Træningsprogram til 14 årig


Mikael
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er en 14årig dreng, der dyrker fodbold på junior niveau som målmand. Jeg har brug for, inden vi starter på græs, at komme i god form, så jeg vil meget gerne spørge om, hvad for et træningsprogram, der kunne være godt for sådan en som mig. Jeg er 1.70 høj og vejer små 60 kg og er normal af bygning. Træningen må gerne bestå af løb, cykling, øvelser og brug af vægte(dog ikke de hårde, men nogle lettere vægte, bare så mine muskler kommer i vækst).

Nogle idéer?

Link to comment
Share on other sites

Ang. normal styrketræning, så skal der lægges vægt på lårmuskler, mavemuskler og armmuskler. Derudover skal det ikke være så hårdt, at jeg ødelægger mine skuldrer - da dette er meget vigtigt er intakt som målmand. I forvejen har jeg lidt vrøvl med dem(jeg kan knække dem, vil jeg sige(nogle idéer til, hvordan jeg stopper med dem)), så jeg vil ikke have, at det er så hårdt, at de bliver smadret.

Dog skal det være et, jeg kan arbejde målrettet efter.

Link to comment
Share on other sites

Halløjsa...

Ak ja de gode gamle dage som målmand :)

Hvis jeg ik er rustet helt til skal du vel arb. på

-reaktions tid

-springstyrke lige op og til siderne

- Evt bokse væk træning ;)

- Og på spurt ud af målet spurte

- udspark

- udkast

Hvor tit træner du fodbold og hvor intensivt (har du målmandstræner??????)

junior niveau er meget bredt :o ;)

jeg vil umiddelbart sige at du ikke behøver vægttræning til dette, der er masser af muligheder i selv målmandstræningen på banen og når der alligevel ikke bliver tale om tung træning er det jo fint at koncentrere sig om at blive hurtig...

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Well, jeg er førsteårs junior, men jeg er vist nok på førsteholdet. Juhu.

Men jeg har nok målmandstræning til træning, og jeg får også mere selvstændigt i år, det jeg mangler, det er mere det generelt med løb og lign., da man ikke kommer i den bedste form af bare at stå stille. Derfor bliver jeg nødt til at træne lidt ved siden af. Derudover bliver jeg nødt til lidt fysisktræning, da jeg ellers ikke vil kunne følge med de andre juniorere!

Jeg tror nok, vi skal træne 3 gange om ugen, så det skal selvfølgelig være sådan, at det passer til dette.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har nok målmandstræning til træning
Består den af noget af det her?

-reaktions tid

-springstyrke lige op og til siderne

- Evt bokse væk træning

- Og på spurt ud af målet spurte

- udspark

- udkast

eller er det bare skud på mål....

Du skal da trænes som en målmand og ikke sættes sammen med markspillere....

Som du netop selv siger en målmand står stille...

"Løb (markspiller)" sys jeg overhovedet ik er relevant for en målmand, det handler om spurt

og selvfølgelig evnen til at spurte flere gange...

Derfor bliver jeg nødt til at træne lidt ved siden af. Derudover bliver jeg nødt til lidt fysisktræning, da jeg ellers ikke vil kunne følge med de andre juniorere!

Er det noget dine trænere kræver? lyder lidt sådan...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har jeg selvstændigt, men man bliver også nødt til at træne sammen med de andre et par gange - ellers får du ikke det optimale ud af fodboldtræningen.

Derudover kommer jeg ikke i speciel god form af at blive ved med at spurte, og derfor vil jeg gerne løbe og lign. selv, så jeg kan komme op nær de andre.

Derudover er et vist et halvkrav, at man træner lidt selv derhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke fordi jeg ikke synes det er godt du spurger på MOl - Og jeg er sikker på at der er et par MOlBoere der kan hjælpe dig med lidt info og et par råd, men måske du i første omgang burde spørge din træner om hvad han mener du bør træne - også så du ikke ender med at træne hjemme på tidspunkter hvor det måske ikke passer alt for godt sammen med den specifikke træning du får til fodbold.....

Men det er selvfølgelig bare en idé - er selv "gammel" fodbold-mand... :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jo, men han fatter intet af sådan noget, og jeg har meget brug for det. Min form plejer altid at ligge under de andres, og dette vil jeg gerne rette op på. Derfor.

Det skal selvfølgelig ikke være ALT for hårdt i forhold til, at jeg kun er 14 år og har træning ved siden af, men skal være hårdt nok til, at der sker forbedringer af muskler og kondition.

