Restitution og proteintilskud


AndreasB
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg synes at have læst at man kan forkorte/forbedre restitutionen efter høj-intensitets cardiotræning ved at indtage protein kort efter endt træning.

Jeg synes også at erindre, at det var noget med, at man skulle indtage proteinet indefor 30-45 minutter eller så'n.

Er der nogen, der kender noget til det og som eventuelt kan henvise mig til nogle studier, der dokumenterer den omhandlede effekt?

Andreas B

Link to comment
Share on other sites

Super...tænkte det nok, men har du en reference? :bigsmile:

Btw - ville det ikke være mere hensigtsmæssigt at fastsætte indtaget ud fra lean-body-mass istedet for kropsvægt. Jeg mener, man har vel ikke brug for mere protein, fordi man slæber rundt på 10 kg ekstra vinter-fedt - eller har man?

Andreas B

Link to comment
Share on other sites

Den ønskede reference, omend sekundær: Peak Performance, januar 2004, side 4-6. Artiklen bygger på 10 primære referencer, som er listede. Konklusionen er: A-efter højintens kardiovaskulær træning skal man indtage 25 g protein og undgå sukker, og B-grunden til, at det virker er, at det øger egenproduktionen af hgh.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det nu er protein, og at man skal undgå sukker... :o

Med al respekt for artiklen vil jeg vil nok holde på at en kombination stadig er det bedste :unsure:

Det skal nævnes at jeg ikke har læst artiklen - men det lyder som en af disse "pop" artikler der dukker op fra tid til anden ?

>CoqRouge

Hvordan vil du vurdere artiklens seriøsitet mht. underbygning af påstanden ?

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Et af de store navne inden for cykeltræningen, Ed Burke, anbefaler 0.2 gram protein og 0.8 gram kulhydrat pr. Kg lean body mass for at restituerer hurtigst muligt efter hård træning/væddeløb (hypertrofi er ikke inde i billedet her). Og så selvfølgelig en masse vand og hvile. Det skal indtages pronto efter endt aktivitet, og aller senest 30 min. efter.

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på at det er nødvendigt at hive protein og kulhydrater i de mængder indebords efter en 5km. restitutionsløbetur ?

:lol: Det tror jeg du har ret i :lol:

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget/hårdt det skal trænes, før det har betydning for restitutionen, at man indtager protein/kulhydrat i de mængder. Min erfaring siger mig at en spinningtime eller en 2-timers rulletur om sommeren sagtens kan klares med vand og lidt frugt. Omvendt så kræver et 120 km væddeløb eller 3-4 timers landevejstræning i kulde at der fyldes godt op bagefter. Det samme synes jeg gør sig gældende efter tung styrketræning efterfulgt af hård spinning.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

>CoqRouge

Hvordan vil du vurdere artiklens seriøsitet mht. underbygning af påstanden ?

Kim S>Svært at sige. Peak Performance er et nyhedsbrev, som videreformidler idrætsrelaterede forskningsresultater. Man har altid kildeangivelser med, og i det foreliggende tilfælde er der 10 kilder i listen. Det, som nyhedsbrevet formidler, virker på mig normalt seriøst, men ingen formidling kan jo blive bedre end de bagvedliggende undersøgelser - og dem har jeg ikke adgang til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share