Sved !!!


Sensai
 Share

Recommended Posts

Hvilke faktorer påvirker hvor meget man sveder? Findes der nogle videnskabelige forsøg på disse områder?

Kan kreatin eller andre kost tilskud, for stort protein indtag eller hård træning påvirke ens sved mængde... ;)

Syntes jeg er begyndt at svede meget her på det sidste, ved ikke hvad det skyldes men sådan har det bare aldrig været før... <_<

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert kreatinen :lol:

Nej, jeg tror ikke det er kreatinen, men jeg har ladet mig fortælle at jo bedre form man er i, des mere sveder man. Så måske er du kommet i bedre fysisk form her på det sidste?

En lidt mere "pudsig" årsag kan være at du har opdaget at du sveder på nogle uheldige tidspunkter, og nu er bange for at svede og derfor bliver nervøs, hvilket resulterer i at du sveder mere.

Alt efter hvor generende det er, så er der forskellige muligheder; lige fra deodoranter i tiltagende antiperspirant styrke, til elektrobehandling (lægen), og endeligt kan man faktisk få fjernet svedkirtlerne :w00t: (operation!).

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Ok så der er altså også et psykisk element :w00t: Mon ikke det med deo med et højere indhold af antiperspirant kan hjælpe i første omgang... Troede faktisk at i jo bedre form man kom i jo mindre svedte man pga lavere puls... man hvad ved jeg... :confused:

Men tak for rådene... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke faktorer påvirker hvor meget man sveder? Findes der nogle videnskabelige forsøg på disse områder?

Kan kreatin eller andre kost tilskud, for stort protein indtag eller hård træning påvirke ens sved mængde...

Mennesket sveder per definiton for at undgå overophedning af kroppen, og der er mange faktorer, der kan påvirke mængden af sved. Luftfugtigheden og lufttemperaturen er bare to ud af mange. Jeg ved ikke om kondition har noget at sige, men jeg kan sagtens forestille mig, at en trænet person er bedre til at afkøle sin krop end en utrænet, om dette nødvendigvis viser sig i form af sved, skal jeg derimod ikke kunne sige. Genetik er sikkert også en faktor her.

Stoffet dit tøj er lavet af, har også meget at sige. Jeg får fx. de ondeste lugtefødder af syntetisk materiale, hvor uld og bomuldssokker ikke lugter. Al magt til bomulssokker.

Det jeg tilgengæld ved er, at sved ikke lugter ... det er derimod snavs fra urenhed, der lugter, når folk sveder. :thumb_down:

- Hr. Kirchebrandt

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Jeg får fx. de ondeste lugtefødder af syntetisk materiale, hvor uld og bomuldssokker ikke lugter. Al magt til bomulssokker

Lad mig forsigtig gætte på, at du aldrig har været ude på en rigtig lang løbetur.... Måske det ville kunne ændre din holdning!

Rune

Link to comment
Share on other sites

I min omgangskreds kaldes det at have svedpletter under armene for "arm". Det kan selvfølgelig udvides til "ryg", "fod", og endda "krop" hvis den er rigtig slem.

Selvom det er ret skægt at finde ud af om folk har arm er det da bestemt ikke særligt skægt selv at have det, og derfor har jeg fundet ud af at man med fremragende resultat kan bruge en 25% aluminiumklorid opløsning. Under armene før du går i seng, og så har du med sikkerhed ikke arm næste dag eller de følgende.

Link to comment
Share on other sites

Selvom det er ret skægt at finde ud af om folk har arm er det da bestemt ikke særligt skægt selv at have det, og derfor har jeg fundet ud af at man med fremragende resultat kan bruge en 25% aluminiumklorid opløsning. Under armene før du går i seng, og så har du med sikkerhed ikke arm næste dag eller de følgende.

