Hvor mange kalorier går på 1 gram vævsfedt


John
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der ved hvor mange kalorier man skal indtage for at producere 1 gram vævsfedt...?

Jeg forudsætter selvfølgelig at man er i ”energibalance”,- altså hvis man indtager præcis det antal kalorier man forbrænder, hvor mange kalorier skal man så spise for at tage 1 gram vævsfedt på...?

For man skal vel ikke indtage 9 Kcal, altså den energi der er i et gram fedt, da der jo må gå noget energi tabt i den proces der skal til for, at fylde ens fedtceller op med fedt.

vh

John

Link to comment
Share on other sites

En tommelfingerregel siger ca 7kcal pr gram fedtvæv.

Hvor meget energi du så skal indtage afhænger af kilden. Jeg kan ikke de præcise tal, og der er sikker mange ukendte faktorer der spiller ind, men at omdanne indtaget fedt til fedtvæv skulle kræve relativt lidt energi, kulhydrat til fedt lidt mere (måske 5%) og noget mere for protein til fedt.

Link to comment
Share on other sites

Okay,- vil det virkelig sige, at hvis man spiser 1 gram fedt (9Kcal) så danner man 1,3 gram vævsfedt,- altså mere fedt end man indtager...?

Jeg havde egentlig forventet at hvis man indtager 1 gram fedt (9 Kcal) så fik man en vægtøgning der var mindre end 1 gram...

Link to comment
Share on other sites

Fra Fedt-FAQ'en:

"Ved aflejring af fedt i kroppen bindes der ca. 20% vand samt lidt protein, så et gram fedtvæv i kroppen indeholder ca. 30 kJ"

Dvs hvis du indtager 1g fedt "for meget" og dette bliver lagret som fedtvæv, så bruges der en smule energi på selve optagelsen, og det ene gram fedt binder desuden 0,2g vand. Men der er jo stadig kun energi svarende til det ene gram fedt du startede med (minus det brugt til optagelse).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share