Albuskade - hvordan træner jeg ryg ?


gasolin
 Share

Recommended Posts

hej !

Så skete det....

Efter en periode længere periode med god intensiv træning, begyndte jeg langsomt at få problemer, først med underarmene - og til sidst med albuen.

Jeg ved ikke om de har sammenhæng; men jeg begyndte at få meget ondt i underarmene når jeg eks. kørte træk-øvelser, og når jeg trænede biceps.

Smerten var sådan, at når jeg var færdig med sættet; havde jeg større smerter når jeg skulle rette mine hænder ud efter grebet.

Det lyder for mig som seneskedehindebetændelse.

MEN det var til at leve med, det der så er sket er at jeg efter en tid fik utrolige problemer med albuen i den ene arm.

Smerten er svær at beskrive, den kan mærkes konstant som noget der er lokaliseret på bagsiden af albuen (der hvor man kan mærke et hul imellem to knogler).

Jeg valgte så - selvfølgelig - at holde pause; og har nu gjort det i et par måneder; jeg var så oppe at træne igen, og jeg kan sagtens træne bryst, tildels arme - men laver jeg nogle øveser som indebærer "træk" - altså som næsten al rygtræning indebærer.....er den gal igen i albuen.

Det er til at leve med efter et par gange, men træner jeg eks. 2 gange ryg på en uge; - så er min venstre albue så smertefuld, at jeg ikke engang kan benytte musen på mit arbejde.

MEN....det er ved at drive mig til vanvid; jeg var inde i en så god stime mht. træning, og jeg kan næsten ikke overskue dette at ikke skulle kunne træne; når 2 måneder's pause ikke hjalp - hvad så ???

Er der nogen der kender til denne skade, hvad det kan være ? hvordan den kan afhjælpes ?

Og mere vigtigt; - jeg mangler alternative former for rygtræning ? - som kan erstatte "tårnet" ? nogle ideer....

Håber at høre noget, tak.

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg kender ikke så meget til skader, men...

ved kraftigt træk i albuen og smerte bagved til højre i albuen kan jeg kun komme i tanke om subluxatio radii.

Underarmen består af to knogler - en ydre og indre.

Den ydre "hænger" fast på albuen vha. en slags krog.

Ved kraftigt træk i armen kan den ydre knogle hoppe ud af sin krog, dette kan ske helt eller delvist. Hvis det sker delvist hopper knoglen tilbage på sin krog efter trækket - under smerte!

Du burde kunne undgå det ved at træne med indadroteret underarm(så håndryggen peger opad.) Så bliver hovedet på den ydre knogle bredere, så det ikke så let hopper af krogen.

En egenlig behandling må være pause(det virker ikke?) og derefter langsom tilvænning til større og større vægte, så krogen bliver stærkere.

Som sagt kender ikke voldsomt meget til skader, så....

måske et lægebesøg var på plads? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus,

Okay....det med krogene ved jeg ikke så meget om.

Men det er nu ikke sådan en pludselig smerte jeg oplever ved træk, jeg kan gennemføre en træning, men bagefter og dagene efter...der er den helt gal.

Den kommer snigende, og bliver værre hvis jeg bliver ved med at træne; - ignorerer jeg det, som jeg gjorde før pausen, så bliver det til sidst så utåeligt, at jeg ikke kan bruge armen til særlig meget.

Smerten (som jeg har lige nu mens jeg skriver her !)  - det er altså en spøjs størrelse.....men hermed en livebeskrivelse af hvordan den er lige nu !

Jeg kan mærke den fra mit i albuen; - men den går ned i underarmen, og der kommer sådanne nogle periodiske "dunk" i underarmen, som så smerter - på en blidere måde - op ligesom "vandrer" igennem underarmen og ender ud i albuen.

Sikke en beskrivelse :)

Nåmen udover det, så er det lidt ligesom om at jeg føler at underarmen konstant anstrenges, og føler lige at jeg skal ryste den en gang imellem, hvis ikke - bliver min hånd kold.

Når jeg læser ovenstående selv...så kan jeg da godt se den lyder helt gal ? - eller hvad ?

Jeg er så heldig at have en læge som er 200 år gammel, og ikke ved noget om noget - brækkede engang en håndrodsknogle - fik at vide at jeg havde fået en bule. Brækkede engang min fod, og fik at vide at jeg havde forstuvet den.......

Link to comment
Share on other sites

Ja enten skifte læge, eller bed din nuværende læge om en henvisning til en ortopæd! Hvis din læge så spørger hvad en henvisning er, så er det nu du skal bryde sammen og bide i bordet af arrigskab! :D

Jeg ved godt hvor irriterende det er at være skadet, og det bedste du kan gøre er at komme til en kyndig person, der kan stille en præcis diagnose og som kan hjælpe dig videre.

Link to comment
Share on other sites

-> Gasolin.

Dit problem kan være en "golfalbue". Du har sikkert hørt om tennisalbue, golfalbue sidder blot på indersiden af albuen, hvor tennisalbue sidder på ydersiden. Golfalbue skyldes en betændelsestilstand i caput communis flexorum - det fælles udspring for håndleddets flexormusker. Den kan - ligesom tennisalbue - være lidt svær at slippe af med. Dit arbejde med musen har sikkert vedligeholdt tilstanden da du holdt dine to måneders pause.  Tag musen i den anden hånd.

Hvis ortopæden er enig med mig, skal der nok fysioterapi og ro til.

PS: Skift læge.

Link to comment
Share on other sites

hey all :)

Tak for svarene.....

Det ser ud som om der ikke er nogen vej udenom; - jeg må forbi kvaksalveren; - den med henvisningen var meget god, den vil jeg benytte mig af.

Golfalbue, det lyder nu egentlig meget reelt udfra hvad jeg har læst mig til om tennis-albue (som passede lidt, men ikke helt grundet lokation af smerten i albuen).

I får lige en opdatering ! jeg håber simpelthen ikke jeg skal pause den meget længere mere.....

/Gasolin

PS: "musen over i den anden hånd" ? - så kan jeg da mærke jeg bliver fyret snart ! det er altså ikke nemt, men det er taget til efterretning...jeg prøver...

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg havde forestillet mig, at smerten var på ydersiden af albuen("på bagsiden af albuen (der hvor man kan mærke et hul imellem to knogler)".)

Hvis der er tale om golfalbue, hjælper det højst sandsynligt at løfte håndleddet, når du bruger musen/tastatur.

Anskaf en dims(aner ikke hvad den hedder. En mellemhård skumgummidims til at hvile håndleddene på) til at lægge foran tastaturet og brug den flittigt - det skulle afhjælpe problemet i løbet af kort tid :)

Link to comment
Share on other sites

ja....nu sidder jeg og bliver godt og grundigt i tvivl om hvad indersiden og ydersiden er på min albue.......

Jeg går til doktoren, for om ikke andet så må denne da som et minimium vide hvad der er inder og yderside på en albue; ellers klager jeg sgu.

Faktum er bare at det er til at tude over :( - HVILKET afføder et nyt spørgsmål som jeg lige stiller som en ny tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share