værk (fra 2003) med samme emne. Konklusionerne er stort set sammenfaldende med Fair’s, men 2 forhold gør beregningerne særlig interessante: For det første er kvinder nu også omfattet af beregningerne. For det andet inkluderer beregningerne nu også halvmarathon, hvilket navnlig for undertegnede med BT Halvmarathon som et af sæsonmålene er interessant. Jeg har derfor anvendt de videnskabelige data på det konkrete fænomen BT Halvmarathon.

BT Halvmarathon hører til blandt de løb, der opererer med en nåletid, dvs. en tid, der for hver aldersgruppe angiver en tid, som man skal løbe under for at gøre sig fortjent til en lille nål. I nedenstående tabel af min egen tilvirkning kan man se dels de officielle nåletider pr. aldersgruppe og dels, hvad de iflg. de videnskabelige data burde være, under forudsætning af, at nåletiderne for de hurtigste grupper – 22 til 34 år – er fastsat korrekt og retfærdigt.

Mænd:

Alder BT nåletid Beregnet fair nåletid

35 - 39 1:34 1:35

40 – 44 1:35 1:39

45 – 49 1:38 1:44

50 – 54 1:43 1:48

55 – 59 1:49 1:53

60 – 64 1:55 1:59

65 – 70 2:01 2:06

70 + 2:07 2:14

Kvinder:

Alder BT nåletid Beregnet fair nåletid

35 - 39 1:48 1:49

40 - 44 1:50 1:52

45 - 49 1:52 1:57

50 - 54 1:57 2:02

55 - 59 2:02 2:09

60 - 64 2:10 2:15

65 - 69 2:30 2:25

70+ 2:45 2:35

(Beklager stadig den dårlige formattering!)

Om min metodik kan jeg kort sige, at jeg i egne beregninger konsekvent har rundet ned – altså skåret alle sekunder ud over de angivne timer:minutter bort, om det så var 59! Endvidere angiver Sterken værdier for hvert eneste år. Jeg har i tabellen anvendt værdien for det midterste år i intervallet, altså f.eks. værdien for 37 år er anvendt som dækkende for intervallet 35 – 39 år. For 70 + har jeg endvidere anvendt værdien for 72 år.

Kommentarer: Der tegner sig et næsten entydigt billede af, at nåletiderne i BT Halvmarathon er diskriminerende mod ældre løbere, disses fysiske forudsætninger taget i betragtning. Undtaget fra dette er kun kvinder i aldersgrupperne over 65 år. Relativt hårdest ramt er mænd i alderen 45 – 49 og kvinder i alderen 55 – 59 år.

Hvorfor ser det nu sådan ud? Har arrangørerne et ønske om at diskriminere mod ældre løbere? Næppe! Forklaringen vil jeg søge i den af arrangørerne erklærede hensigt om at tildele nålen til den hurtigste fjerdedel i hver aldersgruppe. For at få dette bekræftet har jeg underkastet resultaterne fra 2003 en nærmere analyse. (Resultaterne kan man tilgå via www.snik.dk). Jeg vil ikke gå i detaljer med min analyse, men det ses klart, at det relative antal af løbere med relativt dårlige tider er størst i de unge aldersgrupper, mens der i de midaldrende og ældre grupper er mere samling om middelværdien. Sagt på en anden måde er det et udtryk for, at de halv- og helgamle ikke stiller op uden at have forberedt sig. Derfor er nåletiderne sikkert retfærdige nok, set i relation til målsætningen om at belønne 25 % - men løberne i de mere modne aldersgrupper ”straffes” så at sige for, at langt hovedparten møder velforberedte op! Et studium af tider og mellemtider i de yngre aldersgrupper antyder, at der her er flere, der stiller op enten på baggrund af generelt god form, erhvervet i anden idræt end løb, eller endog stiller op i almindeligt overmod – og som følge heraf går døde i løbets anden halvdel.

Lad mig slutte med at tilføje, at jeg ikke har ambitioner om at få ændret nåletiderne til noget mere videnskabeligt begrundet, og at jeg agter at stille op uanset nåletidsreglerne. Jeg har egentlig aldrig brugt mine 5 Eremitageløbsnåle til noget som helst.

Rent faktisk er jeg allerede tilmeldt BT Halvmarathon 2004. Ses vi?

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share