medium chain triglycerides


laush
 Share

Recommended Posts

Fandt lige et rimelig nyt studie som viser at medium chain triglycerides (MCT) resulterer i større fedttab end "placebo" selvom det ikke er meget, men alt tæller i kampen mod fedtet!

Det skal siges at MCT's findes i kokosolie (indeholder ca. 50% MCT). Desværre siger studiet ikke noget om dosis af MCT her i abstractet

Greater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue.

St-Onge MP, Jones PJ.

School of Dietetics and Human Nutrition, McGill University, Montreal, Quebec, Canada. [email protected]

OBJECTIVE: Medium-chain triglyceride (MCT) consumption has been shown to increase energy expenditure (EE) and lead to greater losses of the adipose tissue in animals and humans. The objective of this research was to examine the relationship between body composition and thermogenic responsiveness to MCT treatment. DESIGN: Randomized, crossover, controlled feeding trial, with diets rich in either MCT or long-chain triglyceride (LCT) (as olive oil) for periods of 4 weeks each. SUBJECTS: A total of 19 healthy overweight men aged (x+/-s.e.m.) 44.5+/-2.5 y with a body mass index of 27.8+/-0.5 kg/m(2). MEASUREMENTS: EE and body composition were measured using indirect calorimetry and magnetic resonance imaging, respectively, at the baseline and end point of each feeding period. EE was measured for 30 min before consumption of a standard meal and for 5.5 h following the meal. RESULTS: Body weight (BW) decreased (P<0.05) by 1.03+/-0.25 kg with MCT consumption compared to 0.62+/-0.29 kg with LCT consumption. The difference in average EE between MCT and LCT consumptions was related to initial BW, such that men with lower initial BW had a greater rise in EE with MCT consumption relative to LCT on day 28 (r=-0.472, P=0.04) but not day 2 (r=-0.368, P=0.12). Similar results were obtained with fat oxidation on day 28 (r=-0.553, P=0.01). The greater rise in fat oxidation with MCT compared to LCT consumption on day 2 tended to be related to greater loss of BW after MCT vs LCT consumption (r=-0.4075, P=0.08). CONCLUSION: These data suggest that shunting of dietary fat towards oxidation results in diminished fat storage, as reflected by the loss of BW and subcutaneous adipose tissue. Furthermore, MCT consumption may stimulate EE and fat oxidation to a lower extent in men of greater BW compared to men of lower BW, indicative of the lower responsiveness to a rapidly oxidized fat by overweight men.International

Her endnu et der viser højere fedt oxidation samt sænket appetit, hvilket de mener er p.g.a. ketoner:

Value of VLCD supplementation with medium chain triglycerides.

Krotkiewski M.

Department of Medical Rehabilitation, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden. [email protected]

BACKGROUND: Medium chain triglycerides (MCT) are energetically less dense, highly ketogenic, and more easily oxidised than long chain triglycerides (LCT). MCT also differ from LCT in their digestive and metabolic pathways. OBJECTIVE: To test the effects of MCT supplementation during a very low calorie diet (VLCD). SUBJECTS AND METHODS: Three groups of tightly matched obese women with body mass index (BMI)>30 kg/m(2) received an isoenergetic (578.5 kcal) VLCD (Adinax, Novo Vital, Sweden) enriched with MCT or LCT (8.0 and 9.9 g/100 g Adinax respectively) or a low-fat (3 g/100 g) and high-carbohydrate regimen. The diets were administered over 4 weeks. Body composition was measured with DEXA and appetite/satiety-according to Blundell. Beta hydroxybutyric acid concentration in plasma and nitrogen excretion in urine was measured during consecutive days of VLCD. The study was performed in a randomised double-blind manner. RESULTS: The MCT group showed a significantly greater decrease in body weight during the first 2 weeks. The contribution of body fat to the total weight loss was higher while the contribution of fat-free mass (FFM) was lower. The MCT group had a higher concentration of ketone bodies in plasma and a lower nitrogen excretion in urine. Hunger feelings were less intense while satiety was higher. These differences were observed during the first 2 weeks of treatment and gradually declined during the third and fourth weeks. CONCLUSIONS: Replacement of LCT by MCT in the VLCD increased the rate of decrease of body fat and body weight and has a sparing effect on FFM. The intensity of hunger feelings was lower and paralleled the higher increase of ketone bodies. These effects gradually declined, indicating subsequent metabolic adaptation. Further studies are required to confirm the protein-sparing and appetite-suppressing effects of MCT supplementation during the first 2 weeks of VLCD treatment.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Vil lige påpege at kokosolie indeholder omkring 14% MCT.

Reference?

Har flere steder læst at det indeholder ca. 50 % laurinsyre (C12:0)

Der er en tabel midt på denne side.

