Tom Platz's "Big beyond belief"


incognito
 Share

Recommended Posts

Davs Incognito, du spørger efter Platz' Big Beyond Belief. Jeg har den ikke, men den er til at få fat på. Amazon sælger den for den 49 USD, hvilket ikke er billigt, men til gengæld er det den bedste bog om BB, jeg har læst. Jeg trænede den første rampe med tilhørende supergrowth fase, et forløb på alt i alt seks uger og mindes ikke nogensinde at have været tættere på at besvime under en stang med tres kilo på i squatten i slutningen af rampen. Mindes heller ikke nogensinde at have oplevet noget nær lignende påmps eller følelse af styrke overskud i det som kaldes supergrowth fasen.

Er du klar over principperne bag systemet? Jeg har været ved at kigge på ræsonnementet bag HST og mener at kunne konstatere mange lighedspunkter, dog er der i BBB en faktor mere, der regnes med og som varieres gennem forløbet; hvilepauserne mellem sættene.

Filosofien kort fortalt; man bruger tre uger på at komme ud i noget akut overtræning ved manipulation af intensitet, tonnage og formindskning af hvilepauser mellem sæt - fra 120 sek. i første uge-90 sek. i anden uge og så 45 sek. i tredje uge. Der arbejdes med en reprange på 15 og ned til 5, sæt fra 12 totale sæt pr. træningspas til 23 og der er i bogen tre forskellige programmer man kan more sig med, et på fire pas pr. uge, et på seks og så den goe gamle Venice Beach CA. frekvens, seks dage to pas om dagen.

Det lyder ikke af særligt meget arbejde, men den manipulerede og eksakte udmåling af hviletid mellem sættene, samt den gradvise progression i volumen smadrer dig nok til at din organisme rekrutterer alle ressourcer på adaption. Ideen er så, at når du pludselig dropper ned i arbejdsmængde, volumen (tonnage) samt sætter hviletiden mellme sættene op til 180 sek. og din krop stadig er i gang med at kompensere på højeste alarmberedskab opnår du effektivt superkompensation - læs; kæmpebøffer.

Det virkede for mig, og jeg vil gerne give den en skalle igen, hvis du er interesseret ( det er næsten stensikkert nødvendigt med en træningspartner til at holde dampen oppe, når alle dine systemer inklusive underbevidstheden rotter sig sammen for at få dig til at lade være med at straffe så vildt).

Drawbacksene er den korte træningstid på mindre end en time (45 min. ca. alt derover er at gå på rov i kroppens hormonlager) idet det jo er fedt at hænge ud blandt jernet, og så det voldsomme nauseam potentiale. Spand anbefales som eneste træningsekstraudstyr.

Vi ses ovre I AK Thor

P.S. har andre hørt om og benyttet sig af dette system kunne det være godt at om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share