Konditions- og styrketræning


Claus Dietz
 Share

Recommended Posts

Hej. :)

Jeg håber der er nogle af jer, som kan hjælpe mig. :bigsmile:

Jeg vil gerne have nogle større muller, MEN jeg osse gerne træne løb.

Så jeg har lige nogle spg. som jeg ikke rigtig kan finde svar på..... :(

Nr1: Hvornår skal jeg løbe i forhold til styrketræning? Lige efter? Dagen efter?

Nr2: Hvor lang tid kan jeg løbe uden at det går ud over min styrketræning??

Nr3: "Ødelægger" mit løb, min styrketræning?

Lidt hurtigt baggrund:

Jeg træner et 3-dags splitprogram.

Dag1: Ryg og biceps

Dag2: Ben og skulder

Dag3: Bryst og triceps

Dag4: Hvile

Forfra....... :blink:

Jeg vil gerne begynde at løbe igen af to grunde.

Grund nr1: Kondi'en SKAL være i orden. Det nytter ikke at være stor og stærk også ikke kunne løbe 100m uden være ved at dø..... :w00t:

Grund nr2: Fedtet på SKAL væk!!!!!! gider ikke se på det mere.... :)

Håber I kan hjælpe mig.

Anton

Link to comment
Share on other sites

Nr1: Hvornår skal jeg løbe i forhold til styrketræning? Lige efter? Dagen efter?
Hvis jeg skulle dyrke cardio, så ville jeg vente til jeg var frisk fra styrketræningen.

Det betyder dog ikke så meget på dine ryg/biceps- og bryst/tricepsdage.

Jeg vil dog ikke gøre det på en ben-dag.

Det eneste, der er vigtigt, er, at cardioen ikke ligger før styrketræningen.

Nr2: Hvor lang tid kan jeg løbe uden at det går ud over min styrketræning??

Det vil gå ud over din styrketræning lige meget, hvor lidt du løber, hvis du er i kalorieunderskud, og det er du nødt til at være, hvis du vil tabe dig.

Nr3: "Ødelægger" mit løb, min styrketræning?

Altså hvis du løber og styrketræner, og samtidig er i kalorieoverskud, så vil det ikke påvirke din styrketræning negativt i specielt stor grad. Men da du vil tabe dig, så er du nødt til at køre et kalorieunderskud, og det er det, der "ødelægger" din styrketræning.

Når alt det så er sagt, så synes jeg, det ser rigtig fornuftigt ud i vægttabssammenhæng, at du både styrketræner og løber.

Når du engang har tabt dig, så du er tilfreds, kan du altid skrue op for kalorierne, ned for cardioen, og fokusere på styrketræningen.

Tilføjet:

Nåe ja, og velkommen til MOL. :)

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Det eneste, der er vigtigt, er, at cardioen ikke ligger før styrketræningen

Så vidt jeg ved, så for man mest ud af styrketræningen, hvis det er det sidste træningspas, man har den dag.

Vil tro, at det er noget med, at muskefibrene lettere vokser sammen, uden anden påvirkning

Jeg ved godt, at dette bare er en påstand, uden noget vedhæftet bevis, men er temmeligt sikker denne sag, da det er sådan TEAM-Danmarks muskelforsknings center(er ikke helt sikker på navnet, men noget à la det) foreslår træningen planlægges.

Et er sikkert. man kan ikke løbe/svømme efter et styrketræningspas, men tingene kan sagtens foregå omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Der skulle også have stået "lige før styrketræningen" og ikke "før styrketræningen".
Et er sikkert. man kan ikke løbe/svømme efter et styrketræningspas, men tingene kan sagtens foregå omvendt.

På de danske cykellandshold foregår det nu altså således.

Ja men det er vel for at forhindre musklelvækst. Det eneste der er interessant ved vægttræning for en cykelrytter er den øgede muskelstyrke. Muskelvækst (= vægtforøgelse) er derimod et klart minus.

Derfor træner en cykelrytter med vægte først.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Der skulle også have stået "lige før styrketræningen" og ikke "før styrketræningen".
Et er sikkert. man kan ikke løbe/svømme efter et styrketræningspas, men tingene kan sagtens foregå omvendt.

På de danske cykellandshold foregår det nu altså således.

Ja men det er vel for at forhindre musklelvækst. Det eneste der er interessant ved vægttræning for en cykelrytter er den øgede muskelstyrke. Muskelvækst (= vægtforøgelse) er derimod et klart minus.

Derfor træner en cykelrytter med vægte først.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Jamen så kan man jo også godt!

Link to comment
Share on other sites

Okay......

Ville det være bedre, hvis jeg skruer lidt op for cardioen i ca en måned og lidt ned for vægttræningen. og samtidig spiser mindre (ca 300-500kcal) end jeg bruger.

Og senere lægger jeg så mere vægt på vægttræningen....

Hvad siger I til det???? :blink:

Har jeg forstået det nu??? ;)

Anton

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share