Efterforbrænding i hvile


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at nedenstående vel nærmest kun har akademisk betydning. Men det er en problemstilling, der har drillet mit logiske Jeg og som er opstået pga. forskellige kilders (lærebøger, seriøse og populistiske blade, aviser mm.) upræcise beskrivelse af den menneskelige forbrænding.

Et menneskes forbrænding under arbejde kan rimeligt sikkert fastslås. Det er ikke her problemet ligger. Problemet er, hvad der sker med forbrændingen efter endt motions-aktivitet. Problemet er delt i to. For det første er der, i de for mig tilgængelige kilder, ikke enighed om, HVORDAN forbrændingen i hvile påvirkes af en aktivitet. For det andet er der ingen rettesnor for, HVORMEGET forbrændingen i hvile påvirkes af en aktivitet.

Kort fortalt kan ud fra diverse kilder udlede følgende muligheder for ”efterforbrænding” i hvile efter en aktivitet – og det er muligheder, der ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.

1. Motion i næsten alle former forøger muskelmassen – større muskelmasse giver større generel forbrænding (ved arbejde og i hvile): Dette lyder logisk. En stor Mercedes-motor køre jo kortere på literen (= større forbrænding) end en lille Toyota-motor, selvom de kører med samme hastighed.

2. Motion giver en generel højere forbrænding: Der synes her ikke at være nogen alment accepteret og sammenhængende forklaring for dette. Men man kunne forstille sig flere muligheder af hormonal eller kemisk natur som spiller ind her, således at kroppen er mere ”vågen”, ”agtpågiven” og ”klar”. Jeg kan ikke komme med noget eksempel her.

3. Motion nedbryder organismen (specielt muskler) – nedbrydningen skal repareres – reparation koster energi: Dette lyder logisk, man kan jo opfatte al reparation som arbejde og arbejde koster jo energi.

4. Kroppen arbejder stadig på højtryk nogen tid efter at aktiviteten er stoppet: Selvom selve aktiviteten er stoppet, arbejder kroppen stadig – hjertet pumper kraftigt, man sveder, affaldsstoffer skal ud af systemet, diverse hormonale og kemiske påvirkninger holder systemet på højtryk osv.

Er der nogen som kan give mig en klar beskrivelse af, hvilke af ovenstående forklaring der er rigtige og specielt er der nogen, der har et bud på, hvor meget forbrændingen (i Kal eller KJ) efter en aktivitet påvirkes af aktiviteten.

PS. Eftersom dette spørgsmål kan besvares i såvel vægttabs-foraet og motions-foraet har jeg postet det begge steder

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Jarvig

Prøv at læs nedenstående artikel. Den vil besvare en del af dine spørgsmål.

Int J Obes Relat Metab Disord 1999 Dec;23(12):1282-7 Related Articles, Books, LinkOut  

Increased intensity of a single exercise bout stimulates subsequent fat intake.

Klausen B, Toubro S, Ranneries C, Rehfeld JF, Holst JJ, Christensen NJ, Astrup A.

Research Department of Human Nutrition, The Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg C, Copenhagen, Denmark. [email protected]

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

jarvig13-> Du kan også kigge på referencerne til artiklen Tab dig med motion.

Mekanismen bag den øgede forbrænding er kompleks og groft sagt er alle 4 af dine forslag involverede. Det er meget svært at give tommelfingerregler for størrelsen af denne efterforbrænding, da den er påvirket af mange faktorer. Du kan dog få en ide om størrelsesordenen ved at læse de nævnte abstracts.

kreutzer-> Det er en interessant artikel, men kan du uddybe hvorledes den besvarer jarvig13's spørgsmål?

(Du hentyder måske til diskussionsdelen af artiklen?)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 years later...

Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management.

Schuenke MD, Mikat RP, McBride JM.

Present address: Department of Biological Sciences, Ohio University, 128 Irvine Hall, Athens, OH 45701, USA. [email protected]

Studies have shown metabolism to remain elevated for hours following resistance exercise, but none have gone beyond 16 h, nor have they followed a whole body, high intensity exercise protocol. To examine the duration of excess post-exercise oxygen consumption (EPOC) following a period of heavy resistance exercise, seven healthy men [mean (SD) age 22 (3) years, height 177 (8) cm, mass 83 (10) kg, percentage body fat 10.4 (4.2)%] engaged in a 31 min period of resistance exercise, consisting of four circuits of bench press, power cleans, and squats. Each set was performed using the subject's own predetermined ten-repetition maximum and continued until failure. Oxygen consumption ( ) measurements were obtained at consistent times (34 h pre-, 29 h pre-, 24 h pre-, 10 h pre-, 5 h pre-, immediately post-, 14 h post-, 19 h post-, 24 h post-, 38 h post-, 43 h post-, and 48 h post-exercise). Post-exercise measurements were compared to the baseline measurements made at the same time of day. The was significantly elevated ( P<0.05) above baseline values at immediately post, 14, 19, and 38 h post-exercise. Mean daily values for both post-exercise days were also significantly elevated above the mean value for the baseline day. These results suggest that EPOC duration following resistance exercise extends well beyond the previously reported duration of 16 h. The duration and magnitude of the EPOC observed in this study indicates the importance of future research to examine a possible role for high intensity resistance training in a weight management program for various populations.

Publication Types:

Clinical Trial

PMID: 11882927 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11882927?dopt=Abstract

Rock n' Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share