Hvorvidt C12:0 er en MCT er vel et definitionsspørgsmål, men den er i hvert fald talt med i denne undersøgelse.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

MCT er defineret som C6 - C12.

I en kokosolie vil ca. 60-70% være MCT, heraf ca. 50 % laurinsyre.

Hovedparten er mættet fedt. Men man bør selvfølgelig ikke bare konkludere at det er mættet fedt, men se på egenskaberne for hver enkelt fedtsyre.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

"Medium chain triglycerides (MCTs) are a family of triglycerides, containing predominantly, caprylic (C(8)) and capric (C(10)) fatty acids with lesser amounts of caproic (C(6)) and lauric (C(12)) fatty acids"

Reference:

MCT

2. reference skriver følgende:

"MCTs contain fatty acids with a chain length of 6 to 12 carbon atoms"

Reference: Modern Nutrition in Health and Disease 1999.

Fakta er måske at der ikke forelægger en fast definition.

Men det vigtigste er igen hvordan den enkelte fedtsyre opfører sig. At inddele i alle mulige forskellige grupper siger i virkeligheden ikke så meget.

Link to comment
Share on other sites

Men det vigtigste er igen hvordan den enkelte fedtsyre opfører sig. At inddele i alle mulige forskellige grupper siger i virkeligheden ikke så meget.

Det er jeg helt enig i, men jeg synes det er en dårlig idé at anbefale folk at spise MCT'er fordi de har en minimal effekt på vægttab, hvis MCT'er har de samme bivirkninger som man generelt forbinder med mættet fedt. Kender du til artikler, der kan belyse dette?

Link to comment
Share on other sites

Fakta er måske at der ikke forelægger en fast definition.

Hvorfor kommer du så med en definition, antyder min definition er forkert og begynder at diskutere det? :)

Samtidig kommer med en reference til en tilfældig artikel der understøtter din påstand, når der findes at hav af artikler der viser andre definitioner? :)

Det plejer ikke være din fremgangsmåde. :tongue:

For eksempel

Her C8-C14

Her C8-C10

eller

Definition MCT er C8 - C10

Kilde Human Nutrition and Dietetics 2000

Fedtsyrer C12 og over opfører sig anderledes ved optagelse.

Det har nok haft betydning for opdelingen.

"Medium-chain triglycerides (MCTs) are fats with an unusual chemical structure that allows the body to digest them easily. Most fats are broken down in the intestine and remade into a special form that can be transported in the blood. But MCTs are absorbed intact and taken to the liver, where they are used directly for energy. In this sense, they are processed very similarly to carbohydrates."

"Medium chain triglycerides (MCT) are more easily absorbed and burned for energy than other fats, which suggests they might play a role in supplying energy during exercise."

På sider der sælger eller kommeterer MCT tilskud, har flere fedtsyrer med i betegnelsen MCT.

Hvorfor har jeg ingen bud på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefale MCT fordi man ønsker et vægtab, men mere fordi de har anti-mikrobiel effekt - hvilket er ret interessant. Herudover kan de så også benyttes til folk som har malabsorption, men det er jo så en helt anden målgruppe.

Mht. til cholesterol og hjerte-sygdom er der meget delte meninger vedr. fx. indtag af kokos nødder som jo indeholder et meget højt indhold af MCT og dermed mættet fedt.

Man kunne også forestille sig at der var forskel på at indtage kokosnødder og det at indtage en raffineret kokosolie. I den sidstnævnte er alt gavnligt jo filtreret fra og man har kun de rene fedtsyrer tilbage som dog har en vis effekt. En uraffineret kokosolie med et bevaret indhold af vitaminer, mineraler, fyto-stoffer m.m. er formentlig også væsentlig sundere end den raffinerede, men dette er der næsten ikke forsket i.

Jeg har bestilt nogle artikler for et stykke tid siden, men har ikke fået dem hjem endnu og har endvidere ikke tid til at gennemgå dem lige nu da jeg har lidt travlt lige for tiden.

Men jeg vil da gerne vende tilbage når jeg engang får tid - ellers kan du jo prøve at foretage nogle Medline eller evt. google søgninger.

Link to comment
Share on other sites

Fedtsyrer C12 og over opfører sig anderledes ved optagelse.

Det har nok haft betydning for opdelingen.

Vil det sige at dem der har lavet denne undersøgelse ikke ved hvad de taler om, når de medtager C12 i den gruppe af fedtsyrer der kan forbrændes i leveren?

