Kosttilskud, drop det eller hva??


DBN
 Share

Recommended Posts

Læste lige dette på denne side! http://www.mediemedica.dk/images/artikler/H-god-motion.htm

Nu har jeg lige købt promax plus 30 WG og kreatin, og så læser jeg dette... Det kan vel ikke passe!?

Af journalist Benthe Vestergård

Drop kosttilskud

Med baggrund i det arbejde bekymrer det blandt andet Bengt Saltin, at sportsfolk - selv børn helt ned til ti-års alderen fylder sig med kosttilskud, som de tror bedrer deres præstationer.

- Det er en utrolig uhensigtsmæssig og trist udvikling. Den er uhensigtsmæssig i den forstand, at kosttilskud ikke giver nogen yderligere effekt. Og den er skadelig i det perspektiv, at en almindelig sportsudøver ikke kan sondre mellem det harmløse og det ikke så harmløse. En undersøgelse af 12 helsekostprodukter har for eksempel vist, at i fem af produkterne var der stoffer som anabolske steroider, hvilket ikke fremgik af varedeklarationen, siger Bengt Saltin.

Bengt Saltin understreger, at hvis man spiser en god dansk kost, så vinder man intet ved at tage kosttilskud. Samtidig efterlyser han, at sportsudøvere i Danmark, ligesom i Sverige, kan få råd fra diætister om kostens betydning for sportspræstationer.

Link to comment
Share on other sites

Mjaaa, den artikel, bop bop bop altså.. :)

Påstande som

er uhensigtsmæssig i den forstand, at kosttilskud ikke giver nogen yderligere effekt
og
Bengt Saltin understreger, at hvis man spiser en god dansk kost, så vinder man intet ved at tage kosttilskud

er sådan lidt på grænsen... Kreatin har efterhånden bevist sit værd. Jeg tror måske også at artiklen er møntet på sport generelt, og ikke tager specielt hensyn til styrkesport, hvor der nok vil være nogle forskelle.

Min mening: Kosttilskud er et godt supplement hvis man virkelig har brug for det, eller mangler tid og lyst til  at lave rigtig mad 6-8 gange om dagen.

Jeg foretrækker dog almindelig mad selv, og bruger hverken proteinpulver eller kreatin. Det er spørgsmål om penge og et spørgsmål om behov. Jeg har tid nok og lyst nok til at spise det mad som der er nødvendigt... :)

Link to comment
Share on other sites

Nu nævnte artiklen jo også at den handler primært om sundhed og sygdom...  Og i det tilfælde er kosttilskud uhensigtsmæssigt!

Men med idæts-"øjne" på, vil det nok være at gå lige over stregen og sige at kosttilskud er virkningsløse...  For det første er en gennemsnitlig dansk kost ikke just vidunderkost, og derefter vil visse effekter gør det nemmere/hurtigere.

Det med at der skulle være "vækstfremmere" i visse kostskud lyder da lidt "hmm-hmm", synes jeg...  Men man ved selvfølgelig aldrig  :)

Link to comment
Share on other sites

Det der undrer mig mest i debatten omkring kosttilskud, er at div "eksperter", gang på gang fortæller om undersøgelser der viser at xx % af alle kosttilskud indeholder spor af AS, hvor kan man se disse undersøgelser, jeg har forgæves forsøgt at spørge doping.dk, hvor man kan se disse resultater, for at blive, lidt klogere, men kunne de fortælle mig det ? NIX,

Helt ærligt, det er da ikke normalt at læger begynder at referere, "ikke tilgængelige" undersøgelser, eller hva'

Hvis jeg begyndte at diskutere, et eller andet emne med en læge og begyndte, at referere til en unavngivet norsk undersøgelse, ville jeg blive "sablet ned", HVORFOR MÅ VI IKKE se disse "undersøgelser" og selv forholde os til dem ?.

Al magt til rugbrødsmaden.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Efterhånden så kan folk skrive artikler som er så langt fra sandheden at det er lige til at græde over. Det med at der er anabolske steroider i kosttilskud er noget værre sludder. Så vidt jeg har hørt, er problemet at nogen pulvertilskud har været i kontakt med prohormoner som er havnet i pulveret. Det er dog så små mængder at der ligegyldig i præstationsfremmende henseende. Det kan dog spores i en doping test hvor prohormoner er forbudte. I USA hvor mange af kosttilskudene produceres, er prohormoner lovlige som kosttilskud, og problemet er derfor ikke så "alvorligt" derovre. At folk så begynder at kalde prohormoner for AS er for lamt. Den slags artikler er den type man bør springe let og elegant hen over. Hvor er kildehenvisningerne til undersøgelser som viser at kosttilskud ikke virker ?? Hvor er kildehenvisningerne til undersøgelser som viser kosttilskud er sundhedsskadelige ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share