Link to comment
Share on other sites

Så har du vel mere eller mindre kun brug for løbe trænings ville jeg da mene...!

Nu er du jo, som du selv siger kun 14, og det er vel begrænset hvor meget du (i hvert fald i forhold til foldbold) ville få ud at vægttræning.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre som jeg gjorde da jeg spillede fodbold, nemlig løbe en masse, men sørge for kun at løbe på dage hvor det ikke vil gå udover din træning! - Og så skal du jo selvfølgelig sørge for at holde nok pauser i dine fysiske udfoldelser, det hjælper i hvert fald ikke at overtræne!!

Men nu er det vel også begrænset hvor god kondition der kræves af dig så længe du er målmand, ikke fordi det skader at være i godt form - er jo altid godt!

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg har brug for lår, mave og arm. Lår til hurtighed og udspark, mave til stødende ved at gribe hårde bold og arm til udkast. Derudover vil skulder være en smart idé. Selvfølgelig kun sådan, at der kommer resultater.

Kan du flette et prorgam sammen til mig?

Link to comment
Share on other sites

Jooooo..... Nu er du jo alligevel kun 14, så decideret vægttræning er det nok lidt for tidligt at starte med!

Men jeg kan da skrive hvad jeg selv trænede da jeg var på din alder!

(Ikke fordi det bliver en lang skrivelse...)

Jeg lavede armbøjninger, (de forhadte) crunches/mavebøjninger og masser af løb!

Løb dyrkede jeg ca hveranden dag, armbøjninger og crunches lavede jeg hverdag.

'Hvor mange' og 'hvor langt'?! Tja, mange og langt som du kan (uden det forstyrrer med din fodboldtræning!).

[sE HVOR GO JEG VAR ENGANG]Det virkede godt for mig, og vores hold blev da jydskemestre et af årene jeg spillede....... :) [/sE HVOR GO JEG VAR ENGANG]

Link to comment
Share on other sites

Derudover vil jeg spørge, hvordan jeg bedst muligt får lavet mig en træningsdagbog, hvor jeg kan notere forskellige ting ned - gerne hvor jeg kan notere flere øvelser under samme dag. Har set én her, men der kan man kun notere to øvelser per dag. Dette synes jeg ikke er optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Har forresten fundet ud af, at jeg tror, jeg vil med stor glæe vil kunne træne:

Mave:

Almindelig mavebøjninger

Sakse

Omvendte mavebøjninger

Siddende mavebøjninger

Ryg:

Rygbøjninger

En arms rowing

Skulder og bryst:

Flyers

Bryst pres

Skulderpres

Sideløft

Arme:

Armbøjninger

Curls

Triceps kick backs

Ben:

Læg

Step-Ups

Lunges

Allaround:

Løb, cykling og fodbold.

Hvordan blander jeg det rigtige program, hvis jeg om mandagen, onsdagen og torsdagen(tror jeg nok) går til fodbold og måske træner eller spiller kamp i weekenden? På træningsdagene vil løb nok være ude af billedet, fodbolden vil jeg træne der og cykling frem og tilbage. Dog vil styrketræning i et vist omfang stadig være gældende.

Link to comment
Share on other sites

*Suk*

Med 2*8 menes der, som devito skrev, 8 gentagelser - og det gør du to gange, og nej - selvfølgeligt menes der ikke udover dagen, så ville du mere eller mindre ruinere udbyttet fra træningen!

Der menes at du laver 8 gentagelser af den givne øvelse, venter et lille øjeblik og så laver du 8 gentagelser mere.......

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

JEg har nogle håndvægte, der dog lige skal udskiftes.

Derudover har jeg også en slags bænk, jeg kan bruge.

Jeg har løbesko og løbetøj :P

Også har jeg maskiner i min klub, jeg kan bruge, hvis jeg ellers gider det.

Ok, hvad er det for maskiner i klubben?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Uha, nu må jeg lige tænke:

Vi har håndvægte og stænger.

Vi har motions cykel.

Vi har to bænker, hvor den ene er til mavebøjnigner og den anden rygbøjninger.

Så har vi en bænk til flyers.

Vi har en maskine, hvor man med sine lår skal presse to ting sammen. Der står beskrevet på sitet, at denne ikke giver noget(http://www.motion-online.dk/spildmaskiner.shtml)

Vi har én, hvor man ligger på en bænk, og man skal presse to ting mod hinanden ved brug af sine armmuskle(Man bruger de samme muskler som ved Flyers, tror jeg)

Vi har en maskine, hvor man med fødderne skal løfte noget op.

Og det var lige det, jeg kunne komme i tanke om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share