1, 2 eller 3 sæt i HST


humseper
 Share

Recommended Posts

Hvornår evd man egentlig hvor mange sæt er nok i hst? Skal man holde sig til kun ét sæt i en øvelse hvis man ikke kan udfører alle planlagte reps i 2. sæt? F.eks: jeg laver de planlagte 10 reps i første sæt i bænkpres, men kan kun lave ca. 7 reps i 2 sæt. Skal jeg så holde mig til 1 sæt i denne øvelse eller er det ok at man ikke udfører alle 10 reps i 2. sæt?

Link to comment
Share on other sites

Det er næsten lige meget.

1 sæt i en del øvelser er generelt okay. Hvis man vælger at tage 2 sæt med f.eks. 10, men man kun kan tage 10 og 7, så er det bedst (for den løbende konstante volume), at gennemfører de 20 reps. Fordelingen kan så meget vel blive 10, 7 og 3!! Altså 3 sæt.

Som cille plejer at sige. Fuck reps og sæt. En nogenlunde konstant volume og en løbende progression på intensiteten er det det handler om i HST.

Hvis man vælger Dual Factor programmer er det selvfølgelig en helt anden sag, idet også volume indgå heri som en parameter man skal skrue på. :)

Link to comment
Share on other sites

Humseper:

Jeg kan altid (stort set i hvert fald ;) ) tage de planlagte reps og sæt. Hvis jeg var dig ville jeg bare lytte lidt mere til min krop og så nogle gange tage lidt længere pauser mellem sættene. Jeg synes ikke, at det er smart at forsøge at kompensere for manglende reps ved at tage et ekstra sæt. Som Jarvig siger så tænk ikke så meget i antal reps, men tænk i antal reps fra failure, men forsøg trods alt så vidt muligt at tage så lange pauser, at du kan gennemføre det planlagte antal reps.

Det kan også have noget at gøre med din planlægning af din progressionsmodel, men det bliver man jo bedre til med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share