Interval-træning


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål (oplæg til debat)

Hvor lang tid er jeres intervaller når i løbetræner? og hvad er optimalt?? (Findes der evt noget forskning på området?)

Personligt skifter jeg utroligt meget, men synes 400 m er en god distance - altså 400 jog og 400 m sprint!

Når jeg løber "lange ture" 5+ km laver jeg tit sprints på 40-50 m (fx mellem to lygtepæle)

Dette gør jeg mest for at træne man hurtighed, men pulsen stiger selvfølgelig kraftigt!

Er denne distance/tid med høj puls for kort ifm at øge sin max. iltoptagelse??

Link to comment
Share on other sites

Det kan man jo ikke svare entydigt på - men du siger jo også selv, at der er tale om et diskussionsoplæg. Personligt løber jeg enten 800 m, 1 km eller 2000 m, alt efter hvad jeg ønsker at sætte fokus på.

Da formålet med min træning for snart mange år siden var opbygning af kondition til en hurtighedskrævende idræt (tennis), løb jeg ofte lygtepæleløb. Start spurten lidt før en lygtepæl, hold hastigheden til lidt efter den næste, og jog ultralangsomt til lidt før den tredje lygtepæl og gentag processen i 6 - 10 minutter. På den måde bliver der ca. tale om 10 sekunders hektisk aktivitet, efterfulgt af 10 sekunders restitution. Det er absolut velegnet til at udvikle max. VO2.

Link to comment
Share on other sites

325 m. Nogen gange 325m jogging, andre 2-3 min pause mellem intervallerne.

5-8 sæt typisk.

Det har haft god effekt på 5 km tiden.

Jeg vil dog tro, at længere intervaller er en fordel, mht. forbedring af 5 km tiden.

Jeg har overvejet at løbe min normale 5 km rute, bidt over i 5 stykker med nogle minutters pause i mellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share