Angående opbygning af muskler efter vægttab


Norsk
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen herinde

Jeg har lige nogle få spørgsmål omkring hvordan jeg skal opbygge min krop efter jeg har tabt mig 22 kg indtil videre, men jeg mangler lige de sidste 4 kg inden jeg er tilfreds.

Jeg har været inde og kigge på en masse emner herinde men jeg synes ikke jeg har kunne finde noget jeg kunne bruge til noget fordi jeg har ikke så meget forstand på det på at bygge sin krop igen efter vægt tab.

Jeg vil lige sige at jeg har desværre ikke tid til at tage i et center for at træne pågrund at eg arbejder rimeligt meget også ligger der ikke en center i min by.

Jeg vil gerne have en krop som man kan se markeringen på ens muskler men det skal ikke være som en bodybuilder eller sådan noget.

Men mine spørgsmål de er følgende:

Jeg skal have tabt mig omkring maven og de kendte håndtag skal væk.

Jeg skal have det patter som er der når man er overvægtigt. hvordan træner jeg dem og får dem væk.

Hvordan træner jeg mine muskler rigtigt så de får den markering frem som ønsket.

Jeg er 180 og vejer 84 kg.

Jeg har læst at i gerne vil vide ens madsplan så i kan se om man skal skære ned eller skal spise mere.

Morgenmad: 1 rugbrød + 1 stk frugt + 30 g cornflakes eller 1 æg (hvis ikke cornflakes så drikkes der et glas mælk til)

Middag: 2 rugbrød med pålæg + 350 g grønt

Aftenensmad: 200 g kød + 1 stor glas mælk + 350 g grønt + 75 g kogt pasta

Mellem måltider: 4 stykker frugt.

Jeg håber virkeligt at i kan hjælpe mig bare lidt

tak på forhånd

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

Først og fremmest et stort tillykke med dit vægttab :bigsmile: . Det er dylme flot gået.

Jeg er en af de nye her på MOL, så mine råd er ikke så underbyggede som de andres, men lidt har jeg da fået lært.

1: Markerede muskler kommer ved en lav fedtprocent. Du kan være nok så muskuløs, men hvis du har for høj en fedtprocent, kan man ikke se det særlig godt.

2: Du kan ikke punktforbrænde dine bryster væk ;) . Fedttab sker der hvor kroppen vil, ikke hvor du vil.

Jeg vil foreslå dig noget cardio, dvs. cykling, løb, svømning eller lign., sammen med noget vægttræning. Du bliver ikke voldsom stor af lidt vægttræning, men derimod hjælper den øgede muskelmasse dig til at forbrænde mere, og sammen med cardio skal det nok sætte gang i din forbrænding.

Selvom du ikke kan træne i et center, så findes der en masse øvelser med f.eks kropsvægt, hvor du kan starte. Senere kan du så købe nogle håndvægte, de behøver ikke at være så dyre igen. De fleste supermarkeder har håndvægte på udsalg en gangen i mellem.

Hvis du bruger søgefunktionen her på MOL, eller kigger lidt i Funktionel Muskelstyrke, kan du sikkert finde en masse øvelser. Der er nogle der har postet træningsforeslag med sten og sandsække, og både armbøjninger, chins og dips er mulige at udføre uden vægte. Med lidt snilde eller opfindsomhed kan du komme langt, og du bliver sikkert bidt af det, lige som vi andre :bigsmile: .

Det tager den tid det tager, men er slut-resultatet ikke det værd? Hvis du kommer igang i dag, eller måske i morgen, så har du 6 måneder før strandsæsonen starter :tongue: , og det er mere end nok tid til at smide de sidste kilo, og få lidt muskler og en god form.

Held og lykke med dit projekt, og om ikke andet, så kan du starte en log herinde, så kan det være at vi andre kan finde inspiration hos dig, eller vi kan være med til at motivere dig.

Niske

Link to comment
Share on other sites

hej niske

Tak for dit svar.

Jeg vil til at se om jeg ikke kan købe mig nogle håndvægte også komme igang idag.

Jeg ved ikke om det er nok med den guide med håndvægte herinde fordi jeg har købt et sæt, men det er kun på 15 kg, men ellers må jeg da købe et sæt som er noget større. men det er dog ikke så nemt at træne benene fordi jeg er lige kommet igennem en knæ operation og knæet er ikke helt klart på alt for stor belastning.

Jeg håber der måske er nogen som kan komme med nogen øvelse for de forskellige ting, men hvis i kunne komme med nogle øvelser som ikke belaster knæene så meget ville det være fint.

Tak på forhånd

Christian

Link to comment
Share on other sites

hejsa...

Jeg har jo været til en fyr.... men han siger at jeg kan så småt tage nogen af dem men ikke squat den må jeg ikke lave i nu.

Jeg kan ikke tåle og svømme pågrund af alt det klorin som er i det vand som er i svømme haller i dag.

Men jeg må bare prøve mig frem.

Men jeg tror jeg vil starte med at bruge træning program med håndvægte også må jeg se hvor langt jeg kan nå med det.

Men hvis jeg kun skal markere mine muskler hvor mange rep. og sæt skal jeg tage af hver.

Hilsen Christian

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nogen bestemt kombination af sæt og reps, der er bedst til at blive mere markeret.

Hvor markeret en muskel er afgøres af to ting:

1. størrelsen af musklen

2. mængden af fedtvæv omkring musklen

Når du skriver at du regner med at skulle tabe dig lidt mere kan du ikke regne med at gøre musklerne større i den periode, MEN din styrketræning kan hjælpe med at få kroppen til at beholde musklerne og primært smide fedtet.

Derfor skal du kontrollere din kost og hvor mange kalorier du indtager hver dag og/eller øge dit energiforbrug, f.eks. med løb/cykling eller andet. En kombination er nok både det sundeste og mest effektive.

Måden du styrketræner på er principielt ikke påvirket af om du forsøger at tabe dig eller tage på, men du må nok forvente at du ikke kan yde helt det samme mens du forsøger at smide fedtet. Sørg for at spise godt før og efter din træning, så der trods alt er noget energi tilrådighed.

Læs i foraerne "træningsprogrammer" og "maksimal muskelvækst" for at få en ide om hvordan dit program kan stykkes sammen, bare husk at et program (så godt som altid) skal tilpasses dig og ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvad vil der sker når man så har tabt de sidste par kg. jeg er 180 og vejer 82 kg, men jeg ved ikke om det bliver for meget hvis jeg skal tabe mig ned til 75 kg. jeg er i forvejen robust bygget efter sigende. Jeg kan ikke lide havregryn. men jeg vil ikke spise noget som kun kan hjælpe mig med at tabe de sidste kg også når man så spiser normalt igen så tager man de kg på igen.

Håber at du lige vil skrive tilbage igen.

Hilsen Christian

Link to comment
Share on other sites

jamen jeg har skam vilje ellers ville jeg ikke kunnet tabe mig så meget som jeg har gjort indtil videre, men jeg synes de sidste par kg de er svære at få af, men jeg vil kæmpe indtil at de er kommet af så jeg kan få mig et vaskebræt og nogle synlige muskler istedet for at se på en lille top mave. men det vil selvfølgelig tage lidt tid inden det er noget. jeg håber at jeg kan være nede på omkring 78 til maj måned. det er mit mål også vil jeg til at træne styrketræning derefter men stadig lidt nu, men ikke det helt store.

Hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share