Du pjatter, right?! Nu kender jeg ikke lige stoffet, men AlCl lyder ikke som noget der er specielt sundt at putte på huden, og udover at nogen synes sved er direkte ulækker, så har jeg lidt svært ved at se hvad fordelen i at hæmme sveddannelsen skulle være (aner så ikke om det reelt set er hvad dét gør, men det lyder således!)... Kan godt være det kun er mig, men jeg ligner lort når jeg træner, og er på en eller anden måde stolt af det!! Jeg sveder, bliver mega rød i hovedet, og puster og pruster så det gør noget, jeg tager det som et tegn på en god gang træning...!!!

Nu kan det godt være jeg lægger lidt for meget i det her, og hvis det er tilfældet, så bare ignorer mig!!

Link to comment
Share on other sites

Aluminiumklorid er et salt man bl.a. har brugt til at rense vand med, så der er nok noget i hanen hvis du tjekker efter. Nogen mener at det kan give kræft i nogen kirtler (måske lymfekirtlerne :confused3: ), men piger er vist mest udsat.

Fordelen er såmænd at man kan cykle i skole med jakke på uden at komme i skole uden at hørme hele dagen, eller, i min kreds, blive udsat for venligt drilleri, fordi man har arm.

Uanset hvor godt det er at svede som en rigtig mand, når man smeder den er der stadig ingen, der syntes særligt godt om ens armsved, andre end en selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke faktorer påvirker hvor meget man sveder? Findes der nogle videnskabelige forsøg på disse områder?

Jeg syntes i grunden det er et interesandt spørgsmål - jeg kender ikke svaret, men ved at svedproduktionen er meget individuel. Jeg har set folk gennemføre samme træningspas som jeg selv uden en sved perle på panden, på trods at de var kørt grundigt under gulvbrædderne.

Jeg selv sveder stort set lige så meget efter 2 sæt som efter 30.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hejsa jeg ved fra mig selv af, at på de 8 måneder jeg har trænet spinning og løb, er jeg gået fra at havde en lille smule sved på panden til at svede over en liter sved under 45 min hård spinning.

Min bluse er totalt gennemvædet af sved, så jo jeg vil sige det har noget med ens form at gøre, jo bedre kondi man er i jo mere energi kan man fyre af under en dræber time.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

En anden grund for os som løfter jern kunne være øget muskelmasse! Jo større muskelmasse man har jo mere varme producerer man!

Før jeg begyndte at træne lignede jeg en pind og kunne løbe 10km uden at få det mindste sved på panden.

Men nu hvor jeg har øget min LBM med adskillige kg skal der ikke meget til før jeg sveder som en hest!

Et andet aspekt kan være hvor meget fedt man har på kroppen, jeg kunne i hvert fald godt forestille mig at varmen havde nemmere ved at komme ud ved en lav fedt-%, en ved en høj fedt-% som ligesom" isolerer"

Da jeg var en smule federe svedte jeg i hvert fald meget mere!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Typen det tror jeg ikke på, for ligemeget hvordan kroppen ser ud vil man jo stadig svede lige meget ved den samme belastning vel at mærke.

Jeg er sikker på det er fordi man er i det bedre form, at man bruger det mere energi.

Du løfter jo også flere og flere kg, end da du startede og bruger mere og mere energi.

Jeg styrketræner selv en del og har gjort i mange år, er faktisk det som er nr 1 for mig, men for at få smidt min "store" mave begyndte jeg på spinning og løb.

Og det har da givet resultat min største skræk var at jeg ville dykke i styrke.

Så er på vej til at blive slankere, og stadig holde min styrke, faktisk stiger jeg stadig i styrke i nogle øvelser.

Men det at svede tror jeg helt bestemt er fordi man er i bedre kondition og eller fordi som i dit tilfælde at du er steget i styrke og knalder det mere energi af.

god træning Benjamin

do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Højden har også noget at sige:

"Ved at estimere varmeproduktionen og evnen til varmeafgivelse for løbere af forskellig størrelse viser de, at små løbere er fordelte. Dette skyldes, at de små løbere har en større hudoverflade end store løbere i forhold til deres kropsvægt. Dermed kan de afgive en større mængde varme fra huden."

http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.a...id=49&title=for

Men den har jo nok ikke ændret sig fra den ene dag til den anden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share