Godt begynder løbeprogram


tron
 Share

Recommended Posts

Tjaa.. måske er jeg i dårligere form end jeg tror, men vil ihvertfald gerne finde ud af det?

Hvad kan i anbefale for en "begynder", 17 år og på ca. 71,5 kg .. Vil 4 km være passende 1-2 gange i ugen, som en begyndelse..

Hvordan skal jeg træne?, løbe indtil jeg er ved at knække mig, og evt holde pause på 10 sek, også fortsætte.. eller?? Vil gerne høre egne erfaringer, fra programmer med fremskridt.

Lige her til sidst, løb lige den tur på 4 km jeg plejede, men var næsten allerede nede at kravle ved 2,5 km.. godt nok løb jeg sidste gang i sommeren 2003, men kan det ikke også have noget at gøre med temperaturen på omkring nul-punktet, og snedybde på ca. 3-4 cm..? Jeg har hørt, at selv om man er garvet løber skal man bruge halstørklæde, da halsen og lungerne kan tage skade i kulde..

Forresten mine sko klemmer lidt, og jeg har ondt i føderne der hvor de har klemt 5-10 min efter jeg har taget dem af, har det stor betydning med komfort af sko?

Håber der er en eller flere der vil besvare alle spørgsmål, jo flere meninger jo bedre.. Men hver flink at nævne hvor længe i selv evt har løbet og alder osv. :)

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden holdt jeg en pause med at spille fodbold, her til efteråret bestemte jeg mig så for at begynde igen.. Dermed også begynde at løbe igen da fussball jo kræver kondi.. :)

Min kondition var så elendig at jeg knap kunne løbe 3 km uden at være ved at dø.. Jeg ved ikke hvor "korrekt" denne metode er men den hjalp for mig.. :)

Men jeg og et par venner tog ned på den lokale fodboldbane og spillede en kamp et par gange om ugen.. Nu ved jeg ikke om du går op i noget sport, men på den måde får du blandet noget sjovt ind i din løbe træning, og hvis du spiller 3 mod 3 på en 11 mandsbane skal du nok få løbet noget.. :)

Derudover løb jeg 3x5 km om ugen, og cyklede 4 km næsten hver dag.. Det var somsagt i efteråret hvor der var varmt. Men lige nu er det nok ikke meget ved at spille bold uden for og cykle osv...

Men når det bliver forår kan jeg ikke andet end at anbefale det.. Nu er jeg i ligeså god form som de andre på fodboldholdet påtrods af at de ingen pause har holdt..

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge lidt på DoURun (Run4fun) her: http://www.dourun.dk/default2.asp. Her kan du finde en masse programmer og gode råd!

Men til en start er det en god idé at bare komme ud og lunte nogle ture på 4-5 km evt. med pauser undervejs. Senere kan du sætte farten op og begynde at løbe bedre end sidst du løb. Det er altid bedre at konkurrere mod sig selv i starten, og ikke måle dig i forhold til andre!! Men lad være med at give den 100% i starten, både pga. risikoen for skader. Og så har man også større tendens til at miste motivationen. Men prøv dig frem.

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er 1/2 år siden du løb sidst er konditionseffekten herfra for længst forduftet. Lad derfor være i starten at sammenligne dine tider med dengang.

Ja, det er naturligvis hårdere for lunger og iltoptagelsen at opvarme luften fra ca. 0 grader til normal kroptemperatur. Derfor er 4 km selvfølgelig også hårdere om vinteren.

Sko er det absolut vigtigste løbegrej både for komfort og for at undgå skader. Køb derfor nogle nye sko, der passer.

At du kun orker 2,5 km er godt nok i startfasen (mange begynderprogrammer starter med 2 km). Det kan dog også skyldes du løber for hurtigt (ift. dit formniveau). Dette er et typisk problem for mange i starten og kan være svært at ændre, hvis man løber alene.

En måde til alligevel at få gennemført den planlagte træningsmængde er kombinationen imellem løb og pauser (gå), jf også begynderprogrammer på dourun.dk.

Men husk du bør ikke i startfasen være totalt udkokset efter træning, da det tager tid for kroppen at blive tilvænne sig til træningen.

1 dag om ugen er for lidt. Normalt anbefales 3 gange om ugen, minimum 2 gange. Har du tendens til at få smerter i fodtøjet i starten under eller efter træningen (hvad mange har) kan det være bedre med 2 gange de første uger.

Link to comment
Share on other sites

For mig var det vigtigste at komme ind i rytmen med at løbe regelmæssigt. Da først det var på plads, var det ikke det store problem at øge længden af turene.

Jeg vil defor foreslå at løbe 3 gange om ugen, og sørge for at du kommer afsted hver gang. Om du starter med at løbe 2 eller 4km tror jeg ikke gør den store forskel.

Jeg har selv haft stor glæde af et af marathonprogrammerne fra dorun. Desværre er det nu fjernet fra sitet :blink: :(

Link to comment
Share on other sites

jeg takker for den hurtige respons.. :)

Er selv igang med at prøve at lave et program nu, ud fra den oplyste side dourun.dk.. er bange for jeg ikke for tid til det mere end at løbe 2 dage i ugen, men håber alligevel det giver pote..

Poster nok det program jeg finder frem til her sp mp i lige bedømme det..

Flere erfaringer fra andre gør selvfølgelig heller ikke noget B)

Link to comment
Share on other sites

Er selv igang med at prøve at lave et program nu, ud fra den oplyste side dourun.dk.. er bange for jeg ikke for tid til det mere end at løbe 2 dage i ugen, men håber alligevel det giver pote..

Ja, det er fint, men gå nu ud og investèr i et par nye sko. Man kan ikke løbe i sko der klemmer tæerne, det er dræbende for lysten til at komme ud.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg som hovedregel også imod at folk altid skal have programmer før de kan træne. Det er jo ikke den store videnskab - bare kom afsted nogle gange om ugen, og efterhånden som du kommer i bedre form, øger du distancen og/eller intensiteten...

Jeg vil dog give malurt ret i at, ordentlige sko skal man have! Det er ikke der der skal spares! (ofte til fordel for et pulsur, som folk ikke kan finde ud af hvad de skal bruge til alligevel).

3..... 2...... 1....... Løøøøøøøøøøøøøb :devil:

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share