    INTRODUCTION 

Fats varying in fatty acid chain lengths are metabolized differently (1 –8 ). Medium-chain triglycerides (MCT),3 containing 6–12 carbon fatty acids, differ from long-chain triglycerides (LCT), which have fatty acids of > 12 carbons, in that they are absorbed directly into the portal circulation and transported to the liver for rapid oxidation (1 ). LCT, however, are transported via chylomicrons into the lymphatic system, allowing for extensive uptake into adipose tissue. Therefore, it has been hypothesized that the rapid metabolism of MCT may increase energy expenditure (EE), decrease their deposition into adipose tissue and result in faster satiety. The objective of the present article is to review literature concerning the effects of MCT on EE, fat deposition and food intake as a means to establish the potential efficacy of MCT in the prevention of obesity in humans.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Henrik C- Har du al din viden om C12 fedtsyrer den ene undersøgelse, eftersom det er den eneste reference du holder dig til?

Jamen jeg har ikke nogen VIDEN om C12´s måde at blive forbrændt i kroppen, og jeg har ikke adgang til noget litteratur om det. Den undersøgelse jeg refererer til, er hvad jeg har kunnet finde af videnskabeligt materiale, ved en hurtig søgning på google. Det er derfor jeg spørger, og jeg synes ikke du har begrundet dit svar, om at C12 forbrændes som LCT, tilstrækkeligt.

Den undersøgelse jeg refererer til, hævder jo at C12 forbrændes som MCT, og de henviser i den forbindelse til "Babayan, V. K. (1987) Medium-chain triglycerides and structured lipids. Lipids 22:417-420"

Det er mange steder opgivet, at kokosolie indeholder 50 % MCT, bl. a. i "Ultimate diet 2.0" af Lyle McDonald. Da jeg følger den diæt, ville det jo være rart at vide om det han skriver er forkert.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kommer du så med en definition, antyder min definition er forkert og begynder at diskutere det? 

Samtidig kommer med en reference til en tilfældig artikel der understøtter din påstand, når der findes at hav af artikler der viser andre definitioner? 

Det plejer ikke være din fremgangsmåde. 

Det var ikke min mening at lade dig fremstå i et dårligt lys.

Jeg valgte den definition som jeg fandt rigtig og var nævnt i de referencer jeg lige havde tilgængelige, men måtte herefter erfare at der findes en række forskellige definitioner som jeg så nævnte bagefter.

Mht. definition og fremgangsmåde kan jeg stille dig det samme spørgsmål - hvorfor definerede du SCT, MCT og LCT som du gjorde da der er en række referencer der har en anden defintion?

Link to comment
Share on other sites

Mht. definition og fremgangsmåde kan jeg stille dig det samme spørgsmål - hvorfor definerede du SCT, MCT og LCT som du gjorde da der er en række referencer der har en anden defintion?

Fordi jeg er et dumt svin B)

Henrik C- jeg skal nok vende tilbage til det, skal bare lige ha lidt ro på mig selv efter mit livs værste eksamen.

Men umiddelbart holder jeg fast i det jeg sagde. Altså C12 har en anden absorption end de kortere fedtsyrer. Det er det jeg har lært og det mine fagbøger siger, og indtil videre har jeg ikke set nogle konkrete undersøgelser der modbeviser det, men måske det kommer......

I det review du linker til er der ikke nogen tilgængelige "beviser" for det ene eller det andet, andet end at de nævner C12 som MCT, men man ser eller hører ikke hvorfor eller hvordan.

Antaeus- Hvad mener du om C12?

Link to comment
Share on other sites

http://www.britanniafood.com/german/tc01.htm

In addition, not all saturated fatty acids raise serum cholesterol equally. Saturated fatty acids with chain lengths of 18:0 (stearic) and above and 10:0 (capric) and below have essentially no effect on serum cholesterol. Only 12:0 (lauric), 14:0 (myristic), 16:0 (palmitic) raise serum cholesterol with the order of effectiveness being 14:0>12:0>16:0. Fats which contain more than 50% saturated fatty acids include cocoa butter and CBEs, palm oil, lauric CBSs, milk fat and beef tallow.

http://www.nutrition.org/cgi/content/abstract/133/12/4129

Absorption of lauric, myristic, oleic, linoleic and trans 18:1 monoenes did not differ from each other (>99%)

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/abstract/239/3/G141

http://www.fooddoc.com/nfs410/410_chp6.PDF

http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdrugp.../med_0172.shtml

C6-C12 MCT- omhandler tilskud

Som du ser i den sidste og som jeg jeg er løbet på flere gange er C12 med når det drejer sig om MCT-tilskud af forskellige slags.

Om det er en fordel for tilskudet eller om fedtsyrer ændrer sig under behandling ved jeg ikke?

Ved godt at alle linkene ikke er af lige høj kvalitet, men det er samme resultat man ser de fleste steder.

C12 fedtsyrer anses også at påvirke kolesterolet, både i artiklerne samt fagbøger, hvilket lyder mærkeligt hvis det absorberes på lige fod med de kortere fedtsyrer.

Det var så mit input for nu :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share